Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Шедьовър на Бритън на оперната сцена в Брюксел

7
Снимка: Bernd Uhlig

Интригуващата, енигматична камерна опера на Бенджамин Бритън "Въртенето на винта" се игра през май в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Творбата се счита за един от шедьоврите в оперната литература, създадени след Втората световна война. Световната премиера на"Въртенето на винта" е през 1954 г. в театър "Ла Фениче" във Венеция, представена от английска оперна трупа. Продукцията в Брюксел бе подготвена и осъществена още през 2021 г., но поради пандемията с коронавируса тогава се състоя само един спектакъл, без публика, който бе излъчван директно онлайн.


Базирана върху едноименната новела на Хенри Джеймс от 1898 година,"Въртенето на винта" съдържа две особено характерни теми в творчеството на Бритън – наличието на аутсайдер и поругаването на невинността. Външното лице тук е новоназначената Гувернантка, в чиито ръце изцяло е поверена грижата за две деца сирачета – брат и сестра на име Майлс и Флора. Малки, уязвими същества, живеещи с икономката Мисис Гроуз, далеч от външния свят в изолирана стара къща в идиличния и красив провинциален Блай.Скоро става ясно, че не всичко е безгрижно – децата са обсебени отзлите духове на бившия слуга Питър Куинт и на бившата гувернантка Мис Джесъл. Очевиден е намекът, че децата са били малтретирани физически и психически. Новата Гувернантка се опитва да се противопостави на влиянието на призраците върху малките. Борбата ѝ с духовете в крайна сметка има трагични последици със смъртта на Майлс.


Продукцията в Брюксел е дело на известната немска режисьорска Андреа Брет. Тя интерпретира творбата като психологически трилър и акцентира върху мистериозната и объркана атмосфера. Думите на Гувернантката "Аз съм загубена в един лабиринт" са в основата на подхода ѝ. Намираме се в черно-бял филм на духовете от 50-те години на миналия век. Сценографията, създадена от Раймунд Фойгт, ни въвежда в огромна викторианска къща. Декорът е в непрекъснатодвижение – плъзгащи се врати, тайни ниши, огромни гардероби, дълги тъмни коридори, които карат зрителя да загуби ориентация. Трудно е да се разбере кое реално и кое е плод на въображението. Режисура, която поставя на преден план стремежа на юношите да се освободят от свръхдоминиращото и вредно влияние на възрастните. На кого трябва да вярваме в сблъсъка между децата и невротичната Гувернантка – на негодуванието на Флора и Майлс от насилствените ѝ методи, или на твърдението на жената, че иска да ги защити от злите духове? Напрежението непрестанно расте до фаталния край и смъртта на момчето. Последните думи на Гувернантката са: "Какво направихме ние между нас?". Трилър с много неизвестни, в който зрителят сам за себе се може да намери верните отговори. 


"Въртенето на винта" съдържа шест солови роли, както и встъпителен пролог, в който в съпровод на пиано тенорът Ед Лайън с безупречна дикция ни въведе в завладяващата атмосфера на операта.В трудната централна партия на Гувернантката се изяви британката Сали Матюс. Много опитна певица, позната на публиката в Моне в широк спектър от роли – от Норма на Белини до Дафне на Рихард Щраус. Сопраното изгради релефен образ с голяма драматична дълбочина и ярко актьорско присъствие. Осезаеми бяхарезервираното ѝ, студено отношение към децата и нарастващата ѝ невротичностот присъствието на духовете. С течение на годините вокалът на Матюс вече е позагубил част от свежестта си. Изненадващо, английската ѝ дикция не бе особено ясна.

Мецосопраното Карол Уилсън бедипломатичната икономка Мисис Гроуз. В интерпретацията си певицата можеше да потърси повече топлина в тона. Двете деца бяха изключително добре подготвени вокално и актьорски в доста сложни и дълги партии.


Ролята на Майлс бе поделена от Самюел Кулк и Ноа Ванмеерхаге – даровити млади певци от детския хор на Моне. Катарина Биирвайлер се изяви като Флора. Младото сопрано е възпитаничка на музикалното училище Кантус Ювенум в Карлсруе.

Питър Куинт, изпълнен от Джулиан Хъбард, бе сценично изкусителен ивокално впечатляващ. Бритън създава изненадващо красива гласова партия за Куинт. Особено интересен е вокализът, който героят пее върху името Майлс. Екзотичната мелодия е заимствана от традиционни напеви от индонезийския остров Бали. Другият дух – на Мис Джесъл, бе изпълнен много солидно от шотландката Алисън Кук.


Бенджамин Бритън написва оркестровата партия за камерен състав от само 13 инструмента. Въпреки това се създава усещането за голям оркестров звук с включването на интересна комбинация отинструменти като челеста, гонг, звънчета, арфа. Майсторски изградена композиция с прецизността на добре смазан механизъм, в който слушателят усеща как метафоричният винт се върти все по-бързо с нарастването на драматичното напрежение. В неделното матине на 5 май музикантите на Ла Моне, водени от младия испански диригент Антонио Мендес сътвориха ярка, изразителна музикална картина, в която се откроиха чудесно изпълнените индивидуални сола.

Снимки: Bernd Uhlig
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Виенската държавна опера с нов прочит на "Така правят всички жени" от Моцарт и Лоренцо да Понте

В предаването ще прозвучи документален запис на Моцартовия шедьовър "Така правят всички жени". Представяме изпълнение от 22 юни 2024 с участието на премиерния солистичен състав, хора и оркестъра на Държавната опера във Виена. Диригент е Филип Жордан. За новия прочит режисьорът Бари Коски споделя в интервю пред драматурга Николаус Щеницер: "Започнах да си..

публикувано на 18.01.25 в 08:05

Антон Гудов – един от носителите на старинната песенна традиция

Антон Гудов е родом от Казанлък, но е изпълнител на родопски песни. Негова страст са старинните песенни образци и автентичните фолклорни костюми. Той е закърмен с народната музика, но първата си съзнателна среща с нея осъществява чрез музиката на едно златно поколение изпълнители, а именно: Христина Лютова, Валя Балканска, Младен Койнаров, Надежда..

публикувано на 15.01.25 в 11:15

Happy Birthday, Mozart в зала "България"

Именитият състав на Софийска филхармония "Кварто квартет" ще ни потопи в необятната музика на Моцарт с една красива и нетипична концертна програма в зала "България". Това ще се случи в световния ден на композитора – 27 януари от 19,00 ч . Концертът ще започне с увертюра от "Вълшебната флейта" с вече популярната по света преработка на Кристиян Байер..

публикувано на 15.01.25 в 09:29
Франк Гратковски и Казухиса Учихаши

Sofia Free Jazz с Франк Гратковски и Казухиса Учихаши

Легендите на експерименталната музика и неконвенционалния джаз Франк Гратковски (Германия) и Казухиса Учихаши (Япония) пристигат в София на 23 януари (четвъртък) , за да открият Sofia Free Jazz , новата серия на радиофестивала "Аларма Пънк Джаз" на БНР в сътрудничество с "Гьоте-институт – България" , посветена на свободната..

публикувано на 14.01.25 в 21:08

Премиера от Албена Петрович-Врачанска в 1 студио на БНР

Вторият концерт за пиано от Албена Петрович-Врачанска ще прозвучи за първи път в изпълнение на Мартина Табакова и Симфоничния оркестър на БНР с гост-диригент Константин Добройков на 15 януари в 1 студио на БНР от 19.30 часа. Премиерата отбелязва 60-тата годишнина на композиторката. Събитието със заглавие "Българска музика" е част от новия цикъл..

публикувано на 14.01.25 в 16:50