Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Карлос де Хакоба: Фламенкото е мъката на хората, превърната в радост

Карлос де Хакоба
Снимка: Хесус Домингес/СГАЕ

Фламенко джазът влезе в България веднага след като бе признат в Испания, при това с десетилетия преди да бъде признат в съседната им Франция, например. Затова новото име на нощните ни срещи в началото на всяка седмица по програма "Христо Ботев" е "Джаз+Дуенде". 

Двама от "кръстниците", съответно на "Джаз+" и на "Дуенде", когато бяха самостоятелни предавания в РФИ-София и в последствие в БНР, имаха последователни концерти в София в рамките на една седмица. 

На Пако де Лусия това бе последното му гостуване, на Томатито – първото. Десет години по-късно синът на втория и братът на един от сайдмените на първия бяха един след друг на сцената на поредното Фламенко Енье в аудиториума на музея Пикасо в Малага. 

Докато търсехме с китариста, вече и вокалист, Карлос де Хакоба по-тихо място за интервюто, от шумната гримьорна се измъкна Томатеандо, когото поздравих за смелостта да прави свой прочит на любими теми на баща му. А Карлос – за уникалния “Volver”, като му изказах предположение, че е бил провокиран от гласа на Естрея Моренте, озвучил изпълнението на Пенелопе Крус в едноименния филм на Алмодовар: 

“Не, вдъхнових се от начина, по който го бе изсвирил големият ми приятел, аржентинският китарист Луис Салинас. Взех идеята му и ѝ направих своя версия. Темата е много красива и романтична. Вдъхнових се от аржентинската музика."

Не само, помня те с "фламенко-пирата" Джери Гонсалес.

"Да, бе общ проект с Хуан де Хуан. Аз съм си фламенко китарист, но преди всичко съм музикант. Харесва ми всякаква музика, от която мога да науча нещо. Аз съм фламенкос, но музиката си е музика. Използвам всичко, което ми харесва и се опитвам да го заведа при моето светоусещане." 

А какво взимат от теб, от фламенкото, чуждестранните ти партньори? 

"Мисля, че ритъмът. Дълбочината. И онова малко нещо, което го няма в партитурите. Няма как да го впишеш."

Дуендето? 

"Да!"

Какво е то за теб? 

"Лично за мен е плодът на моя труд. Ако работиш много, идва дуендето. Ако не работиш, то няма как да дойде."

 Снимки – Хесус Домингес/СГАЕ
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Aliens in search of Space Nar

Михаил Михайлов: Живот насред българската клубна сцена

За българската клубна сцена и живота на преминаващите през нея в "Нашият ден" разговаряме с китариста на Aliens in search of Space Nar и Flight Mode Михаил Михайлов , който е и звукорежисьор в Българското национално радио. Михаил разказва за продуцирането на съвременна българска музика и за почти приключилата си работа по късометражния..

публикувано на 28.05.25 в 10:24

The Big Garden Party обещава най-големия семеен празник в столицата

  Представете си огромен пикник с любимите си хора под звуците на световна музика и в компанията на топартисти, готвачи и със забавления за малки и големи. The Big Garden Party обещава да превърне "Арена София" на Столичния колодрум в сърце на най-големия семеен празник в града на 31 май и 1 юни.   Събитието ще предложи три сцени с над..

публикувано на 26.05.25 в 11:19
Born Erased

Самоличността на Born Erased или край на света на края

"Тъй като писарите ще продължат, малцината читатели, които ги имаше по света, ще сменят занаята си и ще станат също писари" – това някак беше първата далечна асоциация, още докато слушах за първи път целия албум I Am The End Of The World на настоящия проект на Ангел Симитчиев Born Erased – именно микро-дистопията "Край на света на края" от..

публикувано на 25.05.25 в 16:45
Acid Mothers Temple

Acid Mothers Temple довечера в София

Неделна вечер. В дъжда. Какво друго да прави човек, освен да отиде на японски психеделик рок концерт . Мястото е клуб "Паве" под Столична библиотека (вход от "Уилям Гладстон" 68), а часът – 20:00ч. В най-силната досега откъм японски авангард и ъндърграунд година за "Аларма Пънк Джаз" , след концертите на Казухиса Учихаши и Акира Саката (с..

публикувано на 25.05.25 в 14:21

Отбелязваме 24 май с българска опера от Парашкев Хаджиев

В съботния празничен ден слушателите на програма "Христо Ботев" ще имат възможността да чуят документален запис на една рядко изпълнявана творба от композитора Парашкев Хаджиев. Избрали сме изпълнение от 25 ноември 1969 г., когато солистите и оркестърът на Софийската опера са изпълнили операта "Майстори" под диригентската палка на маестро Атанас..

публикувано на 24.05.25 в 08:05