Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Спомен за Пенка Коева

7
Пенка Коева с Алексей Милковски в „Тоска“
Снимка: архив на Пловдивската опера

В предаването „Български изпълнители“ на програма „Христо Ботев“ честваме 90 години от рождението на Пенка Коева, които се навършиха на 16 март. Родена и отраснала в Пловдив, певицата отрано демонстрира певческия си талант. В пловдивското училище „Свети Патриарх Евтимий“ тя е била солистка на училищния хор, по-късно постъпва и в Държавното музикално училище (днес „Национално училище за музикално и танцово изкуство „Добрин Петков“). През 1948 г. е приета в Музикалната академия в София в класа по оперно пеене на изтъкнатия български композитор и вокален педагог проф. Георги Златев-Черкин. Още в студентските си години се изявява като гостуващ солист на Шуменската, Плевенската и Варненската филхармония, както и на сцената на Софийската държавна опера.

Пенка Коева в „Русалка“ на Даргомижски
Пенка Коева завършва академията с пълно отличие през 1953 г. и животът я отвежда обратно в родния град Пловдив. Заедно със свои колеги като Алексей Милковски, Иван Вампиров, Райна Кошевска, Таня Карловска, Руслан Райчев, тя е сред артистите, положили основите на Пловдивската опера, създадена същата година. Близо 40 години певицата не слиза от сцената, превъплъщавайки се в повече от 60 роли. Освен своите запомнящи се оперни героини, Пенка Коева поднася на публиката и великолепни интерпретации на творби от камерния репертоар. Сред първите ѝ роли в театъра са Тоска от едноименната опера на Пучини, Наташа от „Русалка“ на Даргомижски и Татяна от „Евгений Онегин“ на Чайковски. Откроява се с блестящ тембър, обемен и мощен глас, и не на последно място със забележително актьорско дарование.
Пенка Коева с Алексей Милковски в „Тоска“
Изключително висока оценка дава на певицата проф. Розалия Бикс. Тя пише: „Едно наистина мащабно явление на съвременната българска оперна сцена, еднакво представително за своя театър и за българския театър изобщо. В своята барокова царственост на сценично присъствие, чувствено обагрен и необикновено красив тембър, с непресторения си драматичен патос и импулсивност в общуването с партньора. Пенка Коева носи оперния театър едва ли не като първа своя отлика, нещо като „предупредителна“ окраска за непосветените в това изкуство. Фразира изразително, насища с достатъчно звук и най-тихите динамични отсенки на вокалната си изява, вярва си, живее на сцената в почти неспирна екзалтация“.

Пенка Коева е носителка на много отличия, сред които второ място на „Международния музикален конкурс“ в Женева през 1958. Година по-късно печели първа награда и златен медал на Седмия Световен младежки фестивал във Виена. А през 1959 г. ѝ е присъдена Димитровска награда – най-висшето държавно отличие в тогавашната Народна република България за приноси в областта на науката, изкуствата и културата.


В Златния фонд на Българското национално радио са запазени ценни материали за певицата. В предаването звучат изключително редки записи на фрагменти от творби на Франческо Чилеа, Александър Даргомижски, Ойген д‘Албер, Джакомо Пучини, Джузепе Верди, Роберт Шуман. Слушайте в петък, 1 април, от 23 часа.

Снимки: архив на Пловдивската опера


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Фридрих Велики свири на флейта, а Карл Филип Емануел Бах му акомпанира

Музиката на Фридрих Велики

Пруският крал Фридрих II (1712-1786), известен още като "Велики", е не само   успешен военачалник и щедър патрон на изкуствата, но и умел флейтист и автор на голямо количество инструментални творби, сред които над 120 сонати за флейта и континуо и 4 концерта за флейта и струнни. Роден през 1712 г., Фридрих от рано проявява по-голям интерес..

публикувано на 21.05.24 в 09:05

Kласика в жанра – Глен Хюз се завръща в София

А сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето, като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, който гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го..

публикувано на 20.05.24 в 14:37

От ноти към багри: Художествено пътешествие с маестро Мичо Димитров

За душевността на цигуларя, който импровизира с четката и палитрата – разговор в ефира на предаването "Нашият ден".  Цигуларят и педагог маестро Мичо Димитров откри самостоятелна изложба в столичната галерия "Икар". Експозицията съдържа 40 живописни платна и ще бъде подредена от 30 април до 30 май. В изложбата могат да се видят творби на автора..

обновено на 20.05.24 в 10:44

Шедьовър на Бритън на оперната сцена в Брюксел

Интригуващата, енигматична камерна опера на Бенджамин Бритън "Въртенето на винта" се игра през май в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Творбата се счита за един от шедьоврите в оперната литература, създадени след Втората световна война. Световната премиера на"Въртенето на винта" е през 1954 г. в театър "Ла Фениче" във Венеция, представена от..

публикувано на 19.05.24 в 08:15
The Crossover Trio и Теодосий Спасов

Теодосий Спасов и The Crossover Trio с нов музикален проект на българска сцена

На 18 май в рамките на SoFest Spring маестро Теодосий Спасов и гръцкото The Crossover Trio ще ни отведат на музикално пътешествие до Източното Средиземноморие и Балканите в Sofia Live Club. Виртуозният музикант превръща изпълненията си в необикновен синтез между традиционен фолклор и класически джаз, а гръцкото трио ще се включи с мелодии на..

публикувано на 18.05.24 в 08:25