Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Съдържание на:

"Хованщина", народна музикална драма в пет действия от Модест Мусоргски

Декори от Първо действие на операта „Хованщина”, Москва, 1897 г.
Снимка: Wikipedia

Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година.

Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година.

Действащи лица:
• Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас
• Княз Андрей Ховански, негов син – тенор
• Княз Василий Голицин – тенор
• Шакловити, болярин – баритон
• Досифей, водач на разколниците – бас
• Марфа, разколница – меццо-сопран
• Сусана, стара разкольница – сопран
• Писар – тенор
• Ема, девойка от немско селище – сопран
• Пастор – баритон
• Варсанофиев, приближен на Голицин – бас
• Кузка, стрелец – баритон
• Стрешньов, болярин – тенор
• Първи стрелец – бас
• Втори стрелец – баритон
• Трети стрелец – тенор

Първо действие
Утро над Москва. Стрелците са завзели властта. На Червения площад е поставен каменен стълб с надпис, описващ победата на стрелците над болярите. Боляринът Шакловити диктува донесение до руския цар Петър, в което съобщава за бунта и решението на княз Иван Ховански да върне в Русия стария ред и да постави на престола на Московското царство сина си Андрей. Край колоната с надписа се тълпят хора, те молят Писаря да им прочете надписа. Писарят отказва, но накрая отстъпва. Всички са обезпокоени от страшните вести. В този момент на площада излизат голяма група стрелци начело с княз Иван Ховански, за да направят сутрешния обход на Москва. От групата се отделя Андрей Ховански. Той е забелязал красивата девойка Ема от свободното немско селище. Той отдавна я преследва и сега иска да я отведе със себе си, но Ема отказва да тръгне с него. Младата разколница Марфа, доскорошна любима на Андрей, вижда тази сцена и защитава девойката. В това време заедно със стрелците на площада се връща Иван Ховански. Той също е харесал Ема и заповядва на подчинените си да му я доведат. Но синът не желае да отстъпи девойката на баща си. Той дори е готов да я убие, но не и да се откаже от нея. Водачът на разколниците Досифей се намесва и властно нарежда Андрей да прибере оръжието си: сега е нужно да се защитава православната вяра на народа, а не е време за караници.

Второ действие
В кабинета си на княз Василий Голицин – любимецът на княгиня София, е в лошо настроение. За да разбере бъдещето си, князът е наредил да повикат Марфа, известна като гадателка. Разколницата му предсказва, че ще изпадне в немилост и че го очаква заточение. Предсказанието дълбоко смущава Голицин. За да не се разпространи мълва за него, той заповядва на слугите си да удавят Марфа в реката. Скоро след това при княз Голицин идват противниците на царя: Иван Ховански и Досифей. Голицин и Ховански са съмишленици, но тайно си съперничат. Скоро разговорът им се превръща в остър спор. Напразно водачът на разколниците се старае да прекрати кавгата. Внезапно в кабинета се втурва Марфа. Тя е успяла да се спаси от ръцете на убийците. Младата разколница разказва за нападението, което е извършено върху нея и за помощта, оказана ѝ от минаващите поддържници на Петър. Заговорниците с тревога чуват името на царя. Те знаят, че войската му е много силна. Идва и боляринът Шакловити, който донася страшната вест: Царят е научил за готвения заговор, нарекъл го е "хованщина" и е заповядал да бъде смазан.

Трето действие
В своето свободно селище (слобода) стрелците се веселят, а привържениците на старата вяра пеят своята песен. Тук е и Марфа, която изживява тежко раздялата си с княз Андрей. В нея се борят противоречиви чувства: на надежда и отчаяние, на любов и отмъщение. Идва Досифей. Водачът на разколниците изгонва старицата Сусана и се опитва да утеши Марфа. Стрелците отново се отдават на веселие и пиянство. Но празненството се прекъсва от идването на разтревожения Писар. Той съобщава, че се е появила конницата на цар Петър, която приближава към селището. Настава смут. Стрелците съобщават вестта на княз Иван Ховански и го молят да ги поведе срещу войските на Петър. За тяхна изненада Ховански отказва да тръгне на бой срещу цар Петър и съветва стрелците да се приберат по домовете си.

Четвърто действие
Княз Иван Ховански се укрива в имението си край Москва. Голицин го е предупредил, че животът му е в опасност. Той е неспокоен и се мъчи с вино и песни да се развлече. Идва боляринът Шакловити и предава на княза покана от княгиня София да присъствува на съвета. Ховански повиква слугите си да го облекат в парадните му дрехи. Щом Иван Ховански напуска дома си, към него се спуска наемник на Шакловити и го пробожда с кинжал. Боляринът ликува над трупа на Ховански. На площада пред църквата "Василий Блаженни" е издигнат ешафод. Петър се е разправил с мнозина от заговорниците. Тук ще бъдат обезглавени и други. Княз Голицин е изпратен на заточение. На конницата е заповядано да обкръжи и манастира на разколниците. Марфа е донесла вестта за обсадата. Тя съобщава на княз Андрей Ховански за пропадането на заговора, но той не ѝ вярва. Напразно надува своя рог, за да събере подчинените си. Неочаквано князът вижда колона стрелци, водени на смърт. Андрей разбира, че всичко е загубено и сега моли Марфа да го спаси. Тя го повежда към убежището на разколниците. Идва заповед на Петър за помилване на стрелците.

Пето действие
В своя лагер в гората разколниците са приготвили всичко за самоизгарянето си. Досифей е обхванат от дълбока скръб. Духовният водач съзнава отговорността си за гибелта на своите братя, но друг изход няма. Той призовава всички да се хвърлят в огъня и да изгорят в името на старата православна вяра. Разколниците, облечени в бяло, избират човека, който ще запали огъня. Тази чест се пада на Марфа. Тя запява своята последна молитва, която постепенно се превръща в любовна песен. Отдалече се чува песента на войниците на Петър. Разколниците влизат в буйния огън. Заедно с тях загива и Андрей.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Хитовете на "Смоуки" в романтичната атмосфера на Античния театър

Среща на випуск 70 и.... някоя година. Да вадим носните кърпички, че има бая да си подсмърчаме с тези вирусоносители по отношение на... романтиката и усмивката. Всички онези "стари и златни" евъргрийни, изхранили диджейското братство в годините, когато пускаше от "Юпитери" и "Унитри". Подобни концерти са като срещи на съученици, поне три по..

публикувано на 24.06.24 в 11:29

Програма "Христо Ботев" излъчва директно от Варна откриването на ММФ "Варненско лято"

Две години преди честването на своя 100-годишен юбилей, Международния музикален фестивал "Варненско лято" открива поредното си издание с концерт, събрал в едно традиция и бъдеще! В програмата на 22 юни присъства музикалната емблема на фестивала Рапсодия "Вардар", премиера на нова творба, написана специално за фестивала – "Увертюра във форма на..

публикувано на 22.06.24 в 07:50
 Проф. д-р Боряна Ламбрева (вдясно) и Аделина Александрова

Пианистката Боряна Ламбрева: Най-важното нещо в изкуството е да му служим вярно

"Бях много добра изпълнителка, но прекарвах доста часове на пианото сама. В гимназията много свирех и може би по тази причина сега, когато се срещаме със съученици и те разказват забавни случи от онези години, се питам дали наистина съм завършила същото училище. Аз дори и на военно обучение не отидох с моя випуск, защото пак имах някакъв ангажимент и..

публикувано на 21.06.24 в 11:05

Японско турне с "Аларма Пънк Джаз" и heavenphetamine

В края на тази и началото на следващата седмица концертната поредица "Аларма Пънк Джаз" на програма "Христо Ботев" ще представи с три концерта японското краут-рок/психеделик/пост-пънк дуо heavenphetamine за първи път в България. Градовете са Пловдив – в Bee Bop Café на 23 юни (в емблематичната вече поредица пловдивска на "Аларма" "Неделя..

публикувано на 19.06.24 в 21:44

Епохата Константин Илиев

Той е творец, чието присъствие на музикалния ни небосклон през втората половина на XX век е определяно като поява на метеор, като изключително явление, като епоха. И това признание идва не само от почитателите, приятелите и съмишлениците, но и от онези, които влизат в открита колизия с него, независимо дали тя е на естетическа или..

публикувано на 18.06.24 в 09:36