В предаването "Музика хисторика" ви пренасяме на фестивала за ранна музика Laus Polyphoniae в Антверпен, който тази година се състоя между 23 август и 1 септември. Както винаги сред участниците бяха едни от най-известните вокални и инструментални състави, изпълняващи музика от Средновековието, Ренесанса и Барока, в това число Cappella Pratensis, ансамбъл "Хуелгас", консорт "Беншоа", Stile Antico, ансамбъл "Солацо", Vox luminis и още много други. Темата на изданието тази година беше Vox\Voces: връзката между едногласието и многогласието в западноедропейската ранна музика. С други думи, ролята на монодията като ядро в структурата на полифоничната тъкан. Това беше и обединяващата тематика на концертите в програмата, като различните състави се бяха възползвали да демонстрират разнообразните проявления на ролята на едногласната мелодия в западноевропейската музикална история.
Както хумористично обяснява Стратън Бул – артистичният директор на ансамбъл Cappella Pratensis – в програмната книжка на фестивала: "В началото беше линията. Музикалната линия. Мелодията. Фрагмент от хорал. Новосъздадена мелодия. Или може би съмнителна песен, чута предната вечер в кръчмата, която днес служи като основа за полифонична меса. Учени сме, че полифонията е едновременното звучене на множество мелодични линии, всички с еднакъв статут. Но в действителност в голяма част от случаите тази сложна фактура е резултат от силата на една предварително съществуваща линия, която е породила всички останали. Другите гласове на свой ред поемат различни роли. Всички полифонични линии са равностойни, но някои са по-равностойни от други. В началото беше линията: оттук започва историята на полифоничното сътворение".
Този вторник (24 септември от 14 часа) в предаването "Музика хисторика" слушаме изпълненията на съставите Cappella Pratensis, The Gesualdo Six, Cut Circle, "Перегрина", Profeti della Quinta и консорт "Беншоа".
Снимки: amuz.beВ съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg