На 19 февруари Владимир Атлантов отпразнува 85-ия си рожден ден. Наричат го руският вокален феномен, най-прочутият руски тенор от втората половина на ХХ век. Критиците са единодушни: "Рядко се среща драматичен тенор с толкова красив тембър, мощ, темперамент и удивителна искреност, която пленява дошлите в театъра. Атлантов е рядък диамант! Дарен свише с впечатляващ аристократизъм, той постига съвършен белкантов звук."
Пътят на Володя Атлантов започва от Санкт Петербург. "Роден съм в семейство на певци. Майка ми играеше главни роли на сцената на Мариинския театър. Разказваше ми за съвместните им изяви с Шаляпин. От сутрин до вечер бях в театъра, тъй че животът ми на артист бе предопределен. Пеенето винаги ми е доставяло огромно удоволствие, дори чисто физическо: възпроизвеждането на звука, общуването с публиката бе наистина неописуем трепет. Началото обаче не бе никак леко: лутах се, имаше отчайващо трудни моменти, дири мислех да се откажа. През 1962 дойде първото признание: сребърен медал от конкурса "Глинка". Взеха ме за стажант в Мариинския театър, а година по-късно дебютирах там като Ленски в "Евгений Онегин" на Чайковски."
Скоро след това знаменитият тенор прави и първите си роли в Болшой театър. Назначават го там против волята му. Ето още от първа ръка: "След като спечелих няколко престижни конкурса, министърът на културата на СССР Екатерина Фурцева нареди: Атлантов трябва да пее в Болшой! Никой не ме е питал какво мисля – твърдо бях решил да продължа кариерата си в любимия ми роден град. В Мариинския театър се получи заповед от министерството на културата и ме преместиха в Москва така, както се изпраща някакъв багаж да речем", не крие огорчението си Владимир Атлантов. И продължава: "Наистина тук направих най-силните си роли: Герман, Отело, Дон Хосе, Каварадоси, Дон Жуан из Каменният гост на Даргомижски…Пътувахме из цял свят, боготворяха ни, където и да се появим! Срещнах жената на живота си – Тамара Милашкина, изумителна певица! Тя ми помага да се усещам жив, да имам хъс за работа. Да се будя с надежда, след като се сбогувах със сцената", признава Владимир Атлантов през 2005. Уви, в началото на тази година прочутото сопрано Тамара Милашкина си отиде от този свят. В годината, когато щяха да отбележат 90-ия ѝ рожден ден.
На 1 март 1996 Атлантов се сбогува с многобройните си почитатели като Канио – една от коронните му роли. Тогава великият руски тенор е на 57! Десетина години по-рано напуска Болшой. Не желае повече да му поставят условия. Да му нареждат къде и какво да пее, да крадат от хонорарите му.
Най-прочутите театри го отрупват с покани. Световните медии следят гастролите му, наричат го tenore di forza, а също златният глас. Възхищават се на стихийния темперамент на Атлантов, но и на изкусно нюансираната, ювелирно моделирана фраза, съвършена дикция и актьорска дарба. Сравняват го с Карузо – един от кумирите на Владимир Атлантов! Най-щастливи очевидно са виенчани – там се установяват с Тамара Милашкина. А на любопитните журналисти отговаря: "Защо във Виена ли? Та това е европейска столица на културата, в частност музиката. Оттук е удобно да стигнеш до най-реномираните театри, а и климатът благоприятства отличната форма на певеца. Навремето като се прибирах от турне вкъщи редовно вдигах температура, хващаше ме бронхит и продължително се възстановявах", признава прочутият тенор.
В съботната вечер (24 февруари) от 20 часа ще ви припомним времето, когато изправяше на крака публиката в Болшой театър. Казват, че е събитие да се гледа на сцената Владимир Атлантов като Герман в "Дама пика" на Чайковски. Партнират му Галина Вишневска, Валентина Левко, Юрий Гуляев, Юрий Мазурок. На диригентския пулт– Борис Хайкин.
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в..
Когато предишния път бях на остров Мавриций надлежно се сбогувах с него завинаги, защото смятах, че едва ли ще се върна в този отрязък от рая. Но..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg