На 31 януари 1797 г. в Химелпфортгрунд, тогава предградие на Виена, в семейството на Мария Елизабет Виец и енорийския учител и директор на училището в Лихтентал Теодор Шуберт се ражда Франц Петер Шуберт, познат днес като австрийския ранен романтик и, може би, последен представител на класицизма. Въпреки че остава сравнително непознат за широката музикална общественост на своето време, той бива преоткрит чрез творчеството си от следващите генерации композитори, изпълнители и теоретици, които, вдъхновени от музиката му, активно я популяризират чрез своите интерпретации, изследвания и издания, за да може тя днес да се радва на заслужено признание и внимание.
За своя кратък живот, продължил едва 31 години, Франц Шуберт създава колосално по обем творчество, съизмеримо по количество и дори в известна степен надвишаващо това на гениалния му предшественик Волфганг Амадеус Моцарт: над 630 вокални опуси в жанра на светската и сакрална музика, инструментални солови и камерни творби, музикално-сценични и симфонични произведения.
В изданието си на 31 януари, вторник, от 19.30 ч. предаването "Студио музика" е посветено на музиката на гениалния австрийски романтик Франц Шуберт в деня на неговото рождение. Своите наблюдения върху различните аспекти на творчеството му в предаването споделят мецосопраното Десислава Христова, пианистката д-р Анжела Тошева и диригентът д-р Иван Стоянов, а неповторимата музика на Шуберт ще звучи в изпълненията на Мария Калас, Джеси Норман, хор „Арнолд Шьонберг“ с диригент Ервин Ортнер, хор и Камерен оркестър на Лозана под диригентството на Мишел Корбоз, Алфред Брендел, Андраш Шиф, Анжела Тошева, Мстислав Ростропович, Бенджамин Бритън и Берлинската филхармония под палката на двама от най-бележитите диригенти на нашето време: Карл Бьом и Херберт фон Караян.
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
Когато предишния път бях на остров Мавриций надлежно се сбогувах с него завинаги, защото смятах, че едва ли ще се върна в този отрязък от рая. Но..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg