На 20 март – ден преди рождената дата на Йохан Себастиан Бах, класическият Неделен следобед на програма „Христо Ботев“ от 14 часа чества европейския Ден на старинната музика. От 2013 година 21 март е официален музикален празник на Стария континент в чест на началото на пролетта и в почит към един от най-големите музикални гении на човечеството. Музикалните тържества, които популяризират историческото наследство на Европа, тази година са с юбилейно десето издание. Ден преди това в класическия музикален следобед звучи музика на Бах с интерпретатори като Алексис Вайсенберг и Николаус Харнонкур. От летния фестивал на Френското радио в Монпелие излъчваме част от концерт на Il Pomo d'Oro –най-почитания у нас европейски ансамбъл за исторически информирани изпълнения от епохата на барока, ръководен от българката Зефира Вълова. От залата на Kings Place в Лондон – ансамбъл Fieri Consort представя новооткрити мадригали на италианската композиторка Мадалена Казулана (1540-1583).
За европейските традиции на исторически информираните изпълнения на музика, създадена преди втората половина на XVIII век, както и „имат ли те (традициите) почва у нас“ Калина Томова разговаря с може би най-известния български интерпретатор на старинна музика – лютниста и музиколог Явор Генов.
„Да си лютнист и въобще изпълнител на ранна музика не е някаква екзотична, атрактивна професия. Това е (или би трябвало да бъде) просто част въобще от изпълнителската практика в един съвременен свят на напредващия XXI век, до който вече е достигнала една обособена и извървяла определен исторически път изпълнителска практика на възстановяване на ранното музикално наследство конкретно в Европа. И в тази практика, разбира се, да си лютнист е едно закономерно място, без да е окичено с лаврите на нещо извънредно или свръхестествено… Исторически информираното изпълнителство обръща внимание на твърде много различни аспекти, които поставят ранната музика. Първо я разглежда като някаква самостойност, нещо, което не е част от общата т. нар. еволюция на музиката (тоест всяко следващо историческо време създава по-съвършена и по-добра музика от предходното), а разглежда старата музика като един отделен етап, който е подвластен на отделни мисловни конструкции, в това число и музикални, на отделни възгледи, които не е нужно да се приравняват към нашето собствено мислене. От друга страна исторически информираното изпълнителство се базира на една изключително мащабна теоретична работа, прочит, интерпретиране и оглеждане в теоретичните сведения, които имаме от периодите, което е нещо много значимо и важно въобще за формирането на разбиране за която и да е музика, което не присъства в условно казано „модерната“ изпълнителска практика…“.
Изключително ценната информация, представена на слушателите на „Неделен следобед“ от доцент Явор Генов можете да проследите изцяло в звуковия файл.
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg