Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мадригали, убийства и вещици в живота и творчеството на Карло Джезуалдо

Първият автор, с който екипът на предаването "Музика хисторика" избира да ви запознае по-отблизо, е италианският композитор от края на XVI и началото на XVII век Карло Джезуалдо, принц на Веноза и граф на Конца. "Музикант и убиец" – така често описват композитора, който след двойното убийство на жена си и нейния любовник добива популярност и с пламенната си любов към музиката. С публикуването на Третата и Четвъртата книга с мадригали на Джезуалдо той се утвърждава в ролята на композитор, а по това време се и жени отново. Този път за племенницата на херцога на д’Есте – Леонора. Това отваря вратите на музикалния център Ферара за Джезуалдо, който се отдава на срещи с музиканти и композитори. Това общуване ще се окаже решаващо и за развитието на стила на принца в следващите му произведения.

За жалост, и вторият брак се оказва нещастен – запазени са свидетелства за трудния характер на композитора, за лошото му отношение към жена му, както и за меланхоличните му епизоди. През 1603 г. пренебрегната съпруга предприема действия срещу любовницата на принца, за която се смята, че е била виновна за влошаването на неговото здраве чрез вещерски ритуали. След съдебен процес, в който участва и църквата, две вещици биват изгорени на клада в замъка на Джезуалдо. В следващите 10 години психическото и физическото здраве на композитора продължава да се влошава, а наследствената линия на титлите му е прекъсната, след като синът му от първата му съпруга умира три седмици преди баща си през 1613. Въпреки това обаче Джезуалдо оставя на света истинското си наследство две години по-рано с публикуването на дълго отлаганите Пета и Шеста книга с мадригали за 5 гласа. В тези свои късни произведения композиторът демонстрира експресивност чрез дисонанси и хроматизми, които допълват традиционната за този жанр употреба на музикално-риторични фигури – мелодични формули, които илюстрират значението на текста и които до такава степен са характерни за жанра, че биват наричани "мадригализми".

Освен мадригали от тези книги в рамките на предаването този вторник (18 октомври) ще имате шанс да чуете и някои от сакралните произведения на композитора – мотети и респонзории за утринната служба за Велика събота в изпълнения на ансамблите – "Лез Ар Флорисан", Европейски вокален ансамбъл "Капела Роял", Оксфорд Камерата и Консорт за музика.

Снимки: Wikipedia
По публикацията работи: Росица Михова
ВИЖТЕ ОЩЕ

Шедьовър на Бритън на оперната сцена в Брюксел

Интригуващата, енигматична камерна опера на Бенджамин Бритън "Въртенето на винта" се игра през май в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Творбата се счита за един от шедьоврите в оперната литература, създадени след Втората световна война. Световната премиера на"Въртенето на винта" е през 1954 г. в театър "Ла Фениче" във Венеция, представена от..

публикувано на 19.05.24 в 08:15
The Crossover Trio и Теодосий Спасов

Теодосий Спасов и The Crossover Trio с нов музикален проект на българска сцена

На 18 май в рамките на SoFest Spring маестро Теодосий Спасов и гръцкото The Crossover Trio ще ни отведат на музикално пътешествие до Източното Средиземноморие и Балканите в Sofia Live Club. Виртуозният музикант превръща изпълненията си в необикновен синтез между традиционен фолклор и класически джаз, а гръцкото трио ще се включи с мелодии на..

публикувано на 18.05.24 в 08:25
Борис Христов  в ролята на хан Кончак в „Княз Игор”

Борис Христов като Галицки и Кончак в "Княз Игор" на Бородин

На 18 май преди 110 години е роден   Борис Христов . Избрахме запис от Златния фонд на БНР, който със сигурност ще изостри любопитството ви: "Княз Игор" от Бородин. Осъществен е през 1966 година в Париж с изцяло български състав. В ролите на Галицки и Кончак ще слушате Борис Христов. Това е период на върховно изпитание за великия певец. През 1964..

публикувано на 18.05.24 в 07:50
Станислав Почекански и Аделина Александрова в студиото на програма „Христо Ботев“

Станислав Почекански: Успехите на моите ученици са двигател, който ме кара да вървя напред

"Общуването с младите хора не само ме зарежда, но и ме обогатява – казва Станислав Почекански. Вече девет години той е Председател на Съюза на българските музикални и танцови дейци, но освен това е и великолепен цугтромбонист и преподавател, който заслужено се гордее с постиженията на своите ученици от класа по камерна музика. – Със своя мироглед и..

публикувано на 17.05.24 в 15:45
Гергей Мадараш, гост-диригент

Томас Аунер и Гергей Мадараш в дебют със Симфоничния радиооркестър

Интригуваща и стилно подбрана програма предлага Симфоничният оркестър на Националното радио на 17 май, петък, от 19.00 часа , който ще бъде излъчен в пряко предаване на вълните на програма "Христо Ботев". Концертът в столичната зала "България" под надслов "Симфонични контрасти" под палката на унгарския гост-диригент Гергей Мадараш, който..

публикувано на 17.05.24 в 08:58