Шедьовърът на Джоакино Росини "Севилският бръснар“ се завърна през октомври на сцената на Кралската опера на Валония в Лиеж след осем години в поредица от шест представления. Според мнозина "Севилският бръснар“ е не само най-играната, но и най-добрата комична опера, написана някога.
"Операта ще се играе, докато жанрът съществува" – казва пророчески Бетовен. Шедьовър, сътворен от Росини само за тринайсет дни. Постановката на белгийския театрален режисьор Венсан Дюжарден съчетава хумора на опера буфа със стила на френския водевил и физическата комедия. Хумор, който присъства винаги с подчертана деликатност и мекота. Ярките емоции на героите сякаш изплуват от испанска романтична комедия от 50-те години на миналия век. Сценографията на Лейла Фтейта ни пренася в първа картина на малък площад в сърцето на Севиля, на който се пресичат няколко тесни улици. С леки размествания минути по-късно се озоваваме в дома на доктор Бартоло. Действащите лица са облечени в много елегантни костюми – също дело на Фтейта, те включват елементи от различни исторически епохи. Действието протича на много високи обороти с изключително старателно изработени актьорски движения. Режисьорът респектира музиката и духа на творбата. Зрителите в Лиеж се смяха от сърце на интересната, светла, жизнерадостна постановка на Дюжарден, в която всеки дребен детайл от либретото намира отражение.
Вокалният състав в спектакъла на 22 октомври бе на изключително високо ниво. Всички изпълнители демонстрираха чудесен Росиниев стил и ярко сценично присъствие. Това потвърди мнението, споделено от мнозина, че днес певците, специализирани в по-лиричния и техничен репертоар, са по-добри от преди. Те са отлично подготвени не само в гласово и актьорско отношение, но имат и богата езикова култура и точно произношение на много различни езици.
Прочутият Фигаро пристигна на подиума, яхнал своя мотоциклет Vespa, за да започне знаменитата си каватина. В тази ключова партия белкантовият специалист Виторио Прато се запомни с интересен, обемен и интелигентно воден баритон, както и хубава физика. Той създаде симпатичен образ на известния на всички в Севиля бръснар. С неизчерпаема енергия италианецът бе двигателят на цялото действие. Сигурен Бартоло бе утвърденият бас буфо Пабло Руиц, който впечатли с много тембрист глас и подчертан комичен нюанс във вокалната линия. С безупречна бравурна техника Руиц премина безпроблемно през множеството трънливи пасажи на ролята. Испанецът релефно изобрази възрастния доктор с изблиците му на ревност и тирания към младите. Младият изгряващ оперен талант Айа Уакизоно плени зрителите със завладяващото си, непосредствено сценично излъчване като самоуверената и смела Розина. Японската певица притежава гъвкав лиричен мецосопран с голям диапазон, обагрен от топъл, кадифен тембър. Уакизоно пя с изумителна лекота - наистина перфектен избор за ролята, която певицата вече изпълни и на престижния фестивал в Пезаро през 2018 г.
Учителят по музика Дон Базилио бе облечен в ярко червен, елегантен костюм – в тази партия басът Мирко Палаци впечатли повече със стилна вокална линия и точни акценти, отколкото с внушителен глас. Силно впечатление у мен остави изявата на родения в руската република Татарстан Рузил Гатин като граф Алмавива. Завършен артист във всяко отношение, с най-прецизната италианска дикция от всички солисти. Истински тенор "di grazia“, с много свободен, широк висок регистър, спонтанна, лесна вокална емисия. Глас, който запълваше с лекота залата. Публиката възнагради тенора с дълги аплаузи след трудната ария „Cessa di piu resistere“ във финала на операта. Изпълнение, което не отсъпваше по нищо на неговия по-прочут колега Хуан Диего Флорес. Чудесен бе и приносът на Елеонора Боарето като хремавата и често кихаща слугиня Берта.
За успеха на спектакъла съществена роля има и музикалният директор на театъра в Лиеж – Джампаоло Бизанти. Той ръководи с хубави, стегнати, последователни темпа, безупречен баланс между солисти и оркестър. Бизанти моделира майсторски ансамблите, сред които запомних големия дует на Фигаро и Алмавива, както и този на Розина и Фигаро. Впечатляващо бе изградено и прочутото дълго крешендо от финала на първо действие. Представлението премина при огромен успех с неповторимата, характерна само за Лиеж атмосфера на неделно матине.
Снимките са предоставени от Милен Венков
Гена Димитрова – една велика българка, напуснала ни през 2005 година, но оставила дълбока диря в сърцата на милиони почитатели на голямото изкуство в цял свят! Могъщ, неземен, феноменален глас, природна стихия, ураган, Божи дар, уникален талант и какви ли не още суперлативи можем да кажем за нея, но преди всичко човек с добро сърце, отдадено напълно..
"Налей" е музикално и кинематографично пътуване в света на двама мъже, които мълчаливо се справят с живота, с мъката, с жените, и със самите себе си. Без да говори директно за любов, "Налей" разказва за братството. За болката, споделена между мъже. За бурята, която се случва вътре в тях, докато се борят с тази навън. "Налей" всъщност е съвместната..
"Химикал Х" е новата посока, към която поема, и новата енергия, която раздава, Николай Пенчев - NikiSan. С едноименния си албум един от младите съвременни творци на ъндърграунд музиката, които боравят най-вече със словото, показва друга своя страна – не толкова меланхолична и загледана навътре към себе си. В "Химикал Х" представителят на хип-хоп..
През 2020 година, по покана на проф. Христо Пимпирев в 28-ата българска експедиция до остров Ливингстън в Антарктида, се включват двама от най-изявените български музиканти – световноизвестният кавалджия Теодосий Спасов и китаристът Християн Цвятков. Пет години по-късно с албума "Антарктически приказки" с пиеси, създадени на ледения континент и на..
Банско отново се готви да бъде столица на своя емблематичен джаз фестивал – събитието, което превръща града в международна столица на джаза всяко лято. Тази година фестивалът ще се проведе от 1 до 10 август и това издание ще бъде най-мащабното до момента – десет дни, три сцени, и десетки световни и български джаз звезди. "Банско джаз фестивал..
В Деня на Европа посланичката на Украйна в България Олеся Илашчук коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" бъдещето на Украйна в Европа,..
Българският културен институт във Варшава, съвместно с посолството на България, Археологическия музей в Познан и Историческия музей град Свищов..
"Химикал Х" е новата посока, към която поема, и новата енергия, която раздава, Николай Пенчев - NikiSan. С едноименния си албум един от младите..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg