Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Бляскава солистка и впечатляващ млад диригент в изява на Ротердамската филхармония в Белгия

4
Юджа Уанг и Тармо Пелтокоски
Снимка: Eduardus Lee/RotterdamsPhilharmonischOrkest

На 2 ноември в Двореца на изящните изкуства Bozar в Брюксел гостува реномираната Ротердамска филхармония, която под палката на младия финландец Тармо Пелтокоски изпълни творби на Бела Барток и Рихард Щраус. В същия ден Белгия бе връхлетяна от ураганната буря Киърън с множество проблеми в обществения транспорт. Въпреки лошото време, за моя голяма радост залата в Брюксел бе препълнена.Музикантите първо подгряха зрителите с темпераментните "Румънски народни танци", написани от Бела Барток първоначално като сюита за пиано и впоследствие преработени за оркестър през 1917 г. Известно е, че Барток е бил страстен колекционер и изследовател на народната музика на Румъния, България и Унгария. Румънските танци са базирани върху мелодии от областта Трансилвания.

Ротердамската филхармония с диригент Тармо Пелтокоски
В първата част прозвуча и Вторият концерт за пиано и оркестър на Барток със солистка блестящата 36-годишна пианистка Юджа Уанг. Творбата се счита за една от най-трудните в клавирния репертоар. Прочутият Андраш Шиф казва: "Всеки пианист може да си счупи пръстите с този концерт. Това безспорно е най-трудната творба, която съм изпълнявал". С виртуозна техника, голяма енергия и вулканичен темперамент, Уанг премина безпроблемно през наситеното с голяма ритмична сложност и брутална комплексност произведение. Оркестровата партия е много интересна – в първата част солистът е съпроводен само от духови и ударни инструменти, а във втората – от струнни. Юджа Уанг впечатли и с обемен и богат звук. Тя е родена в Пекин през 1987 г. в семейство на артисти – бащата свири на ударни инструменти, а майката е балерина. Мнозина считат, че именно тази съвкупност от ритъм и танц определят музицирането на пианистката. След като напуска родината си на 12-годишна възраст, Уанг се усъвършенства първо в Калгари, а след това в института "Къртис" във Филаделфия.

Големият ѝ пробив е през 2007 г., когато замества Марта Аргерич в Бостън в Първия концерт на Чайковски – творба, която тя дотогава не е изпълнявала пред публика. Забележителен момент в артистичната ѝ биография е концерт, състоял се на 28 януари тази година в Карнеги Хол, Ню Йорк – тогава Юджа Уанг изпълнява всичките четири концерта за пиано и оркестър на Сергей Рахманинов заедно с "Рапсодията върху тема на Паганини" в рамките на една вечер с две паузи – партнират ѝ Филаделфийската филхармония и Яник Незе-Сеген на пулта. Безспорно Уанг е съвременна музикална звезда с ярка индивидуалност, изразяваща се дори в стила на обличане на сцената, който със сигурност би стреснал по-консервативно настроения зрител. Същевременно сценичното ѝ излъчване е харизматично, непринудено и естествено. В Bozar пианистката подари на ентусиазираните зрители два биса. В първия тя бе съпроводена от диригента Пелтокоски, също завършен пианист, в прекрасния Етюд – втората от 13 пиеси за пиано, опус 76 на Жан Сибелиус, а във втория смая публиката с виртуозността си в Руския танц от балета "Петрушка" на Игор Стравински. Не случайно прозвището на Юджа Уанг е "летящите пръсти".
След паузата музикантите от Ротердамската филхармония изпълниха впечатляващата симфонична поема "Тъй рече Заратустра" на Рихард Щраус – творба, в която рефлектира философията на Фридрих Ницше и идеята му за "свръхчовека". Тармо Пелтокоски ръководи това сложно произведение с голяма лекота, увереност, плавни жестове, техническа сигурност. Диригентът извлече богатата палитра на Щраусовия оркестров звук с умерени темпа и без излишно форсиране. Всички групи на оркестъра бяха на високо ниво – чист, изразителен щрайх, внушителни медни и прецизни дървени духови инструменти.

Пелтокоски направи сензационен дебют в Ротердам през май миналата година, замествайки Валерий Гергиев, с възторжени рецензии от музикалната критика. Пелтокоски е поредният впечатляващ "продукт" на знаменития финландски педагог Йорма Панула, при когото той започва занимания на 14-годишна възраст.

Тармо Пелтокоски
23-годишният финландец ще бъде главен гост диригент на Ротердамската филхармония в следващите четири години. Вероятно това ще бъде пробен период за младия музикант с поглед към по-примамливия пост на главен диригент, след като вече е известно, че той ще бъде вакантен през 2026 г., когато настоящият лидер – израелецът Лахав Шани, ще започне мандата си в Мюнхенската филхармония. Тармо Пелтокоски определя себе си като "вагнерианец". "Голямата ми мечта е един ден да достигна Байройт" – споделя той. Диригентът вече ръководи цялата тетралогия "Пръстенът на нибелунга" във финландското градче Еурайоки миналата година в съпровод на орган.

В момента младият маестро е главен диригент на Латвийския национален симфоничен оркестър, а от следващия сезон той ще поеме същия пост и в Тулуза с реномирания Оркестър Капитол.


Снимки: Eduardus Lee / ФС на Ротердамската филхармония

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

S’cool Rock Fest 2025 събира ученически рок групи от страната

Музикалният фестивал дава място за изява на ученически рок групи от цяла България, които имат възможност да се качат на сцената и да представят авторски изпълнения или кавъри на световни рок класики. Събитието се финансира от Община Пловдив и е част от Културния календар на града за 2025 година. В юбилейното 10-то издание на Стейдж Парк в Пловдив..

публикувано на 21.06.25 в 18:45
Мариана Цветкова

В памет на Мариана Цветкова

Оперната вечер на 21 юни посвещаваме на оперната прима Мариана Цветкова, която ни напусна внезапно. Ще прозвучат избрани документални и студийни записи под диригентството на Павел Балев, Иван Маринов, Йордан Дафов. Сред тях са откъси от Чайковски, Верди, Пучини, Бетовен, Вагнер - малка част от огромния репертоар на Мариана Цветкова. Начален час..

публикувано на 21.06.25 в 10:15

Програма "Христо Ботев" с директни излъчвания на концерти от "Варненско лято"

Традиционно в края на месец юни насочваме вниманието на слушателите на програма "Христо Ботев" към интересни събития от програмата на Международния музикален фестивал "Варненско лято". Морската столица се превръща в голям културен център с вече почти 100-годишна традиция. Екип "Класика" отново ще ви направи съпричастни към програмата на фестивала,..

публикувано на 21.06.25 в 08:10

Гран при "Златна лира" за детски хор "Бодра песен" - Шумен

Детският хор "Бодра песен" от град Шумен спечели шампионската награда за най-добрия хор на 10-ия Международния хоров шампионат Lege Artis в град Тузла , Босна и Херцеговина. Младите ни певици пребориха 17 хора от 5 държави (България, Словения, Сърбия, Македония, Босна и Херцеговина) и спечелиха още 3 награди: • първа награда в..

публикувано на 20.06.25 в 16:37

Принцесата на акордеона Ксения Сидорова с концерт в зала "България"

Принцесата на акордеона Ксения Сидорова ще дебютира в зала "България" на 19 юни от 19 ч. Под диригентството на Михал Нестерович, тя ще представи премиерата за България на Концерта за акордеон и оркестър от българската композиторка Добринка Табакова, написан по поръчка на Софийската филхармония. В програмата ще бъдат включени още Увертюра..

публикувано на 19.06.25 в 09:16