Навършват се сто години от рождението на Катя Вълева. Името ѝ вероятно не е познато на ценителите на музиката, но е свързано с някои от най-прочутите български оперни певци.
Подготовката на ролята, изработването на отделните фрази, съставянето на цялостната концерция за музикалното изграждане преди началото на работата с диригент и режисьор, дори и най-големите оперни певци изработват с пианисти. Във всеки оперен театър има такива корепетитори, които са изцяло в помощ на певците, хора и балета. Имената им се поставят в дипляните за спектаклите и така публиката научава за тяхната всеотдайна работа. Много от тях освен като пианист-акомпанятори се изявяват и на концертния подиум като партньори на оперните певци, готови да подготвят камерни програми. В историята са известни сценичните дуети между Лиляна Барева и Петър Щабеков, Елена Миндизова - Благовеста Карнобатлова, Реса Колева - Лиляна Байнова, Павел Герджиков - Вера Баева, както и много много други срещи на известните ни и обичани певци.
В историята на българския оперен театър името на Катя Вълева стои наравно в тези на Катя Попова, Юлия Кираджиева, Райна Стоянова, Юлия Винер-Ченишева, Надя Афеян, Милкана Николова и др. С тези певци тя е осъществила много концерти и записи.
Но това е само част от творческата биография на Катя Вълева. Другата, скрита и тиха е работата като корепетитор в Софийската опера и в Музикалната академия. Това се безброй часове прекарани в постоянна работа над всеки тон с десетки певци. Списъкът ще продължи с Павел Герджиков, Стефка Евстатиева, Кирил Манолов и още много, много други, които са включени със спомени и разкази в книгата, която предстои да издаде проф. Юлиян Куюмджиев.
Какво разказа той може да чуете в звуковия файл.
"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..
"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..
Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”. В концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи. Повече от..
По повод 40 години преподавателска дейност и още повече концертна, пианистката и клавирен педагог Антонина Бонева организира концерт. На сцената заедно с нея ще музицират настоящите и ученици Марина Мравова, Йоанна-Лора Василева, Мартин Цветков и Димитър Михайлов, които са лауреати на десетки награди от международни конкурси. "Реших да отбележа..
Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат..
В разговора с проф. Румен Кастелов акцентирахме върху многообразието, което предлага самата тема: новите стари автомобили, "придобивките" на века –..
Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg