Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Жулио Ресенде: Луд съм по музиката в цялото ѝ многообразие

Искам един ден да дойда и да свиря в България

| Интервю

Португалският композитор и пианист Жулио Ресенде над десет години работи по създаването и налагането на фадо-джаза. Преподавателката му по пеене в Консерваторията е била българка и той таи голям интерес към гласовете от България, като съжалява, че все още не е могъл да дойде. Успокоявам го, че тези Нови български гласове вече имат латино "Грами" с Арканхел за съвместния им проект, както и че заедно с Роберто Фонсека са концертирали както у нас, така и на един от най-големите френски фестивали – този в Марсиак. Но няма как първият ми въпрос да не е свързан с уточнението какво точно прави той: фадо-джаз или джаз-фадо и каква е разликата между двете:

"Тук започвам с думата "фадо", защото опитът ми е с фадото, което трябва да стане малко по-свободно. Роден съм в Португалия и фадото е първото ми призвание, а джазът е избраното второ. В такъв смисъл фадото е първично, не казвам че джазът е вторичен, дава ти всичките цветове на природата. За пръв път ми задават такъв въпрос. Джаз-фадо не би ме променило също, но според мен би било по-подходящо за американски джазмени, които правят фадо в джаза си.

Като звездите около Амалия Родригеш, с които тя записва албум с джаз-стандарти?

"Да, направо е невероятно – има цял албум с американски стандарти, не съм сигурен дали така се казваше ("Амалия на Бродуей", 1986)

Сигурно и на американците ще звучи невероятно твоето "Фадо Поинсиана на Ахмад Джамал" от предстоящия ти албум.

"Исках да е по-скоро фадо, да е различно от обикновения джаз. Затова дадох повече от органично свързаната с мен музика, фадото."

Според мен си отишъл по-далеч от предишните ти опити в рока и прогресив рок с Джон Ленън и Пинк Флойд

"Е, мисля, че "Пинк Флойд" се получи добре. Не е лесно да си представиш тази песен (“Shine On You Crazy Diamond”) само на пиано. Докато с "Imagine" пианото си е там и за да направиш нещо различно, все пак трябва да оставиш красивата мелодия. "Фадо Поинсиана" е по-далеч от оригинала. Но запазвам грациозността, с която Ахмад Джамал представя темата."

Можем ли да приемем албума ти и като послание, имаш заглавия, свързани с Африка, с независимостта

"Баща ми е негър от Ангола, майка ми е бяла португалска. След края на колониалното минало на Ангола семейството се установява в Португалия, където започва и моят живот. Но музикалната част от фамилията ми идва от Африка, от Ангола."

Пишеш и за края на войната

"Да, тогава не си представях, че в наши дни ще има война, в която една ядрена сила ще нападне съседката си, това ме притеснява много."

Мисля, че си сред малкото джазмени, които ѝ обръщат внимание, повечето американски и други джазмени са левичари, които протестираха срещу войните в Залива, а сега не ги чуваме

"Имам син на 5 години и не ми се струва, че трябва да се воюва за глупави неща. Особено като водиш война, на която като политик не пращаш своите деца. Ако знаеш, че и те ще умрат, няма да почваш война."

Tвоят финал на албума затова ли е "Now We Are Brothers"?

"За мен най-важното след края на колониалната война, най-важно бе зараждащата се солидарност, да признаваш различността на другия и да споделяте помежду си тези си различия."

Също си и в други музики, особено в албума ти “Fado&Further”

"Чувствам се музикант, луд съм по музиката в цялото ѝ многообразие, умея да слушам и се опитвам да нямам предразсъдъци преди всичко."

Какво ще ми кажеш за най-новата ти композиция, с която мисля днес да завърша предаването: “TheRetornadosLovesTwoLands”

"Както ти казах, част от семейството ми напусна едната си родина, но продължава да си я спомня, нищо, че като се е родила там, е била португалска. В същото време е и африканска, чувствата не са лесни, има и любов, но има и болка."

Както ти обичаш еднакво майка ти и татко ти, така и той по същия начин може да обича двете си родини?

"Да, хубавото е, че не се забравя това, което си научил в едно толкова хубаво място."

А за теб може ли да се каже, че тези две страни са фадото и джаза?

"Да, напълно, научил съм много и от двете страни, няма защо да има война между тях. И вместо финал – искам един ден да дойда и да свиря за вас, в България, благодаря ви за вниманието, което ми отделихте!"

Чуйте пълното интервю от звуковия файл.




По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Детският хор на БНР

Детският радиохор – сред финалистите на Международния хоров конкурс "Нека пеят народите" 2024

На 6 октомври вечерта от 20.00 часа българско време очакваме с трепет развоя от музикалната надпревара на "Нека пеят народите" – престижният международен хоров конкурс! Отново имаме български финалист и този път това е Детският хор на БНР с главен диригент маестра Венеция Караманова . Конкуренти на нашия състав са Хор на момичетата от Копенхаген..

публикувано на 05.10.24 в 16:50

"Медея" от Шарпантие за първи път в Парижката "Опера гарние"

Три века след нейното създаване, музикалната трагедия на Шарпантие – "Медея", намира своята майсторска интерпретация на сцената на Парижката "Опера гарние". Световноизвестният клавесинист, диригент, музиколог и педагог Уилям Кристи и основаният и ръководен от него ансамбъл Les Arts Florissants представят бароковия шедьовър. Постановката е дело на..

публикувано на 05.10.24 в 08:05

"Медея" от Марк Антоан Шарпантие, трагедия в пет действия и пролог

"Медея" е единствената опера, написана от Шарпантие за Кралската музикална академия. Либрето: Тома Корней. Премиера: Кралския театър в Париж на 4 декември 1693 г. Действащи лица: • Медея, магьосница – мецосопран • Язон, принц на Тесалия – тенор • Аркас, довереник на Язон – тенор • Креон, цар на Коринт – бас • Крьоз, дъщеря на Креон – сопран •..

публикувано на 04.10.24 в 09:40
Проф. Боян Лечев

Миговете вдъхновение на Боян Лечев

В петъчната вечер ще възкресим спомена за проф. Боян Лечев – изумителен цигулар, потомствен музикант и любим педагог за десетки свои ученици, които не могат да го забравят. Боян Лечев бе орисан да прокарва пътеки. Неистово го мамеше непознатото, като сонатата за соло цигулка на Прокофиев. Изпълни я за пръв път у нас преди 50 години. Големият..

публикувано на 04.10.24 в 08:25

Щефан Владар пред БНР: Най-важен в музиката е езикът

Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския..

публикувано на 01.10.24 в 12:15