Американският музиколог, певец и педагог Пол Колб е специален гост на предаването "Музика хисторика". Освен активен изследовател на ранна музика, той вече втора година е един от преподавателите на майсторския клас по полифонично пеене по време на фестивала Laus Polyphoniae в Антверпен.
"В рамките на фестивала се провежда и курс по полифонично пеене, който се ръководи от нидерландския вокален ансамбъл Cappella Pratensis. Тази година бяхме трима преподаватели – двама от Cappella Pratensis и аз, и обучавахме около 30 човека, като участниците обикновено не са професионални певци. Задачата ни беше да ги научим не само да пеят полифония, но да могат да го правят, четейки оригиналната нотация. Разбира се, не използваме истинските източници, а факсимилета на ръкописи и старопечатни книги от XV и XVI век. Всъщност това да се пее директно от старата нотация е сравнително нов феномен дори и сред професионалните ансамбли. Това се дължи на факта, че през последните стотина години музиколози като мен са създали транскрипции на голяма част от тези източници, така че всеки, който умее да чете съвременна нотация, да може да ги използва. Това са и изданията, които повечето ансамбли ползват. Само някои избрани състави пеят от оригиналната нотация, като например Cappella Pratensis", обяснява Пол Колб.
Но какво всъщност ни казва работата с оригиналната нотация за разлика от употребата на модерна транскрипция? "Едно от интересните неща за мензуралната нотация от XV и XVI век е, че можеш да нотираш един и същи звуков резултат по различен визуален начин. Това в някаква степен е възможно и в съвременната нотация, но при ранната има много различни начини, по които даден звук може да се запише. Въпрос, който аз намирам за изключително интересен, когато изследвам тази музика, е защо създателите на дадения източник са решили да използват точно този начин, а не някой от другите възможни методи. Смятам, че това в някаква степен може да ни доближи до това как самите композитори са замислили музиката си и как певците са подхождали към изпълнението ѝ".
Пол Колб работи като музиколог във фондацията Alamire в Льовен, Белгия, която се занимава с изследване и популяризиране на средновековна и ренесансова музика от франко-фламандския регион.
Изследванията му се фокусират върху музиката от XV и XVI век и по-специално върху въпроси, свързани с музикалния стил, първоизточниците и тяхното разпространение, практическата теория и нотацията.
Какво още сподели Пол Колб, чуйте в звуковия файл.
Този вторник (24 септември от 14 ч.) в предаването "Музика хисторика" освен това слушаме изпълненията на съставите Capilla Flamenca, Cappella Pratensis и Cappella Mariana на музика от Филип де Монте, Александър Агрикола, Йоханес Окегем и Жоскен де Пре.
Снимки – Musica Impulscentrum и amuz.beШведската китарна легенда Ингви Малмстийн ще отбележи 40 години на сцената със специален концерт в София. Събитието ще се проведе на 10 август в клуб Joy Station и ще бъде част от световното му юбилейно турне, посветено на четири десетилетия безкомпромисно влияние в рок и метъл музиката. Бах. Антонио Вивалди. Джими Хендрикс. Пражката филхармония. И..
Warm Waves/"Топли вълни" е сантиментален албум, който включва теренни записи от пътуването на експерименталния музикант Мирян Колев до Малайзия през 2024 г. Записани в обекта на ЮНЕСКО Джорджтаун и околностите на остров Пенанг, те улавят топли спомени в звук. Градските улици, плажовете, религиозните храмове, цикадите в джунглата, звуците на..
1 август Свири Оркестърът на Полското радио във Варшава с диригент Михаил Меринг. 3.00 часа – Рихард Вагнер (1813-1883), Зигфрид идилия. 3.22 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Вариации по тема от Хайдн, оп. 56а. 3.41 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 36 в До мажор, K.425, "Линц". 4.10 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Клавирен..
Той е най-старият действащ джаз фестивал в България. Основан още през 1992-ра година от прочутия ни саксофонист и композитор Анатолий Вапиров, през годините Международният джаз фестивал "Варненско лято" се е превърнал в едно от най-устойчивите и обичани музикални събития в България. От няколко години дъщерята на Анатолий Вапиров – Вероника..
Според проучвания едва 16% от изпълнителите в световен мащаб правят музиката си достъпна за глухата общност. Днес, в XXI век, технологиите дават своя принос за това чрез специални костюми, които възпроизвеждат вибрациите от ритъма така, че нечуващите да се потопят в него и да се наслаждават на живи концерти. Жестовият превод на текстовете на сцената..
Съвременните диктатури, разпада на либералната демокрация и ролята на журналистите в борбата с пропагандата – коментира в "Мрежата" по програма "Христо..
Учени се заеха да създадат човешка ДНК от нулата. Това може само да ни накара да подкрепяме науката. За момента никой не планува създаване на..
Ако сте съвременни работещи родители и нямате наоколо баба да ви помага, сигурно често сте изпитвали нужда от подобна подкрепа на по-възрастен човек. Ето..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg