Георги Динев е директор на Бургаската художествена галерия "Петко Задгорски". Преди две години галерията отбеляза своя 75-годишен юбилей. От този момент до днес как се осъществява дейността на галерията – има ли нови творби, с които е попълнена колекцията, има ли нови проекти и променено ли отношението на публиката към представените изложби? За това разговаряхме с Георги Динев в предаването, който като художник изследва взаимовръзката между природа, екосистема, връзката между земята и планетите, мястото и ролята на човека в тази променяща се среда и влиянието на изобразителното изкуство върху общественото развитие.
Бургаската художествена галерия е една от най-старите в страната. От септември 1966 г. тя се помещава в преустроената за целта сграда на еврейската синагога, един от архитектурните паметници на Бургас, строена през годините 1905-1910 от архитекта Фридрих Грюнангер. Галерията е създадена със съдействието на бургаски общественици, художници и културни дейци. Началото на нейната дейност е поставено през 1947 г., с тържественото ѝ откриване като "Картинна галерия и музей" в Борсовия салон на Търговската камара, с общ наличен фонд от 58 картини и 6 скулптури.
Съвременната ѝ експозиция е разположена на три етажа. Изложени са едни от най-забележителните творби от фонда на БХГ – живопис, скулптура и графика.
В изложбените зали на първия и втория етаж се представят картини и от бургаските художници от началото на века до днес, чиято морска тематика от бургаското море, допълва атмосферата с уют и стил. На третия етаж е представена постоянната експозиция "Странджански икони", датирана от XVII до началото на XX век. Една голяма част от тези икони, с които галерията се гордее, са спасени от поругателства и унищожение…!
Във връзка със стратегията за развитие на институцията, Георги Динев представи своите идеи за нейната дейност. "Ние сме нов екип и откогато аз отстъпих в галерията, наложихме едно друго темпо на работа и мога да кажа, че ние рязко променихме стратегията на галерията. Тя, стратегията, си беше добра, но някак си времето – по-съвременните условия искат по-голяма динамика. Тъй като в една галерия винаги има постоянна експозиция, а градът не е толкова голям, рано или късно тя омръзва. И за да има по-голямо движение, да има по-чести посещения, и то от различна възрастова публика – и деца и възрастни – моята политика целеше да направим една по-голяма динамика на изложбите, които показваме. Не само от фонда, ами и на сериозни автори, които са юбиляри – завършили 60 или 70 години – не само бургаски автори, разбира се.
И всъщност това допринесе повече за идването на по-различна и по-разнообразна и новата публика в галерията. И ние бяхме удовлетворени от този факт."
Активната дейност на БХГ се допълва с представяне в нейните зали на гостуващи експозиции и колекции, собственост на други художествени галерии от страната и чужбина. Тематичните изложби, с творби от собствения фонд, също привличат вниманието на публиката. Но постоянно развиващата се институция има и някои проблеми. За разрешаването на един от тях Георги Динев сподели своите очаквания.
"След 10-и ноември еврейската общност си върна своята собственост и в момента община Бургас плаща наем, за да съществува Бургаската художествена галерия. И по този повод искам да кажа, че Бургас – четвъртият по големина град в страната – има нужда от една нова съвременна сграда за галерия. Много е красива сградата на синагогата, но тя вече не отговаря на съвременните изисквания за музей и за галерия. Нямаме даже достъп за хора в неравностойно положение. С хранилищата имаме проблеми, защото са влажни и т.н. През 60-те, 70-те, 80-те години тя си е вършила великолепно своята работа, но фондът вече наброява повече от 3200 творби – много ценни неща."
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..
Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..
Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм. Пабст остава спорна фигура и до днес..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в..
Когато предишния път бях на остров Мавриций надлежно се сбогувах с него завинаги, защото смятах, че едва ли ще се върна в този отрязък от рая. Но..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg