Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Бляскава солистка и впечатляващ млад диригент в изява на Ротердамската филхармония в Белгия

4
Юджа Уанг и Тармо Пелтокоски
Снимка: Eduardus Lee/RotterdamsPhilharmonischOrkest

На 2 ноември в Двореца на изящните изкуства Bozar в Брюксел гостува реномираната Ротердамска филхармония, която под палката на младия финландец Тармо Пелтокоски изпълни творби на Бела Барток и Рихард Щраус. В същия ден Белгия бе връхлетяна от ураганната буря Киърън с множество проблеми в обществения транспорт. Въпреки лошото време, за моя голяма радост залата в Брюксел бе препълнена.Музикантите първо подгряха зрителите с темпераментните "Румънски народни танци", написани от Бела Барток първоначално като сюита за пиано и впоследствие преработени за оркестър през 1917 г. Известно е, че Барток е бил страстен колекционер и изследовател на народната музика на Румъния, България и Унгария. Румънските танци са базирани върху мелодии от областта Трансилвания.

Ротердамската филхармония с диригент Тармо Пелтокоски
В първата част прозвуча и Вторият концерт за пиано и оркестър на Барток със солистка блестящата 36-годишна пианистка Юджа Уанг. Творбата се счита за една от най-трудните в клавирния репертоар. Прочутият Андраш Шиф казва: "Всеки пианист може да си счупи пръстите с този концерт. Това безспорно е най-трудната творба, която съм изпълнявал". С виртуозна техника, голяма енергия и вулканичен темперамент, Уанг премина безпроблемно през наситеното с голяма ритмична сложност и брутална комплексност произведение. Оркестровата партия е много интересна – в първата част солистът е съпроводен само от духови и ударни инструменти, а във втората – от струнни. Юджа Уанг впечатли и с обемен и богат звук. Тя е родена в Пекин през 1987 г. в семейство на артисти – бащата свири на ударни инструменти, а майката е балерина. Мнозина считат, че именно тази съвкупност от ритъм и танц определят музицирането на пианистката. След като напуска родината си на 12-годишна възраст, Уанг се усъвършенства първо в Калгари, а след това в института "Къртис" във Филаделфия.

Големият ѝ пробив е през 2007 г., когато замества Марта Аргерич в Бостън в Първия концерт на Чайковски – творба, която тя дотогава не е изпълнявала пред публика. Забележителен момент в артистичната ѝ биография е концерт, състоял се на 28 януари тази година в Карнеги Хол, Ню Йорк – тогава Юджа Уанг изпълнява всичките четири концерта за пиано и оркестър на Сергей Рахманинов заедно с "Рапсодията върху тема на Паганини" в рамките на една вечер с две паузи – партнират ѝ Филаделфийската филхармония и Яник Незе-Сеген на пулта. Безспорно Уанг е съвременна музикална звезда с ярка индивидуалност, изразяваща се дори в стила на обличане на сцената, който със сигурност би стреснал по-консервативно настроения зрител. Същевременно сценичното ѝ излъчване е харизматично, непринудено и естествено. В Bozar пианистката подари на ентусиазираните зрители два биса. В първия тя бе съпроводена от диригента Пелтокоски, също завършен пианист, в прекрасния Етюд – втората от 13 пиеси за пиано, опус 76 на Жан Сибелиус, а във втория смая публиката с виртуозността си в Руския танц от балета "Петрушка" на Игор Стравински. Не случайно прозвището на Юджа Уанг е "летящите пръсти".
След паузата музикантите от Ротердамската филхармония изпълниха впечатляващата симфонична поема "Тъй рече Заратустра" на Рихард Щраус – творба, в която рефлектира философията на Фридрих Ницше и идеята му за "свръхчовека". Тармо Пелтокоски ръководи това сложно произведение с голяма лекота, увереност, плавни жестове, техническа сигурност. Диригентът извлече богатата палитра на Щраусовия оркестров звук с умерени темпа и без излишно форсиране. Всички групи на оркестъра бяха на високо ниво – чист, изразителен щрайх, внушителни медни и прецизни дървени духови инструменти.

Пелтокоски направи сензационен дебют в Ротердам през май миналата година, замествайки Валерий Гергиев, с възторжени рецензии от музикалната критика. Пелтокоски е поредният впечатляващ "продукт" на знаменития финландски педагог Йорма Панула, при когото той започва занимания на 14-годишна възраст.

Тармо Пелтокоски
23-годишният финландец ще бъде главен гост диригент на Ротердамската филхармония в следващите четири години. Вероятно това ще бъде пробен период за младия музикант с поглед към по-примамливия пост на главен диригент, след като вече е известно, че той ще бъде вакантен през 2026 г., когато настоящият лидер – израелецът Лахав Шани, ще започне мандата си в Мюнхенската филхармония. Тармо Пелтокоски определя себе си като "вагнерианец". "Голямата ми мечта е един ден да достигна Байройт" – споделя той. Диригентът вече ръководи цялата тетралогия "Пръстенът на нибелунга" във финландското градче Еурайоки миналата година в съпровод на орган.

В момента младият маестро е главен диригент на Латвийския национален симфоничен оркестър, а от следващия сезон той ще поеме същия пост и в Тулуза с реномирания Оркестър Капитол.


Снимки: Eduardus Lee / ФС на Ротердамската филхармония

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Ник Хъдсън с турне в София, Велико Търново и Пловдив

Музикалният "по-малък брат" на Тоби Драйвър от KayoDot пристига за три дати у нас по покана на радиофестивала "Аларма Пънк Джаз". Заедно с грузинския китарист Сандро Гиголашвили Ник Хъдсън  ще представи най-новия си албум On The Eve Of Hope съответно в София – Зала "Сингълс" на НДК  (20.10.2025, понеделник, от 21.30 ч.), Велико..

публикувано на 17.10.25 в 18:45

11-о издание на Plovdiv Jazz Fest през ноември

Plovdiv Jazz Fest  подготвя своето  11- о издание, което ще се състои  от  7 до 9 ноември в Пловдив. За поредна година един от най-значимите джаз фестивали в страната дава възможност на българската публика да се срещне с някои от големите имена в света на джаза днес. Всяка фестивална вечер от 7 до 9 ноември в Дом на културата "Борис Христов"  в..

публикувано на 15.10.25 в 16:35

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 31 октомври 2025

16 октомври Концерт на Андре Шуен (баритон) и Даниела Хайде (пиано). 3.00 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Четири сериозни песни (Vier ernste Gesänge), оп. 121: "И човек е подобен" (Denn es gehet dem Menschen); 2. "Обърнах се и погледнах" (Ich wandte mich und sahe an alle); 3. "О, смърт, как си горчива" (O Tod, wie bitter bist du); 4. "Ако говорех с..

публикувано на 15.10.25 в 09:31
Росица Милевска

Росица Милевска представя Double Vision с концерт в София

Българската арфистка, пианистка и композитор Росица Милевска се завръща в София със специален концерт, в който ще представи своя нов проект Double Vision. На сцената с нея ще застане френският барабанист Седрик Льо Дон – музикален партньор, с когото се изявяват заедно на престижни фестивали и клубове по целия свят. Албумът Double Vision предстои да..

публикувано на 15.10.25 в 08:30

"Моите песни" – музикално пътешествие с Камелия Тодорова

След успеха на авторския спектакъл "Моят глас" легендата на българската джаз и поп сцена Камелия Тодорова се завръща пред публиката в “Топлоцентрала” с нов музикален проект – "Моите песни“. Ако "Моят глас" e личен разказ, в който музиката се преплита със слово, то в "Моите песни" разказът е само музика в нова мултимедийна среда – жива, искрена и..

публикувано на 14.10.25 в 16:03