Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Зараждането и ранното развитие на полифонията

Снимка: Wikipedia

Как се е появило многогласието в западноевропейската музикална традиция? Хипотезите по този въпрос са много и причината за това се крие в липсата на писмени исторически доказателства за съществуването на многогласие преди IX век, когато е създаден анонимният трактат Musica enchiriadis. В него полифоничното пеене е описано като състоящо се от главен глас (vox principalis), който пее фрагмент от грегориански хорал, и органален глас (vox organalis), който се движи паралелно на квинта или кварта от главния, като гласовете могат да бъдат дублирани в октава. В същината си този метод представлява импровизационна, а не композиционна техника, която певците са прилагали при изпълняването на богослужението.

Стриктният органум бива изоставен около 1100 г., когато Йоан Котон Афлигемски в трактата си De musica cum tonario представя два начина за обновяване на стила. Първият е увеличаване на броя тонове в органалния глас спрямо тези в главния, така че да се получи два или три тона срещу един. Другият метод се основава на срещуположното движение – когато главният глас се изкачва, органалният слиза и обратно. Този по-свободен органум се практикува в школата на Сен-Марсиал, разположена в областта Лимож в днешна Франция. Известна още като аквитанска школа, тя оставя след себе си значителен брой ръкописи, но, за жалост, голяма част от репертоара е недостъпен заради неразвитата си нотация. Въпреки това органумът в тези ръкописи вече представлява композиционна, а не само импровизационна техника. Тук главният глас поддържа в дълги нотни стойности горния глас, известен още като "дискант", като в него може да има до 20 ноти срещу една от главния. По-вокализирани пасажи се редуват с моменти с по-силабичен строеж или едногласно изпълнение на хорала, а от около 1140 г. е и първият познат образец за тригласен органум в този стил.

В края на XII и началото на XIII век основно място в западноевропейската музика заема школата при "Нотр Дам дьо Пари", като две основни фигури в ранния ѝ период са Леонин и Перотин. Животите и на двамата са обвити в мистерия и като цяло за тях се знае съвсем малко – на първия се приписва създаването на Magnus liber organi – голям полифоничен сборник на градуала и антифонара. Това са книгите, където са събрани песнопенията съответно за месата и за Божествената служба. Имената на Леонин и Перотин често се поставят заедно, защото се смята, че Перотин е съкратил и преработил Magnus liber organi, както и че е добавил клаузули – нови сегменти в органум, които представляват обобщаващи заключения и се добавят към различните песнопения. На Перотин освен това се приписват тригласни и четиригласни органуми и кондукти – паралитургични полифонични песнопения без грегориански хорали в основата си.

Този вторник (8 ноември) в предаването "Музика хисторика" запознаваме слушателите отблизо с началните стадии на развитие на полифонията чрез записи на произведения от Леонин и Перотин в изпълнение на ансамблите "Органум", "Хилиард" и Gothic Voices.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Станчо Стоилов

Разкази по ноти – историята на Станчо Стоилов

Едно от изданията на предаването "Портрети" посветихме на един, бих казала, истински будител на народната музика в Граово. Това е Станчо Стоилов – стилен певец с оригинален авторски репертоар, педагог, прочут майстор на традиционни инструменти и акордьор. Името му свързваме и с първото музикално училище за фолклор у нас. През октомври 2024 г. се..

публикувано на 05.01.25 в 12:50

Метрополитън отваря архивите си: "Хензел и Гретел"

В последната събота за 2024 година, на 28 декември, Метрополитън опера отвори архивите си и така в прочутите съботни радиоматинета прозвуча празничен спектакъл от Коледа през 1982 г. Едно възхитителното ретро предаване от Ню Йорк ви поднасяме и ние на 4 януари от 20 часа : "Хензел и Гретел" от Енгелберт Хумпердинк . В любимата приказка,..

публикувано на 04.01.25 в 08:05

"Хензел и Гретел", опера-приказка в три действия от Енгелберт Хумпердинк

Музика: Енгелберт Хумпердинк Либрето: Аделхайд Ветте по приказката на братята Якоб Лудвиг Грим и Вилхелм Карл Грим Първо изпълнение: Ваймар, 23 декември 1893 г. Действащи лица: • Петер, майстор на метли – баритон • Гертруд, негова съпруга – мецосопран • Хензел, техен син – мецосопран • Гретел, тяхна дъщеря – сопран • Вещицата – тенор или..

публикувано на 03.01.25 в 17:22
Торд Густавсен

Торд Густавсен за най-хубавите неща в живота

В първия ден на годината от 23 ч. "Джаз+" ни връща във вечерта на концерта на Торд Густавсен в столичната зала "България". Само тук публикуваме пълния запис на разговора ни минути след саундчека:

публикувано на 01.01.25 в 18:50

Светлина Стоянова и Виви Василева са солистки на тазгодишния празничен Новогодишен концерт в НДК

Традиционният и чакан от публиката Празничен новогодишен концерт отново ще се проведе в първия ден от новата година в зала 1 на НДК, от 19.30 часа. На сцената със солистките застава Фестивалният симфоничен оркестър с диригент Емил Табаков в партньорство със Coфийcĸaта филхармония. Маестро Емил Табаков споделя, че не търси прилики с празничния..

публикувано на 01.01.25 в 08:05