На 8 януари се навършиха 85 години от рождението на знаменития руски певец. Наричаха го "басът с планетарно звучене". Десетилетия наред световният печат сипеше хвалебствия: "Нестеренко притежава глас с рядко срещано великолепие и мощ- от най-ниските басови тонове до баритонови височини…"
Големият път на Евгений Нестеренко към световните театри обаче, започва от София. През 1967 г. печели втора награда на Международния конкурс за млади оперни певци в София. Наградата отваря вратата на Мариинския театър пред 29-годишния Нестеренко. А победата през 1970 на конкурса "Чайковски" автоматично го прави част от трупата на Болшой театър. Колелото се завърта неумолимо: роли, спектакли, концерти, турнета,покани от най-престижните театри. Ролите на руския бас вероятно надхвърлят цифрата 80! Казват, че Шаляпин имал толкова внушителен репертоар.
Големите попадения на Нестеренко: като Филип Втори има феноменален успех в Ла Скала през 1977 заедно с Елена Образцова. Канят ги по повод 200-годишнината на театъра.Те са първите артисти от бивши СССР участвали с италиански репертоар в Миланската скала! По-късно пак там поставят специално за Нестеренко "Мойсей" на Росини, а също "Пелеас и Мелизанда" от Дебюси. Пее на Арена ди Верона Атила пред повече от 20-хилядна екзалтирана публика, документирано впрочем и на видеолента.
Коронната роля на Евгений Нестеренко обаче е Борис Годунов из едноименния шедьовър на Модест Мусоргски. Триумфира с тази роля в най-реномираните театри: в Ню Йорк, Вашингтон, Милано, Лондон, Париж, Токио, Буенос Айрес, Мюнхен, Берлин, Прага… Нестеренко си е извоювал слава на един от най-проникновените познавачи на творческото наследство на Мусоргски. Високо се ценят записите на вокалните цикли, отличени с награда Грами.
"Артистът се доверява в работата си не само на партитурата", разкрива тайни от кухнята великият руски бас. "Непременно трябва да се търсят и други източници: книги, репродукции, да се посещават музеи. Много важно е да съхраниш в паметта си житейски впечатления.Събитията, които емоционално ни разтърсват са ценен източник на идеи за обогатяване на образа. Оперният певец има много съдници: колеги, диригенти,режисьори,критиците, публиката…Често оценките са противоположни. Най-строгият съдник обаче трябва да е самият артист. Да се научи да отсява и да вярва на себе си. Тогава върви напред!", твърди Евгений Нестеренко.
Отиде си от този свят през 2021. Остави за щастие великолепни записи.
В съботната вечер си припомняме едно от култовите преобразявания на Евгений Нестеренко – като Атила в едноименната опера на Верди.
Партнират му Силвия Шаш, Янош Наги, Лайош Милер.
Ламберто Гардели ръководи хора на Унгарското радио и Унгарския СО.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg