Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Култов запис на "Бохеми" – подарък за ценители в светлата рождественска вечер

Навръх Бъдни вечер предаването за опера на програма "Христо Ботев" е посветено на празника. В първата част предлагаме един от най-хубавите концерти от Коледния музикален ден на Еврорадио, който се е състоял в Хамбург само преди седмица – на 17 декември. Солистка е звездата на съвременната оперна сцена Диана Дамрау.

Във втората част – великолепен запис на "Бохеми" от Джакомо Пучини. Ако има опера, подходяща за вечерта на 24 декември, това е тази. Просто действието ѝ започва точно в една вълшебна нощ на 24 декември, превърнала се в тържество на любовта. Е, финалът не е щастлив, затова пък отново се случва на 24 декември и е издържан в най-добрите драматични оперни традиции.

"Бохеми" на Пучини е ако не най-обичаната опера в целия свят, то със сигурност една от най-популярните, най-често поставяни и записвани. Написана е по романа "Сцени из живота на бохемите" на Анри дьо Мюрже, публикуван през 1851 г. Либретото е на прочутите партньори на Пучини - Луиджи Илика и Джузепе Джакоза. Световната премиера на операта се е състояла на 1 февруари 1896 г. в Театро Реджо - Торино под палката на младия Артуро Тосканини. Тогава Рудолф е бил изпълнен от Еван Горга – италиански тенор, дебютирал само година преди това – в Каляри, в партията на Вилхелм Майстер от "Миньон" на Тома. Кариерата на този тенор е много кратка, още през 1899 г. той изоставя сцената и става колекционер на музикални инструменти. Чезира Ферани – първата в историята Мими, е дебютирала през 1887 г. в Торино като Маргарита от "Фауст" на Гуно. Тя е първата изпълнителка на Манон Леско от едноименната опера на Пучини и участва в световните премиери на цяла серия опери от италиански автори като Маскани и Франкети. Чезира Ферани е и първата италианска изпълнителка на Мелизанда от "Пелеас и Мелизанда" на Дебюси – това се случва през 1908 г. в Миланската Скала. Година след това – през 1909, Ферани се оттегля от сцената.

Постановъчната съдба на Пучиниевите "Бохеми" е повече от убедителна. Сдържаният прием на премиерата (характерен за повечето новаторски творби), доста бързо прераства в огромен успех – не случаен и преходен, а безусловен и непоклатим. След тази премиера Пучини и младият диригент Тосканини ще бъдат верни приятели и творчески партньори за цял живот. Много скоро операта е поставена на почти всички италиански сцени: още през 1896 г.това са Театро ди Сан Карло, Театро Комунале ди Болоня и Театро Костанци, през 1897 - Скалата и Ла Фениче във Венеция, през 1898 – Театро Реджо ди Парма и Театро Доницети ди Бергамо.

Първата постановка на "Бохеми" извън Италия пък е в Театро Колон - Буенос Айрес с премиера на 16 юни 1896 г., в началото на 1897 операта е представена в Александрия, Лисабон и Москва, а премиерата във Великобритания е на 22 април 1897 в Кралския театър в Манчестър (спектаклите са на английски език). През октомври същата година същата трупа – Оперната компания на Карл Роза, представя "Бохеми" и в Кралската опера Ковън Гардън в Лондон, а на 14 октомври е премиерата и в Лос Анджелис – отново със същия състав. "Бохеми" се появява в Ню Йорк на 16 май 1898 г., когато е представена в оперния театър Палмо с Джузепе Агостини в ролята на Рудолф. Първата собствена постановка на Ковънт Гардън е през 1899 г. с Нели Мелба в ролята на Мими и Фернандо Де Лучия – Рудолф. Първото изпълнение на "Бохеми" в България е било на 23 юни 1922 г. в София под диригентството на Маестро Георги Атанасов.

Вечерта на 24 декември 2022 за страстните оперомани ще звучи една от най-хубавите студийни регистрации на операта, осъществена през октомври 1972 г. в катедралата "Иисус Христос" в Берлин. Наричат този запис култов. Херберт фон Караян дирижира солистите, хора на Дойче опер - Берлин и Берлинската филхармония. В главните партии блестят млечните сестра и брат – Мирела Френи и Лучано Павароти. В ролята на Колин е великият българин Николай Гяуров. Останалите изпълнители също са добре известни на меломаните: Роландо Панераи като Марсел, Елизабет Харууд – Мюзета, Джани Мафео – Шонар, Мишел Сенешал като Беноа и Алсиндор. В малката партия на Парпиньол – Гернот Питч.

По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Александра Борисова представя дебютния си албум "Може и така"

На 10 септември дворът на Драматичния театър в Пловдив ще се превърне в сцена за една специална музикална вечер. Певицата и пианистка Александра Борисова – едно от вдъхновяващите млади имена на българската етно-поп сцена – ще представи своя дебютен албум "Може и така" в рамките на фестивала "Сцена на кръстопът". Александра, позната и под..

публикувано на 04.09.25 в 16:49

Музиката за филма "Плът" в ново измерение

Триото – Живко Петров (пиано), Димитър Семов (ударни) и Димитър Карамфилов (контрабас) представи на "Аполония" Beyond the Flesh – шестият студиен албум на JP3. В 11 оригинални композиции триото пренася музиката на Живко Петров за филма "Плът" в ново измерение – отвъд образите, отвъд екрана, отвъд плътта. Пиесите, създадени като саундтрак към филма,..

публикувано на 04.09.25 в 12:25

Спектакълът "Музика и светлина" открива новия сезон на Русенската опера

Днес в Зала "Филхармония" в Държавна опера Русе ще се състои Мултимедиен концерт-спектакъл "Музика и светлина", посветен на Деня на Съединението на България. Това е и началото на новия сезон на Русенската опера. Участието е на Оркестъра и хора на Русенската опера, с диригент Владимир Бошнаков, а публиката ще чуе фрагменти от знакови произведения на..

публикувано на 04.09.25 в 09:58

Керана и Михаела Филева на музикалната сцена на 41-вата "Aполония"

"Керана и космонавтите" имат издадени два самостоятелни албума – " Урса Майнъ" и " Октант" , и именно музика от тях слуша публиката на 41-вата "Аполония" на 30 август.  На сцената на Амфитеатъра в Созопол Керана впечатли както с музиката си, така и с енергията си, с която зареди всеки един от присъстващите, макар и да беше със счупен..

публикувано на 02.09.25 в 16:42
Тоби Драйвър

Мултиинструменталистът Тоби Драйвър води оригиналния състав на "Кайо Дот" за концерт в София

Ура! Поглеждам се отстрани и просто си завиждам как се радвам, бидейки ярък представител на тънката меломания. Дарк, прогресив, дуум, джаз фюжън, метъл, уейв, ембиънт – заедно и поотделно. Цялата музика на света ли е сдъвкана от "Кайо Дот" (Kayo Dot)? Световна музика, да, разбира се, но не и саундът на света, защото идеята за него препраща към..

публикувано на 01.09.25 в 15:25