В последните години на XV век Сикстинската капела е съвсем нова. Създадена по нареждане на папа Сикст IV, на когото е и кръстена, тя е завършена през 1482 г. и представлява епицентърът на папското богослужение, макар и не всички литургии да са се провеждали там. Знае се, че личният хор на върховния понтифекс е пеел в Сикстинската капела около 40 пъти годишно, а през останалото време е служел в капелата "Свети Николай". В последните две десетилетия на века в хора са били назначени множество впечатляващи певци, сред които и няколко композитори. Разбира се, на първо място се откроява Жоскен де Пре, който работи там между 1489 и 1494 г.
Друг важен певец-композитор е Гаспар ван Веербеке. Франко-фламандският композитор, както много от своите сънародници и колеги, прекарва немалка част от кариерата си в Италия и някои от композициите му ясно демонстрират италианско влияние. Марбрианий де Орто пък работи над 15 години в Рим, преди да се премести в Бургундската дворцова капела. Там ще бъде повишен в първи капелан – позиция, по-висока от тези на колегите му Пиер де ла Рю и Александър Агрикола. В тези години в Сикстинската капела работи и французинът Бертрандий Вакьора, който е назначен в папския хор през 1483 г. и остава там до края на живота си, като малкото на брой негови произведения, които са достигнали до нас, са запазени основно в ръкописи, предназначени за певците от капелата.
Този вторник (20 февруари от 14 часа) в предаването "Музика хисторика" с помощта на ансамбъл Cut Circle с ръководител Джеси Роудин изследваме основните композитори-певци, които са били назначени в папската капела в края на XV век.
Общество "Борис Христов" ще представи в две различни локации Аулата на Софийски университет и Руски културно-информационен център в периода 13 май - 18 май шест последователни прожекции, които обхващат изкуството на изключителния певец Борис Христов в областта на операта, месата и камерната песен. Ще бъдат представени над 191 аудио и видео записи от..
Пролетните изпълнения на "Мадам Бътерфлай" на Пучини събират сопраното Асмик Григорян и тенора Джонатан Тетелман, двама вълнуващи певци, които правят големи дебюти на сцената на Метрополитън този сезон. Възхвалявана като "един от най-яростните драматични таланти" от The New York Times, литовското сопрано Асмик Григорян пристига в Метрополитън този месец..
"Желязна ръка в кадифена ръкавица" – това е за мен Мила Павлова, която с изненадващи за привидната си крехкост сила и енергия успява да движи паралелно два елитни фестивала и дейността на един духов квинтет. Мила е идеен вдъхновител, организатор и артистичен директор на "Дни на музиката в Балабановата къща" – един "бутиков" пловдивски фестивал, който..
На 25 февруари тази година под диригентството на Франц Велзер-Мьост Виенските филхармоници представиха в Музикферайн, Виена, втората концертна програма за предстоящото турне през март в САЩ: един концерт с музиката на Паул Хиндемит, Рихард Щраус, Арнолд Шьонберг и Морис Равел, блестящо реализиран и много горещо аплодиран. Музикалният предобед беше..
Последният концерт за сезона на камерен ансамбъл "Силуети" е посветен на годишнините на именити български композитори – Панчо Владигеров (125 години от рождението), Любомир Пипков (120 години от рождението), Георги Тутев (100 години от рождението), Иван Спасов (90 години от рождението), Васил Казанджиев (90 години от рождението) и Румен Бальозов (75..
В последния епизод на рубриката "Разговорът" гост е Виолета Иванова – смела българка, обиколила света на мотор. Тя обяснява за смелостта и дръзкото съзнание,..
Пролетните изпълнения на "Мадам Бътерфлай" на Пучини събират сопраното Асмик Григорян и тенора Джонатан Тетелман, двама вълнуващи певци, които правят големи..
Малко преди Деня на Светите равноапостоли Кирил и Методий поглеждаме към храма на книгата и свеждаме глава пред паметника на двамата просветители...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg