В съкратеното издание на предаването "На опера в събота" ще ви предложа великолепен запис от Виенската държавна опера. И по-точно: премиерния спектакъл на "Милосърдието на Тит" от Моцарт, с който бе открит сезонът миналата есен.
Всъщност това е възстановка на изключително спорната постановка на Юрген Флим от 2012 година, навлякла си сериозни критики и шокирала до голяма степен стожерите на моцартовите традиции. В този смисъл в австрийския печат се появи съвсем уместно сравнение с отлежало вино: уви, за режисьорските несполуки времето не играе положителна роля. Показателен е фактът, че за около десетилетие постановката на Флим е представена не повече от 17 пъти. Остава загадка, защо в такъв случай ръководството на Държавната опера я изважда на показ. Вероятно, за да пробва отново да привлече младата аудитория в театъра, търсейки съвременен подход към вечните теми за любовта, приятелството, доверието, предателството…
Специалистите имат сериозни възражения към сценографията, но пък хвалят костюмите на Биргит Хънтър: изумително елегантни, те подчертават изваяните фигури на певиците, доближавайки ги до топмоделите.
Интересът се изостря допълнително, тъй като сравнително рядко поставят "Милосърдието на Тит". Предпоследното сценично творение на Моцарт притежава стилистичните особености на т.нар. opera seria. И ако споровете за режисьорските хрумвания на Юрген Флим във Виенската държавна опера са ожесточени, то изпълнението се радва на всеобщо одобрение.
В печата се появи следното заглавие: "Музиката на Моцарт продължава да доставя истинска наслада, а дошлите в Държавната опера бурно аплодираха своите фаворити." Казват, че главна заслуга има 46 годишният Пабло Ерас-Касадо. Негов специалитет са бароковите образци, а познаването в дълбочина на моцартовите партитури му помага да достигне нов връх в стремително развиващата се кариера. Съвършената яснота и прословута ненакърнимост на мелодичния рисунък са изведени от диригента с голямо майсторство и вкус, а оркестърът звучи прекрасно. Великолепно се представят солистите, които обират овациите на публиката.

В главната роля на римския император Тит Матю Поленцани бележи нов връх, категорични са познавачите. "Това без съмнение е един от най-добрите и търсени моцартови тенори днес", пишат те. Американецът е намятал вече мантията на Тит на реномирани световни сцени, а през 2019 година триумфира и в МЕТ. Пеенето му се отличава с вокално съвършенство, с елегантно изваяна фраза. Матю Поленцани притежава и респектираща актьорска дарба, която му позволява да разкрие потайните кътчета в душата на Тит. Неговите терзания, когато трябва да накаже Секст – най-предания си приятел, превърнал се в предател.
Въпреки заглавието на операта, тъкмо Секст е основен двигател на действието и център в сюжетните криволици в либретото на Катерино Мадзола, вдъхновено от драмата на Пиетро Метастазио. В изпълнението на американското мецосопрано Кейт Линдзи младият патриций Секст добива черти на истински трагичен герой, който предизвиква дълбок емоционален отклик у зрителите.
А Вителия на италианското сопрано Федерика Ломбарди е властна, изцяло подчинила на волята си Секст в желанието да бъде убит Тит, този който измества от трона нейния брат император Вителий. Публиката дълго аплодира Федерика Ломбарди заради лекотата, с която се справя в виртуозните колоратури. В ролята на Аний – приятеля на Секст ще слушате мецосопраното Патриция Нолц, а като Сервилия се преобразява сопраното Славка Замечникова. Басът Петер Келнер е преторианският префект Публий. Маестро Пабло Ерас- Касадо ръководи хора и оркестъра на Виенската държавна опера.

Гергана Костадинова ще представи новия си албум "Мечтания" в неделя, 23 ноември от 20.00 ч. в Sofia Live Club. Вратите отварят в 19.00 часа. Албумът включва 11 авторски композиции, вдъхновени от любовта, природата и българския фолклор. Водещото в албума са неравноделните размери, преплетени в джазови хармонии. започва да свири..
На 9 ноември 2025 г. от този свят си отиде една от обичаните български оперни прими, покорила световните театрални сцени от Европа до Северна и Южна Америка, с изключение на Австралия, както самата тя се шегуваше – Стефка Евстатиева. Носителка е на награди от няколко престижни певчески конкурси: от конкурса "Чайковски" в Москва (1974); от..
"Музикални контрасти" за пиано и флейта ще звучат от Мартина Табакова и Гергана Иванова в зала "България" на 25 ноември, вторник, от 19.00 часа. “Неслучайно сме нарекли програмата "Музикални контрасти", тъй като от емблематичното за романтичната музика произведение на Цезар Франк, което е емблематично и за цигулковия репертоар, а сега е направено в..
Радиопремиера на албума на китарното дуо Антонио Форчоне и Дженк Ердоган с буквално заглавие "Разказвачите на истории". Най-важното: дуото е събрано тук, в София преди 7 години от Джаzz+ концерти, които продуцират настоящия им албум, издават го за физическо и цифрово разпространение в цял свят и вече е факт първият им концерт навън - в Дъблин (на..
На 14 ноември 2025 г. нидерландската джаз певица Фей Клаасен ни зарадва с поредния си нов албум със заглавие Soulprint ("Отпечатък на душата") . В него вокалистката разкрива много интимно историята на живота си, своите дълбоки чувства и израстването ѝ като личност. Музикалните приятелства и сътрудничества през годините, които оставят голяма следа..
Какво следва за кмета на Варна, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Спас Спасов , кореспондент на "Дневник" във Варна. Съдия Светла..
Гергана Костадинова ще представи новия си албум "Мечтания" в неделя, 23 ноември от 20.00 ч. в Sofia Live Club. Вратите отварят в 19.00 часа...
На 9 ноември 2025 г. от този свят си отиде една от обичаните български оперни прими, покорила световните театрални сцени от Европа до Северна и Южна..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg