Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Спомен за цигуларката проф. Елисавета Казакова

Снимка: @Kalina Miteva

Българската цигулкова школа действително има с какво да се гордее, независимо че нейните традиции не са толкова стари, колкото в други европейски страни, където са изминали няколко столетия. Години наред в цигулковата катедра на Музикалната академия преподават отлични педагози, които същевременно са и прерасни изпълнители - цигулари и имената им са останали в музикалната ни култура като неповторими фигури. Но винаги има и други, не толкова известни на всички, за които по-малко приживе се говори и пише, макар техният артистичен и педагогически живот да е бил също така наситен и видимите резултати много респектиращи. Високите професионални качества, оценени в цял свят, на българските цигулари се дължат и на тях. Те също са създавали примера за неотменната посветеност на всеки дял от цигулковия инструментализъм, затова да се поддържат най-честните принципи на музициране, които изисква едно безкомпромисно изкуство.

Професор Елисавета Казакова се вписва изцяло в тези определения, макар че за своите студенти и колегите си зад стените Музикалната академия тя е безспорен авторитет и като цигулков педагог, и като изпълнител от първите си стъпки. А собственият ѝ път с цигулката започва още на 6 години в родния Пловдив. Нейната надареност и напредък са забелязани бързо и на 11 години е солистка на Пловдивската филхармония, дирижирана от младия Добрин Петков в края на 50-те. През 60-те години, като ученичка в Пловдивското музикално училище, също е солистка на филхармонията, която тогава дирижират Месру Мехмедов и Иван Спасов, изпълнява Цигулковия концерт № 3 на Моцарт, Концертите за цигулка от Брух и Менделсон. В Държавната музикална академия има щастието да бъде в класа на проф. Георги Бадев, а след това специализира при проф. Христосков и става негова асистентка. През същата 1973 г. получава трета награда, без присъдена първа на Международния конкурс "Тибор Варга" в Швейцария, където журито ѝ присъжда и специалната награда. Участието ѝ в още един цигулков конкурс през 1977 в Германия (Маркнойкирхен) и носи първа награда и лауреатско звание.

В началото на 1980 г. изнася успешно свой рецитал в Париж, след който я канят за заключителния концерт на фестивала "Музикален май" в Бордо. Освен концерти в България, Елисавета Казакова е свирила и в Полша, Германия, Чехия, Русия, Белгия, Холандия, Австрия, Швейцария, Италия, Бразилия. И навсякъде в нейните концертни програми българската музика намира място и своя шанс да звучи в прекрасно изпълнение. Много малко са цигуларите от нейния ранг, които така посветено приемат изпълнението, включително на нови български творби за цигулка, а тя е направила десетки премиери. Повече от 45 години преподава със своята неистова настоятелност и безкомпромисност и от нейните класове излизат много добри, завършени цигулари, за които професионалния път е открит. Ако се считат и първите и излизания на сцена, то тя не слиза от нея 60 години. Независимо колко често са били в по-късен период концертите ѝ, проф. Елисавета Казакова е поддържала изпълнителската си форма и е могла да се включи в отговорни концерти, като честването на 100-годишнината на проф. Христосков през 2018 г. и да изпълни Втория му концерт за цигулка с Оркестъра на Академията.

До самия край на живота си, есента на 2021 г. мисли за своите студенти и прави планове за часовете си през настъпващата учебна година.

Предаването "Студио "Музика" на 17 май от 19.30 часа е посветено на творчеството на изтъкнатата българска цигуларка проф. Елисавета Казакова.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Удо Диркшнайдер пристига да лее желязо в зала "Христо Ботев"

През далечната 1981 година едно име нахлу с гръм и трясък в рокаджийските класации на цяла Европа и предизвика удивени възгласи. Проглуши дори британските фенове и славещата се със своя шовинизъм критика на Албиона не успя да затвори очите си пред факта, че Германия е родила група от класата на "Деф Лепърд", "Айрън Мейдън", "Саксън" и..

публикувано на 07.04.25 в 11:47

Фестивалът "Артис" с четвърто издание в София

От началото на своето създаване фестивалът "Артис" носи послание за духовност, творчество, креативност и вдъхновение. Този мотив е силно застъпен и в това издание, което поставя своето начало на 12 април от 19.00 часа в зала № 9 на Национален дворец на културата с концерт на Ирина Георгиева, Георги Андреев, Милена Андреева озаглавен "Фолклор и..

публикувано на 07.04.25 в 08:10

"Роберто Деверьо" на Доницети в постановка от Амстердам

Спектакъл от сцената на Нидерландската национална опера ще проследим тази събота (4 април от 20 часа) чрез международния радиообмен. Това е операта "Роберто Деверьо" на италианския композитор Гаетано Доницети, с която трупата на театъра и тандема режисьор – диригент, Йетске Мийнсен и Енрике Мацола, завършват историческата трилогия на Тюдорите. В нея..

публикувано на 05.04.25 в 08:15

"Роберто Деверьо", опера от Гаетано Доницети в три действия

Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран •  Роберто..

публикувано на 04.04.25 в 11:45

Арнау Гарофе Фарас: Испанецът, който намери музикалния си дом в България

Венсан Гайо от Франция: В България се чувствам свободен! От Варшава до София: Историята на преводача, който владее и езика на музиката Едина Жолчак-Димитрова от Унгария: Чувствам се прекрасно в България! Животът на една френска бизнесдама в България Стивън Монтгомъри: Англичанинът, който обикна България Полският рапър Куба..

обновено на 04.04.25 в 10:57