На 4 юли 2023 г. се навършват 400 години от смъртта на английския ренесансов композитор Уилям Бърд (ок. 1540-1623) – авторът, наричан от съвременниците си Brittanicae Musicae Parens – "Родителя на британската музика". Обхванал всички жанрове на времето си, Бърд достига нови висоти в музиката на острова, като възражда английската песенна традиция, за да създаде обширен репертоар от консортни песни, които в последствие оказват силно влияние върху лютневите арии; за първи път канализира в по-висша степен имитационните похвати в сакралните форми на острова; собственоръчно основава английската вирджинална школа, която ще достигне своя апогей в следващото поколение на Джон Бул и Орландо Гибънс; и е първият английски автор, който употребява екстензивно музикално-риторични похвати с цел илюстрация на текста, макар и не в жанра на мадригала, както правят неговите колеги на континента, а в мотета.
Роден в Лондон, Бърд най-вероятно пее в Кралската капела, където е ученик на Томас Талис. През 1563 е назначен като органист и капелмайстор в катедралата в Линкън, като от достигналите до нас свидетелства става ясно, че е получавал завидно голяма заплата за времето. По време на работата му там между него и ръководството на катедралата възниква диспут – изглежда, че пуританските привърженици възразяват срещу продължителното свирене на орган на композитора по време на службите, като го смятат за прекалено католическо. Явно, че Бърд не е искал да отстъпи, защото се стига и до временно прекратяване на заплатата му. Подобна упоритост в католическата определеност на композитора в протестантска Англия по-късно ще се превърне в една от неговите отличителни черти.
Бърд се завръща в Лондон през 1572 г., за да поеме поста на органист в Кралската капела, редом с Томас Талис. В този период Бърд намира множество покровители – много от които с католически наклонности, но най-важният му патрон става самата кралица Елизабет I. През 1575 тя предоставя на Бърд и Талис ексклузивен патент за печатане на музика в Англия. Първата им публикация е колекция от техни мотети, създадени за изпълнение от 5 до 8 гласа, която поставя началото на известната поредица Cantiones sacrae.
Ако периодът между 1575 и 1591 се оказва особено плодотворен за творческата кариера на композитора, то това време се доказва и като много предизвикателно в личен план, заради гоненията над католици, които обхващат английското общество. В по-късните години от живота му, Бърд и семейството му ще бъдат многократно обвинявани, че разпространяват католически възгледи, но покровителството на кралица Елизабет I ги предпазва от присъда. През 80-те години на XVI век композиторът канализира таланта си именно в един от подчертано католическите жанрове – този на латинския мотет. Образците, които Бърд създава през този период, най-вероятно са били предназначени за изпълнение в домовете на други католически семейства. В някои от мотетите си Бърд демонстрира италианското влияние на Алфонсо Ферабоско – автор, който прекарва голямата част от кариерата си в Англия, и който от своя страна пък е последовател на стила на Орландо ди Ласо. Чрез Ферабоско Бърд се превръща в първия английски композитор, който истински усвоява имитативната полифония. Една техника, която е особено застъпена в творчеството на Бърд, е свързана с двойната имитация, при която дадена тема се разделя на две части, които след това свободно се комбинират и преработват.
Към края на 80-те години на XVI век композиторът се оказва единственият жив носител на патента за нотопечатане, предоставен му от кралицата, което му дава свободата да подреди, издаде и запази собствената си музика. Особено силен успех постига със сборника "Псалми, сонети и песни" от 1588 г., като в увода авторът обяснява, че по-голямата част от творбите в изданието са били създадени първо за един глас и консорт виоли, а в последствие са били адаптирани за изпълнение от пет вокални партии. Най-вероятно по този начин Бърд се е опитал да се възползва от новозародилия се по това време в Англия интерес към мадригала.
Около 1595 г. преследванията над католиците в Англия отново се засилват, затова Бърд се мести от Лондон в голямо имение в Есекс. Там той реализира последния монументален корпус в своето творчество – музика за проприума и ординариума на месата, предназначена специално за католическото богослужение. Една от последните публикации на Бърд е сборник с псалми, песни и сонети от 1611, който включва химни, шестгласни песни за консорт, както и песни в мадригален стил.
Този вторник (4 юли от 14 часа) в предаването "Музика хисторика" отбелязваме 400 години от кончината на Уилям Бърд с изпълнения на ансамблите Fretwork, The Cardinall's Musick, The Sixteen, Oxford Cammerata, Stile Antico и хора на колежа Модлин в Оксфорд.
На 18 ноември в Зала 1 на НДК ще се състои премиерата на най-новия български мюзикъл "Тайната на музиката". Повече за авторския музикален спектакъл в "Нашият ден" разказват режисьорът Уест Хайлър и хореографката Ралица Мерджанова . Хайлър има зад гърба си впечатляваща бродуейска кариера, а Мерджанова е сред най-ярките ни имена в..
"Като диригент на Софийския духов оркестър, за Деня на народните будители, заедно с Общинския културен институт "Искър", ежегодно организирам концерт, в който се включва основно българска музика. Тази година, тъй като това съвпада с моя творчески юбилей, решихме отново да го организираме. В концерта включвам мои творби от различни периоди на моето..
Родителите ѝ са оперни певци, затова и музиката за нея е най-естественият път, по който може да поеме. Започва да свири на пиано, да пее, да танцува балет. В един момент обаче открива своя инструмент – цигулката. Срещата им е силна и запомняща се, по нейни думи – веднага се е усетило, че са един за друг. В момента Алма Борисова Грап кара специални..
“Нежна серенада” ще звучи в Своге и в Трявна. Концертът за флейта, сопран и пиано представя музика от жени композиторки от различни епохи в диалог с поезия на жени поетеси. Творчеството на жените композитори нерядко остава в сянка, затова и творческата колаборация има за цел да насочи вниманието към по-рядко изпълнявани творби от флейтовия и..
В годината, в която отбелязваме 200 години от рождението на Йохан Щраус-син, Плевенската филхармония ще представи два вълнуващи концерта. Концертните вечери, посветени на композитора, наречен "Кралят на валса”, превърнал Виена в символ на музиката и танца, ще бъдат на 24 и 25 октомври.. На 24 октомври концертът е в Плевен, в зала "Катя Попова", а на..
Седмицата минава под знака на 100-годишнината от рождението на художника Борис Димовски – майстор на карикатурата и илюстрацията с огромен принос за..
Йордан Радичков има рожден ден на 24 октомври, на същата дата за пореден път в град Берковица се връчва наградата на негово име за публикуван сборник с..
"Като диригент на Софийския духов оркестър, за Деня на народните будители, заедно с Общинския културен институт "Искър", ежегодно организирам концерт, в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg