Тази събота (28 май) в оперната вечер на програма "Христо Ботев" очаквайте четири часа с музиката на Монтеверди. Със съдействието на Еврорадио ще прозвучат записи на операта "Коронацията на Попея", както и части от Вечернята за Пресвета Богородица. И двете регистрации са от 2021 г. с участието на ансамбъла" Концертус музикус" - Виена под палката на Пабло Ерас-Касадо.
"Коронацията на Попея" е последната опера на Монтеверди. Поставена за първи път през 1643 г., тя е създадена по либрето на Джовани Франческо Бузенело. Това е една от първите опери, които разказват исторически събития, за разлика от останалите музикално-сценични произведения от епохата, описващи антични митове и легенди. След постановките през 40-те и 50-те години на XVII век, операта е преоткрита през 1888, когато става обект на активен изследователски интерес, и преживява изпълнителски ренесанс.
Оригиналният ръкопис на партитурата е, за жалост, неизвестен. Между двете копия от средата на XVII век има големи разлики, като съществува и диспут каква част от различаващата се музика е на Монтеверди. Нито една от известните ни в момента версии не може да бъде категорично свързана с премиерата, а относно оригиналния изпълнителски състав също има неясноти. Въпреки това операта като цяло е приемана за продукт на Монтеверди – не само това, но и за много хора "Коронацията на Попея" е най-великата творба на композитора.
Макар и операта да е базирана на исторически събития и лица, либретистът Джовани Франческо Бузенело признава в предговора на изданието на либретото, че е адаптирал историята по свой вкус. Така например жестокостта на Нерон е омаловажена; изоставената съпруга Октавия е представена като заговорничка; самоубийството на Сенека в действителност не е имало връзка с Попея, макар и в операта да е изобразено по този начин; самата тя е показана като водена от дълбока любов, а не от жажда за власт. Тези исторически неточности в операта "Коронацията на Попея" са използвани, за да обрисуват идиличен сюжет, в който любовта побеждава всички препятствия.
В главните роли в записа от Виенската опера (от 22 май 2021 г.), който ще чуете, влизат Кейт Линдзи (Нерон), Славка Зaмечникова (Попея), Кристина Бок, (Октавия), Шавие Сабата (Отон), Уилард Уайт (Сенека).
Освен "Коронацията на Попея" по време на предаването ще прозвучат и части от Вечернята за Пресвета Богородица. На 21 май 2021 г. по време на Международните Барокови музикални дни в Мелк към "Концентус музикус"- Виена и Пабло Ерас-Касадо се присъединяват тенорът Михаел Шаде и вокалният ансамбъл "Едес", за да изпълнят произведението, известно още като Вечерня от 1610 година. Монтеверди създава композицията върху латински литургични текстове и откъси от Библията, като вечернята включва 13 части, сред които 5 псалма, 4 мотета, вокална соната върху молитвата Sancta Maria, както и два Магнификата. Изпълнение в рамките на църковната година би включвало и антифони върху грегорианския хорал за конкретния ден.Композицията демонстрира умението на Монтеверди да използва както принципите на новата втора практика, манифестирани например в току-що създадената опера, но и похватите на първата практика, като композиторът построява псалмите и Магнификатите по традиционния метод чрез употреба на кантус фирмус. Фактурата на вечернята на моменти включва до 10 вокални партии, както и корнети, цигулки, виоли да брачо, орган и басо континуо. След написването Монтеверди отива в Рим, за да подари собственоръчно копие на Папата, което все още се намира в библиотеката във Ватикана.
В събота вечер ще можете да чуете частите "Deus in adiutorium", "Dixit Dominus", "Nigra sum", "Laudate pueri, Pulchra es", "Nisi Dominus", "Lauda Jerusalem" и Соната върху молитвата "Sancta Maria".
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив, доразвила съм го, за да Му благодаря по някакъв начин" – това заявява една от легендите в българското оперно-изпълнителско изкуство у нас и по света –..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре , Амаду и Мариам и Салиф Кейта , а пътят му в музиката е достоен за филм. Започва като един от най-обещаващите футболисти на Мали ( интересно съвпадение е, че и днес, като напишете "Boubacar..
Усмихнат, непринуден, дружелюбен, безкрайно земен и джентълмен – такъв видяхме Начо Герерос по време в първата му публична поява у нас. Известният испански..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg