Само седем месеца след световната премиера в Ла Скала през 1926 г., "Турандот" е поставена и в Ню Йорк. По това време вече шедьоврите на Пучини – "Тоска", "Мадам Бътерфлай" и "Бохеми" са основни в репертоара на театъра. От друга страна "Момичето от запад" и "Триптих" са представени за първи път именно в Метрополитън, така че Пучини очевидно е имал специално място в сърцето на американската публика още приживе. Първата постановка на "Турандот" е пищна и разкошна, както и последната. Самата опера, като че ли не предполага друг вид успешен режисьорски прочит. Според първите критики зад океана – "Това е опера, в която, и окото, и ухото трябва да бъдат погълнати еднакво".
Наричат я – "италианското фентъзи в приказен Китай, с грандиозни дворцови сцени и героични гласовити певци."
Първата постановка в Мет е събрала 650 души на сцената, освен главните изпълнители. В договора с издателя на Пучини, Рикорди, се посочва Тулио Серафин за диригент на премиерата. Знаменитият италианец започва тук още през 1924 г. като главен диригент на италианския репертоар. Виенската дива Мария Йерица, която пее за първи път в Метрополитън пет години по-рано, превръща ролята в своя запазена марка. Не слиза от сцената цели четири сезона. Достойният ѝ спътник е Джакомо Лаури-Волпи. Турандот на Йерица се помни и с още нещо – огромният и тежък 6-метров шлейф на костюма, който певицата самоотвержено "понасяла" във всеки спектакъл.
Вероятно трудността по намиране на достойни за ролите певци оправдават 30-годишното отсъствие на заглавието от сцената в Ню Йорк след първоначалния фурор. Това са и годините на Голямата депресия и Втората световна война, които също не предразполагат към подобно разточителство.
Голямото завръщане на "Турандот" в Метрополитън е през 1961 г. също с разкошна постановка и още по-разкошни певци – Биргит Нилсон и Франко Корели. Двамата остават в историята на театъра с 54 пъти Калаф за Корели и 52 пъти Турандот за Нилсон за 15 години непрекъснат успех. Техен диригент на премиерата е друга легенда, Леополд Стоковски, който дебютира с "Турандот" в Метрополитън и 12-е изпълнения през 1961 г. ще бъдат единствените, които той дирижира тук в дългата си и богата кариера.
През 1987 г. идва време за нова постановка на "Турандот", която се възползва от значително подобрените технически възможности на новата сцена, открита през 1966 г. Режисьорът е Франко Дзефирели. Отново богата, цветна и грабваща окото. Турандот на Дзефирели се превръща в шоуто, което трябва да се види в Ню Йорк, в задължителна атракция. Вече 35 години и над 200 изпълнения възхищението не стихва. Джеймс Ливайн, артистичният директор на Мет през 1987 г., дирижира силен актьорски състав на премиерата – Ева Мартон в главната роля и Пласидо Доминго като Калаф. Актьорите през тези години се сменят често, но също спират дъха – Гена Димитрова, Мария Гулегина, Гуинет Джоунс и Нина Стеме в главната роля; Марсело Алварес, Марчело Джордани и Лучано Павароти като Калаф; Анджела Георгиу, Анита Хартиг и Тереза Стратас като Лиу.
Най-новото възраждане е от есента на 2019 г. с Кристин Гьорке – Турандот, Юсиф Айвазов – Калаф и Елеонора Бурато като Лиу, под диригентската палка на музикалния директор Яник Незе-Сеген.
През 2022 г. в ролята на Турандот е украинката Людмила Монастирска (заместила Анна Нетребко), южнокорейската звезда на Метрополитън Йонхун Лий е Калаф, албанското сопрано Ермонела Яхо – Лиу и ветеранът Феручо Фурлането – Тимур. Диригентът е Марко Армилиато.
Спектакълът ще се предава директно по програма "Христо Ботев" на 7 май от 20 часа.
Снимки: Кен Хауърд / Мет Опера
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..
Плевенската филхармония и Люси Дяковска правят музикален подарък на публиката за предстоящите празници с концерта "Бяла Коледа". Програма съдържа емблематични песни за коледно-новогодишните празници от всички краища на света – Италия, Франция, Германия, Англия, Америка, България и др. Вълнуващи истории за любов и надежда, завладяващи популярни..
Обичам пица, харесвам италианския футбол, обожавам Венеция и Таормина; встрастен съм в мелодиката на Нино Рота и маестро Мориконе, имам лични истории със Дзукеро – еднакво силно обожаваме Джон Лий Хукър и ферментирало грозде, даже получих покана да гостувам във винарната му в Тоскана; тънък ценител съм на джаза от тази държава и в часност Стефано ди..
На 17 декември в Зала 3 на Националния дворец на културата Детският радиохор на БНР ще постави началото на 38-ото издание на Новогодишния музикален фестивал. Концертът, озаглавен "Свята нощ", обещава вълнуваща вечер, изпълнена с музика, емоции и празнична атмосфера. За програмата и подготовката разказа диригентът на хора, маестра Венеция..
Георги Стрезов е сред най-изявените млади български композитори, диригенти и оркестратори. Първият му досег с музиката е на 6 години, когато започва да свири на пиано, а по-късно проявява интерес към композицията. В биографията му присъства музика за различни телевизионни сериали, пълнометражни и късометражни филми, театрални продукции, телевизионни..
Обичам пица, харесвам италианския футбол, обожавам Венеция и Таормина; встрастен съм в мелодиката на Нино Рота и маестро Мориконе, имам лични истории със..
Животът е движение от въпрос към отговор и… отново към въпрос. Може би затова, когато зрителите потърсят " Отговор на всички въпроси " в едноименния..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg