На 2 ноември в Двореца на изящните изкуства Bozar в Брюксел гостува реномираната Ротердамска филхармония, която под палката на младия финландец Тармо Пелтокоски изпълни творби на Бела Барток и Рихард Щраус. В същия ден Белгия бе връхлетяна от ураганната буря Киърън с множество проблеми в обществения транспорт. Въпреки лошото време, за моя голяма радост залата в Брюксел бе препълнена.Музикантите първо подгряха зрителите с темпераментните "Румънски народни танци", написани от Бела Барток първоначално като сюита за пиано и впоследствие преработени за оркестър през 1917 г. Известно е, че Барток е бил страстен колекционер и изследовател на народната музика на Румъния, България и Унгария. Румънските танци са базирани върху мелодии от областта Трансилвания.
В първата част прозвуча и Вторият концерт за пиано и оркестър на Барток със солистка блестящата 36-годишна пианистка Юджа Уанг. Творбата се счита за една от най-трудните в клавирния репертоар. Прочутият Андраш Шиф казва: "Всеки пианист може да си счупи пръстите с този концерт. Това безспорно е най-трудната творба, която съм изпълнявал". С виртуозна техника, голяма енергия и вулканичен темперамент, Уанг премина безпроблемно през наситеното с голяма ритмична сложност и брутална комплексност произведение. Оркестровата партия е много интересна – в първата част солистът е съпроводен само от духови и ударни инструменти, а във втората – от струнни. Юджа Уанг впечатли и с обемен и богат звук. Тя е родена в Пекин през 1987 г. в семейство на артисти – бащата свири на ударни инструменти, а майката е балерина. Мнозина считат, че именно тази съвкупност от ритъм и танц определят музицирането на пианистката. След като напуска родината си на 12-годишна възраст, Уанг се усъвършенства първо в Калгари, а след това в института "Къртис" във Филаделфия.
Пелтокоски направи сензационен дебют в Ротердам през май миналата година, замествайки Валерий Гергиев, с възторжени рецензии от музикалната критика. Пелтокоски е поредният впечатляващ "продукт" на знаменития финландски педагог Йорма Панула, при когото той започва занимания на 14-годишна възраст.
23-годишният финландец ще бъде главен гост диригент на Ротердамската филхармония в следващите четири години. Вероятно това ще бъде пробен период за младия музикант с поглед към по-примамливия пост на главен диригент, след като вече е известно, че той ще бъде вакантен през 2026 г., когато настоящият лидер – израелецът Лахав Шани, ще започне мандата си в Мюнхенската филхармония. Тармо Пелтокоски определя себе си като "вагнерианец". "Голямата ми мечта е един ден да достигна Байройт" – споделя той. Диригентът вече ръководи цялата тетралогия "Пръстенът на нибелунга" във финландското градче Еурайоки миналата година в съпровод на орган.
В момента младият маестро е главен диригент на Латвийския национален симфоничен оркестър, а от следващия сезон той ще поеме същия пост и в Тулуза с реномирания Оркестър Капитол.
Снимки: Eduardus Lee / ФС на Ротердамската филхармония
По покана на фондация "Вирул" и българския перкусионист Георги Попов в София пристигна Роландо Пеласио, един от най-талантливите кубински перкусионисти на своето поколение. Кубинският музикант, свирил с легендарни групи като Buena Vista Social Club, Afro-Cuban Allstars и Conjunto Chapotin, ще бъде водещ на тридневен уъркшоп по афро-кубински перкусии в..
Международният ден на джаза се отбелязва от ЮНЕСКО всяка година от 2012-а насам, а предложението за това е на легендарния джазмен Хърби Хенкок – посланик на ЮНЕСКО за междукултурен диалог и председател на Института за джаз "Телониъс Монк". Целта е да има ден, който да събира общности, формации, музиканти, школи, артисти, музикални историци и джаз..
1 май Свири Оркестърът на Минесота с диригент Осмо Венска. 3.00 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Камерна симфония в до минор, оп.110 а. 3.24 часа – Жозеф Болон дьо Сен-Жорж (ок.1745-1799), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 3 № 1. Солистка: Карън Гомио (цигулка). 3.44 часа – Карлос Саймън (р. 1986), "Елегия: Плач от гроба". 3.50 часа – Густав..
В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..
По повод Световния ден за безопасност и работа, отбелязан миналата седмица (28 април), в "Нашият ден" проф. Донка Байкова споделя своите съвети за..
В Hostgallery - София се открива самостоятелната изложба на Венцислав Занков "Тренировки "Изходи:- упражнения 2024". Експозицията е неочакван завой и..
На 24-ти май – Денят на българската просвета и култура и славянската писменост за 33-ти път ще бъдат връчени почетните награди от артисти за артисти на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg