В съботната вечер ще си припомним гласовете на Карло Бергонци и Рената Тебалди.
La divina Renata я наричаха милионите фенове по света заради уникалните вокални качества – рядко срещано по сила и красота лирико-драматично сопрано. Безукорна техника, която ѝ помага с лекота да преодолява най-виртуозните епизоди, гъвкавост, фантастични отблясъци, мекота и нежност… С една дума: глас-чудо! Тосканини пръв подава ръка на бъдещата оперна дива и тя уверено изкачва стъпалата до трона в театрите на Милано, Рим, Неапол, Венеция, Лондон… С най-силните ѝ роли в опери на Верди и Пучини.
Рената Тебалди е родена на 1 февруари 1922 в Пезаро. Две години по-късно, на 12 юли във Видаленце, недалеч от Парма на бял свят се появява Карло Бергонци. Медиите изобилстват със суперлативи по време на 40-годишната кариера на великия тенор. С подобно сценично дълголетие не могат да се похвалят съперниците му Франко Корели, Марио дел Монако или пък Джузепе ди Стефано. Рецептата на Бергонци ли? Ето я: "Мнозина таланти изгарят бързо, защото запалват свещта и от двата края. Това унищожава собствените им вокални качества. Винаги съветвам: имайте търпение! Изберете точния момент и подходящ репертоар. Това гарантира дълголетие в професията."
А Густаво Марчези – биографът на певеца припомня: "Майсторството на Бергонци се откроява с пълна сила в съвършено естественото моделиране на вокалната линия. В умението да откроява детайла. С искреност и безпогрешен музикален усет да открива опорните точки в извайването на образа."
В средата на 60-те години и Тебалди, и Бергонци са на върха на славата. Това е времето, когато в дискографските колекции на меломаните се появява ценен запис: "Дон Карлос" на Верди. Маестро Дьорд Шолти е събрал в студиото на Decca наистина най-доброто, което предлагат световните оперни сцени: Елизабет Валоа е Рената Тебалди, Дон Карлос – Карло Бергонци, Филип Втори – Николай Гяуров, Родриго, маркиз Поза – Дитрих Фишер-Дискау, принцеса Еболи – Грейс Бъмбри, Великият Инквизитор – Марти Талвела, хора и оркестъра на Ковънт Гардън ръководени от сър Дьорд Шолти.
За наша гордост Николай Гяуров феноменално се преобразява като Филип Втори. Ролята на живота му я нарича Розалия Бикс, защото където и да се появи той, дирята е неизлечима! С нея отмерват всичко последвало… Дебютът на Гяуров в ролята на испанския монарх е в Софийската опера през 1960. Три години по-късно триумфира във Виенската държавна опера, а в края на същата 1963 – и в Ла Скала.
"Какъв глас, каква музикалност, каква актьорска дарба и най-сетне – каква величествена осанка! Могъщ бас, който навлиза в партията на Филип с големите достойнства на кантилената, обагрена в нюансите на страданието…", отбелязват в австрийския печат.
И още от Viener Zeitung: "Никога самотата на Филип не е представяна така покъртително! С този Филип Николай Гяуров остава велик певец, дарил ни с невероятната хубост на големия си басов глас…"
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..
16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..
Въпреки, че не живее в България, не лишава българската сцена от своята музика. Jullzie е автор на песни, продуцент и певица в поп, джаз и електронен стил, докосващ със своята искреност и актуален звук. Това обаче, не ограничава нейните интереси и стилове в музиката, които са широко скроени. През последните месеци Jullzie привлече вниманието на..
"Ние сме заедно в това. И ще преминем през него. Докато стоим заедно!" , е простото, но силно верую, което музикантите от "Елейн" (Eleine) следват при записите на актуалния си студиен албум We Shall Remain, сътворен от прекрасни разрушителни сили. Шведската дарк симфоник метъл сензация "Елейн" (Eleine) най-сетне пристига у нас за хедлайн..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на..
В рубриката "Темата на деня" бе повдигнат въпрос от изключителна важност: как можем ефективно да използваме изкуствения интелект (ИИ) в обучението по..
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg