В съботната вечер ви предлагам операта "Фауст“ от Шарл Гуно – култов запис от края на 70-те години и неоспорим за мнозина връх в пребогатата дискографска колекция на Жорж Претр. На 14 август се навърши столетие от рождението на великия маестро. "Жорж Претр е не само диригент с огромен опит, който познава в детайли занаята, но преди всичко артист със здрави нерви. Изключително импулсивен, той излъчва респектираща увереност и завидна физическа издръжливост. Има фигура на атлет: страстен плувец и гребец, опасен съперник по джудо. Дълбокият проницателен поглед издава фламандския му произход, а чарът потвърждава принадлежността към великата френска нация", пишат в "Ню Йорк Таймс" в средата на 60-те години, когато Претр дебютира в МЕТ.
Пътят му започва от Вазие, Северна Франция. Бащата на Жорж бил обущар и не споделял възторга му към музиката. Започва да учи пиано на осем години, сетне тръпката се пренася към обоя и тромпета. На 17 печели конкурс за обоисти и става страстен фен на джаза. Надделява обаче желанието да ръководи концерти и спектакли, но на прага на Парижката консерватория го дебне разочарование: проваля се на изпита по дирижиране. За щастие прочутият маестро Андре Клюитанс вижда далеч, а несъмнените качества на бъдещия корифей на пулта го подтикват да го вземе в своя клас. Клюитанс има огромно влияние най-вече що се отнася до френската музика в оформяне репертоарните предпочитания на Жорж Претр, който твърди:
"Може да се научите правилно да дирижирате т.е. на занаят. Да въздействаш обаче на оркестрантите, да ги накараш да свирят като омагьосани – това не се учи…" Неслучайно наричат Жорж Претр вулкан на диригентския пулт, възторжен жрец на музиката, Maestro con brio… През 1946 е оперният му дебют в Марсилия. Тогава е на 22! Трупа опит в театрите на Лил и Тулуза, а 10 години по-късно превзема от раз Париж. Дебют - триумф наричат критиците спектакъла в Опера комик на "Капричио" с неотразимата Елизабет Шварцкопф. Впрочем това е френската премиера на творението на Рихард Щраус. Пред Жорж Претр пътят е открит!
Три години по-късно пак в Опера комик са свидетели на друго събитие с огромно значение: световна премиера на операта "Човешкият глас" от Франсис Пуленк – начало на пословичното им приятелство с Претр. "Благословен е всеки ден, в който от пулта Жорж разпръсква към света искрите на познанието, красотата и дълбоката емоция скрити в нотните знаци", е написал Пуленк върху един билет – скъп спомен за Жорж Претр от премиерата на "Човешкият глас". С годините маестрото се превърна в един от най-задълбочените и ревностни тълкуватели на творческото наследство на великия френски композитор.
"За да вдъхнеш живот на една творба, не е достатъчно само правилно да отмерваш такта и да спазваш авторовите ремарки. Тя трябва да стане част от живота ти! Да отстояваш своя възглед достатъчно убедително, за да ти повярват и изпълнителите, и публиката. Без значение какво дирижираш: Йохан или Рихард Щраус, Белини или Бизе, Пучини или пък Пуленк…", твърди Жорж Претр. Негова съдба, призвание, страст остава до края на дните му френската музика. Своеобразен връх в това отношение е "Фауст" от Гуно. Още се помни разкошната, митична според някои, постановка в Гранд Опера, а също фантастичният запис за EMI от 1979 г.
Тук изпълнителите на главните роли са от лъв нагоре! Сопраното Мирела Френи свещенодейства в една от коронните ѝ роли – Маргарита, а неин партньор в главната роля е тенорът Пласидо Доминго. Николай Гяуров вае със замах образа на Мефистофел – всепризнат връх в кариерата на знаменития бас, Валентин е прочутият баритон Томас Алън.
С участието на Хора и оркестъра на Парижката опера обединени от диригентската палка на Жорж Претр. "Звукът, който търсеше и усъвършенстваше в продължение на дълги години, бе необикновено изразителен, трепетен, гъвкав със затрогваща кантилена. Маестрото притежаваше вроден усет за фразиране, който го открояваше сред колегите от неговото поколение. Чуйте записите му и ще се удивите на филигранно изпипаните пасажи, сякаш извезана дантела! Стилът на Жорж Претр се отличава с елегантност, блясък, богатство от цветове, но и с енергия, живот, които бликат неудържимо…", пише Пиер-Жан Трибо.
В 70-годишната си карира диригентът сякаш магически въздействаше на оркестрантите, готови на всичко, за да взривят залата. Както стана на Новогодишния концерт на Виенската филхармония през 2008! Жорж Претр бе на 83: най-възрастният диригент и единствен французин, когото канят по този повод в Музикферайн! Еуфорията се повтаря след две години… Последният концерт на маестрото е с Виенския СО в Музикферайн на 12.10.2016.
Отиде си от този свят три месеца по-късно, а в "Ню Йорк Таймс" написаха: "Жорж Претр остава с нас завинаги! Жизнерадостният френски диригент, комуто дължим премиерата на "Човешкият глас" от Пуленк и незабравимите съвместни проекти с Мария Калас. Жорж Претр, който покори музикалния свят с енергия, финес и висше майсторство остава любимият на всички Maestro con brio!"
"Вие сте велики. Това е най-якото ни шоу от цялото турне. Започвам да чувствам страната ви като свой втори дом. Със сигурност ще се върнем", заяви вокалистът на "Годсмак" Съли Ерна на разпродадения концерт в препълнената зала "Арена Армеец" през октомври 2022 година. Дойде денят харизматичната банда да изпълни това свое обещание. Тя идва за..
Концертът "Майсторите на белкантото – Росини, Доницети и Белини" ще гостува в Самоков на 17 март в залата на Читалище-паметник "Отец Паисий" и в Ботевград на 18 март в залата на Народно читалище "Христо Ботев 1884". Оркестър "Митонисимо" заедно с четирима солисти – оперни певци, под диригентството на маестро Огнян Митонов, ще изпълнят оперни и..
На 23 март се навършват 100 години от рождението на любимия български тенор от втората половина на ХХ век – Никола Николов. В предаването на 15 март в негова чест ще прозвучат архивни записи на музика от Верди, Леонкавало и Росини. Ще чуете в цялост и прочутата опера "Турандот" от Джакомо Пучини в запис от 10 ноември 1965 г. със солистите, хора и..
Нов симфоничен оркестър представя музиката на барока в концерта "Вивалди & Бах". В своята близо 35-годишна инициатива "Дебюти" ще се изяви младата фаготистка Розалия Ангелова. Концертмайстор ще бъде Елена Ганова. Ще звучат Концерт за фагот и струнен оркестър в ми бемол мажор от Антонио Вивалди и прочутият Бранденбургски концерт №3 сол мажор от Йохан..
16 март Свири Филхармонията на Германското радио Саарбрюкен-Кайзерслаутерн с диригент Петари Инкинен. 3.00 часа – Бела Барток (1881-1945), Концерт за пиано № 2 в Сол мажор, Sz. 95. Солист: Олли Мустонен (пиано). 3.31 часа – Традиционна стара унгарска мелодия – Никога не съм крал през живота си из сборника на Бела Барток "За децата", BB 53. Изпълнява..
"И никой не пита защо" е колкото част от текста към песента "Месо" на Милена Славова, толкова е и филмова история, която проследява търсенията на рок..
"Мутациите" на люксембургския писател Франсис Кирпс обхваща седем разказа и една поема (написани предимно на немски), използващи като основа и..
В съвремието сме свидетели на всичко – фалшиви новини, подвеждащи реклами, демагогия и некомпетентност. Когато обаче тези "пороци на деня" са свързани с..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg