Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Таня Иванова: Норма беше супер предизвикателство за мен, но вече ми липсва!

7
Таня Иванова в ролята на Норма

На 16 и 17 май в Стара Загора бе представена новата постановка на шедьовъра на Винченцо Белини, образеца на белкантото – "Норма", с диригент Диан Чобанов и режисьор Джандоменико Вакари. Няколко дни преди премиерата директорът на Държавна опера Стара Загора - режисьорът Огнян Драганов, сподели защо в театъра са направили избора да бъде поставена точно "Норма" на Белини. С Таня Иванова - великолепната изпълнителка на главната роля, разговарях по телефона дни след спектакъла:

Таня Иванова – Норма в последната премиера на Старозагорската опера. Радвам се да Ви чуя няколко дни след премиерата. Как се чувствате, как Ви подейства тази толкова емоционална и драматична жрица?

Здравейте, радвам се да Ви чуя. Да, няколко дена след премиерата е и благодаря, че сега ми се обаждате, защото сега е по-осъзнато и по-смислено това, което ще кажа. Защото непосредствено след премиерата, на следващия ден, абсолютно усещането ми беше, че мина всичко като сън и даже все едно някой друг е пял, не съм пяла аз – много странно! Но сега, няколко дена след това, мога спокойно да говоря и вече Ви казвам съвсем отговорно, че ми липсва Норма!


Така ли? Казаха ми, че сте подходили с известни опасения към ролята, защото Вие категорично сте Тоска, категорично сте Аида, Турандот, Леонора от "Трубадур" и другата Леонора от "Силата на съдбата", Елизабет от "Дон Карлос", Манон Леско… Мими, Мадам Бътерфлай… Но Норма е доста по-различна от всички тези, които споменах и които категорично са Във Вашия репертоар – звездни партии. Знаете ли всъщност за кого е написана специално тази партия?

Да, всъщност аз прочетох, знам за кого е написана, но аз не познавам качествата на тази певица. Знаете ли, само една скоба – колко приятно ми стана и хубаво, като споменахте всички тези героини, които са в моя репертоар. Обичам ги всички – до една! Норма беше супер предизвикателство за мен – много, много… В един момент ми стана много интересно, защото е съвсем, коренно по-различна от това, което досега съм пяла. Стилово аз не познавах нищо от Белини, в смисъл – аз да съм се занимавала и да съм пяла този композитор. И затова в процеса на работа наистина минах през много различни етапи, но през цялото време ми беше интересно и се радвам на крайния резултат, защото си мисля, че все пак е за моя глас.

За Джудита Паста, за която е написана Норма, Стендал е казал, че тя е можела да изпее от "ла" на малка октава до "до диез" или дори "ре" на трета. Тоест, доста странен диапазон… и най-накрая той е написал: "… мисля, че все пак тя е мецосопран".

О, колко хубаво! Не знаех за тези неща и наистина, абсолютно съм съгласна и с двете ръце, вече от опита (малкия), който имам от един спектакъл. Мога да кажа, че това е абсолютно писано за мецосопран, но мецосопран с колоратури. Аз съм била мецосопран преди десет години и всъщност сега работих повече върху колоратурите, които се оказва, че все пак са изпеваеми. Има начин, с който да се изпеят.

Да, точно заради това, тъй като Вие сте започнали като мецосопран и всъщност първата Ви партия, доколкото знам, е Хубавата Елена на Офенбах?

Да, в Стара Загора.

Така че, не би трябвало за имате някакъв проблем, освен това гласът Ви е много красив, много тембрист, тъй че мисля, че Норма си е Ваша партия при всички случаи.

Абсолютно, абсолютно казвам, че Норма е моя партия и ако съм жива и здрава и ако имам възможност и покани от различни театри, ще я пея с удоволствие.


А какво бихте казали за Старозагорската опера, която Ви даде възможност да опитате тази партия?

Стара Загора! Все пак това е моят град, моята опера, макар че за първи път бях назначена и поканена в Операта в Пловдив. Но аз живея в Стара Загора. Какво да кажа? Благодаря на ръководството. Нещо, което наистина искам да кажа, е това, че тази година, това лято, в периода 20 - 27 август ще се проведе конкурсът "Гласът на Камен" и съм благодарна на ръководството, че така радушно, в лицето на г-н Драганов и на главния ни диригент маестро Кринчев, че така с желание и много емоционално приеха тази идея и този конкурс ще се случи в Стара Загора тази година.

Той не се случва за първи път, доколкото ми е известно?

Това е второто му издание, за първи път беше в Пловдив преди две години – 2022, и това е второто издание.

Аз се радвам, че ще има отново такъв конкурс, защото според мен той трябва да се провежда още по-често - може би не на две години, може би всяка година, защото това е в памет на един от най-големите ни съвременни тенори и този човек наистина заслужава младите му колеги да знаят кой е той. Но какво бихте казали за Старозагорската опера като театър, като трупа, като енергия, като настроение, като дух?

Искам да благодаря на всички мои колеги от хора и от оркестъра. За първи път получих такова топло отношение. Моята гримьорна беше пълна преди спектакъла с цветя, нямаше място от цветя, подаръци, бонбони, а наистина много рядко съм получавала такова топло посрещане и отношение. И съм благодарна на всеки един, който отдели от времето си, за да дойде, да ме поздрави. И въобще в процеса на работата също беше много, много приятно и винаги получавах (както аз мразя да се изразявам на друг език, но) "фийдбек" получавах абсолютно от всеки и сега – вървя по улиците, също срещам колеги и продължаваме да говорим за Норма, което много ме радва.


Постановката беше ли Ви приятна, удобна… доколкото успях да видя тя е класическа постановка, не би трябвало да поставя някакви сериозни изпитания пред певците?

Много съм благодарна на екипа, с който работихме – маестро Чобанов и Джандоменико Вакари, който беше режисьор, със Салваторе Русо който беше сценограф и художник на костюмите. Много съм благодарна на маестро Чобанов за това че аз и други пъти, много пъти съм работила с него, естествено, той е и мой директор в Пловдив. Но това, което ми харесва в него и това, което е нашата обща философия, разбиране към музиката, е това, че човешкият глас е един инструмент. За мен винаги е бил част от оркестъра, а не просто самоцелно показване на гласа. И с това работим в тази посока – да няма традиции, да няма показност, а просто да е част от целия спектакъл. Затова съм му благодарна и затова винаги ми е било приятно да работя с него. Джандоменико Вакари – за първи път се срещам с него, за първи път работя. Нещо, което много ми хареса, е емоционалното виждане за образа на Норма. Винаги съм си мислила (и по записите, които съм гледала, без да подценявам никого, възхищавам се на всеки, който се е докоснал до тази творба), но винаги е било малко по-статично чисто режисьорски. Напротив – Вакари искаше от мен много емоционално, много по италиански поднесен образ, което за мен - това е водещо. Винаги казвам, че емоцията (естествено контролираната емоция) е тази, която трябва да води образа. Защото даже в правилната емоция гласът се оцветява по правилния начин. Ти не можеш да кажеш на гласа: "сега ми е тъжно, а сега ми е весело". Само вярната емоция може да украси гласа по верния начин. И затова той много ми помогна и се радвам, че направих една много емоционална Норма.


Какво Ви предстои сега? Опера Пловдив, Opera Open?

Предстоят ми две много интересни, хубави, любими заглавия. На 29 юни имам спектакъл на "Турандот" на Античния театър на Opera Open; след това имам участие в един концерт също на Opera Open на 3 юли; след това на 20 юли имам "Аида" – пак на Античния, любим театър и след това в рамките на конкурса "Гласът на Камен", който ще се проведе от 20 до 27 (както казах) август – на 23-ти със световния тенор Хосе Кура имам "Тоска". И баритон ще бъде моят добър приятел Кирил Манолов.

Доколкото разбирам, Хосе Кура, а може би и Кирил Манолов ще участват и в самия конкурс като жури, или?

Хосе Кура ще бъде председател на журито, както и на първия конкурс, който проведохме преди две години. Ще пеем с него заедно "Тоска" на 23-ти и ще дирижира финалния концерт на награждаването, който ще бъде на 27 август. А моят приятел и колега Кирил Манолов ще участва в "Тоска", ще бъде Скарпия.

Разбирам, ами добре е някой път да поканите и него за член на журито…

Разбира се, конкурсът се провежда редовно. Да сме живи и здрави, много трудно се създава конкурс и се поддържа в днешно време – чисто финансово. Идеята на конкурса е да пътува в различни градове, в различни оперни театри – там, където Камен е пътувал и е пял. Затова, естествено, че винаги, всяка година трябва да са различни хора (в журито – бел. ред.), с удоволствие – само да сме живи и здрави!

Това означава ли, че имате идея този конкурс да излезе извън границите на България?

Вие прочетохте моите идеи. Това ми е мечта, но трябва да се работи много, за да се осъществи. 

Отзвук от премиерата на "Норма" в Старозагорската опера с участието на Таня Иванова и Огнян Драганов можете да чуете в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Помните ли певеца Атанас Панайотов?

През месец април предаването "Портрети" представи творческата история на певеца Атанас Панайотов– един от популярните изпълнители на песни от Шуменско от втората половина на миналия век, концертирал с певци като Мита Стойчева, Борис Машалов, Йовчо Караиванов, Соня Кънчева и много други. Атанас Панайотов е роден е в с. Янково, област Шумен през..

публикувано на 17.06.24 в 12:41

Китарният ас Ингви Малмстийн отново у нас

Бах. Антонио Вивалди. Джими Хендрикс. Пражката филхармония. И Чешката – с хор. "Фендер Стратокастър". Ферари. Ейприл. Пловдив, 2024 година. Пръстът на Съдбата е свързал по невероятен начин тези хора, места, събития, за да ни срещне на живо с китарния Бог, написал със златни букви Библията на неокласическия хеви метъл. Повелителят на струната нарича..

публикувано на 17.06.24 в 12:01

Монтеки и Капулети кръстосват шпаги на оперната сцена в Лиеж

Сезонът на Кралската опера на Валония в Лиеж продължи през май с белкантова музика и пет представления на "Капулети и Монтеки" на Винченцо Белини. Шестата опера на бележития сицилиански майстор вижда бял свят по време на карнавалния сезон във Венеция през 1830 г. Белини написва творбата само за шест седмици, изпълнявайки спешна поръчка на импресариото..

публикувано на 16.06.24 в 08:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 юни 2024 г.

16 юни 3.00 часа – Лудвиг ван Бетовен (1770-1827), Missa Solemnis (Тържествена меса) в Ре мажор, оп. 123. Изпълняват Луси Кроу (сопран), Ан Халенберг (мецосопран), Джовани Сала (тенор), Уилям Томас (бас), хор Монтеверди и Революционен и романтичен оркестър. Диригент Джон Елиът Гардинър. 4.14 часа – Лудвиг ван Бетовен (1770-1827), Клавирно трио в Си..

публикувано на 15.06.24 в 12:05

160 години от рождението на Рихард Щраус

На 11 юни 1864 г. в Мюнхен се ражда композиторът Рихард Щраус. Много трудно е да се определи с кои свои произведения той остава в историята – с оперите, симфоничните поеми или с песните си. Но едно е ясно – посвещава живота си на Нейно величество Музиката и ни дарява в наследство 16 опери, 2 симфонии и 8 симфонични поеми, 2 концерта за валдхорна и над 200..

публикувано на 15.06.24 в 07:55