Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Шампион" от Терънс Бланчард в запис от Метрополитън

Тази събота (8 юли) в оперната вечер на програма "Христо Ботев" със съдействието на Европейския съюз за радио и телевизия ви предлагаме "Шампион" – джаз операта на Терънс Бланчард, която разказва историята на боксьора Емил Грифит. Произведението получи бляскава премиера на сцената на Метрополитън опера в Ню Йорк през април тази година под палката на Яник Незе-Сеген, а в главните роли влизат: младия Емил Грифит – Раян Спийдо Грийн (бас-баритон), възрастния Емил Грифит – Ерик Оуенс (бас-баритон), Емелда Грифит – Латония Мур (сопран), Хауи Албърт – Пол Гроувс (тенор), Кати Хейгън – Стефани Блайт (мецосопран) и Бени "Кид" Парет – Ерик Грийн (баритон).


"Шампион" не е първата опера на Терънс Бланчард, която се поставя на престижната сцена в Ню Йорк. През миналия сезон беше представена и творбата "Огън, затворен в костите ми", която беше и първата опера от чернокож композитор в Метрополитън. Но всъщност "Шампион" е по-ранната от двете опери на композитора, като световната премиера е през 2013 г. в Сейнт Луис. За постановката в Метрополитън обаче Бланчард специално редактира произведението. Композиторът е известен на публиката като джаз тромпетист, както и като автор на музика за над 40 филма. Често колаборира с режисьора Спайк Лий, като два пъти е номиниран за наградите "Оскар", а освен това е носител и на пет отличия "Грами".


Но как се преплитат джазът и операта в неговото произведение? Ето какво разказва композиторът: "В операта се чуват акордови последования, както и типични за джаза похвати, но съм се опитал да използвам оркестрацията и аранжимента, за да изградя драмата на историята. В рамките на операта ще можете да чуете блус, суинг, самба, както и парадна музика, така че за мен това не е точно джаз опера. По-важното за нея е, че тя комбинира всички тези елементи на джаз света по начин, който да предаде историята. В операта също така присъстват много възможности за импровизация. Не само от инструменталистите, но и от певците. Все пак аз съм джаз музикант – никога не искам да чуя нещо два пъти по един и същи начин. Трябва да си потопен в момента през цялото време. И някои от певците определено подходиха свободно към материала, а това е много важно, защото смятам, че в момента операта трябва да предава музиката на своята култура и време. И има логика да не прилагаме импровизации в "Кармен" или "Тоска", но в нашия случай, когато разказваме тези съвременни истории, защо не? Разполагаме с всички тези цветове, които хората използват в оркестрациите си, така че защо да не позволим и на певците да приложат тези похвати и в своите изпълнения? Мисля, че се получава интересен хибрид и освен това привлича нова публика, която може да се асоциира с това, което певците осъществяват с оперните си гласове".


Освен "Шампион" на Терънс Бланчард в предаването "На опера в събота" ще прозвучи и запис на концерт на Симфоничния оркестър на Би Би Си, състоял се по време на фестивала Промс в Лондон миналата година. Начело на ансамбъла застава Семьон Бичков, за да представят дългоочакваната Втора симфония "Панорами от Прага" от съвременния британски композитор Джулиан Андерсън, както и Симфонични танци, опус 45 от Сергей Рахманинов.

Снимки: Метрополитън опера Ken Howard / Met Opera
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Дирижира Ото Клемперер

На 14 май 1885 е роден знаменитият майстор на диригентската палка. Повече от 60 години бе властелин на пулта. Държеше в магнетичен транс публиката в огромни зали, при това без каквито и да било сценични трикове. Онези, които са имали шанс да го слушат на живо разказват легенди за мъжа с огромен (почти двуметров) ръст, гъсти коси и трескав поглед на..

публикувано на 17.05.25 в 08:15

"Из ръкописите на Стефка Кушлева: Първи интерпретации за хор" – концерт на хор "Нуша"

Днес (15 май) от 19 часа в Конферентен център "Възраждане" хор "Нуша" с диригент Нели Андреева ще представи концерт-премиерата на проекта "Из ръкописите на Стефка Кушлева: Първи интерпретации за хор". "В самото събитието ще има четири хора: младежкият хор към "Нуша" с диригент Калина Андреева, като това ще е първа нейна изява като диригент, ще..

публикувано на 15.05.25 в 15:46

Пиер Омер и неговият вуду-суинг-рокендрол

След незабравимите концерти на Ревърънд Бийт Ман, Кинг Аутоматик, The Monsters и Дилейни Дейвидсън през последните няколко години, серията "Аларма Пънк Джаз" ще има удоволсtвието да ви срещне с още един не по-малко даровит и заслужил артист от кръга на най-сериозния рокендрол-траш-блус лейбъл в Европа – Voodoo Rhythm Records (Берн, Швейцария)...

обновено на 15.05.25 в 09:47

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 31 май 2025 г.

16 май Свири оркестър "Скола канторум Базилиенсис" с диригент Вацлав Лукс. 3.00 часа – Балтазаре Галупи (1706-1785), Концерт № 4 в до минор. 3.13 часа – Антонио Вивалди (1678-1741), Nisi Dominum в сол минор, RV 608. Солист Флавио Фери-Бенедети (контратенор). 3.34 часа – Георг Фридрих Хендел (1685-1759), Йохан Георг Пизендел (аранжимент), Сюита из..

публикувано на 15.05.25 в 09:05

Мирослава и Мирослав в In The Mood Jazz Club

Концертна програма “Мирослава и Мирослав” само глас и пиано, с подзаглавие Both Sides Now ("Двете страни сега"), има на 17 май, събота, в столичния In The Mood Jazz Club . За ценителите на смислената и фина музика, производна на джаза, имената на Мирослава Кацарова и Мирослав Турийски  в нея са красноречиви. През 2015 година те изпълниха за първи..

публикувано на 14.05.25 в 17:30