Английският композитор, поет, теоретик и лекар Томас Кемпиън (1567-1620) създава над 100 арии по време на живота си, което го прави втория композитор с най-много създадени такива творби, а преди него е единствено Дауланд. Въпреки името си, арията по това време не носи съвременното значение на вокално-солистична завършена форма, която е част от по-голямо произведение като опера, кантата или оратория. Вместо това така се обозначават солистични песни с инструментален акомпанимент, чиято адаптивна фактура позволява изпълнение от разнообразен състав – вокално-инструментален, изцяло вокален, изцяло инструментален или комбинацията от изброените видове.
Кемпиън издава колекции с такива песни три пъти в живота си: през 1601 г. за първи път излизат негови творби в съвместния том "Книга с арии на Росетър", който авторът издава заедно със своя приятел Филип Росетър. След това през 1613 г. публикува вече първия си самостоятелен опус "Две книги с арии" (известен още като "Първа и втора книга с арии"), а през 1617 г. излизат и последните му песни, обединени в "Трета и четвърта книга с арии". Освен музиката Кемпиън създава и поетичните текстове към творбите си.
По време на живота си композиторът се изявява и като теоретик – първо с труда си "Наблюдения върху изкуството на английската поезия" от 1602 г., а после през 1613 г. и с трактата си "Нов начин за създаване на четиригласен контрапункт по много лесно и сигурно правило", където Кемпиън представя своя собствен новаторски композиционен метод.
Този вторник (12 март от 14 часа) в предаването "Музика хисторика" по програма "Христо Ботев" слушаме арии от Томас Кемпиън в изпълнения на Рейчъл Елиът – сопран, Майкъл Ченс – контратенор, Марк Падмор – тенор, Питър Харви – баритон, Найджъл Норт – лютня, и виолов ансамбъл "Конкордия".
В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..
"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..
"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..
Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”. В концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи. Повече от..
В навечерието на Международния ден на танца "Артефир" запознава слушателите с една вълнуваща новина от звездната карта на световния балет...
Божана Славкова, победител в най-големия световен поетичен конкурс Mili Dueli, се превърна в първия български автор, спечелил голямата награда с..
"Духът на миналото – съхрани и предай на поколенията" – това е надсловът на фестивала, организиран от читалище "Светлина 1940" в с. Ловчанци, община..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg