По традиция в периода преди Нова година Кралската опера на Валония в Лиеж предлага на публиката заглавия от по-лекия, комичен жанр. През 2024 г. това бе оперетата "Перикола" на Жак Офенбах, реализирана от Лоран Пейи. Френският режисьор е най-изявеният сценичен интерпретатор на творбите на Офенбах днес, достоен наследник на именития от близкото минало аржентински режисьор Жером Савари. Паметни са постановките на Лоран Пейи на "Хубавата Елена" и "Великата херцогиня Геролщайн" в Париж, "Кралят морков" и "Парижки живот" в Лион и много други. Характерни черти в работата на Пейи са стилното използване на съвременни изразни средства, много движение, елегантни костюми и респект към музикалния текст на творбите. "Перикола" е последният голям триумф на Жак Офенбах в жанра на оперетата.
Сред колоритния декор на Лима – столицата на Перу, в края на XVIII век, творбата описва любовта на двама бедни улични артисти – Перикола и Пикило. Вицекралят на Перу – Дон Андрес, прочут ценител на женската красота, се влюбва в хубавата Перикола и иска да я направи своя придворна дама и любовница. Но според закона, девойката първо трябва да се омъжи. След редица усложнения и недоразумения, в крайна сметка истинската любов тържествува.
В много отношения "Перикола" е предшественичка на знаменитата "Кармен". За литературен първоизточник служи друга творба на Проспер Мериме. Либретото написват познатите ни Анри Мейяк и Луи Халеви. "Перикола" вижда бял свят през 1868-та – седем години преди паметния провал на първото изпълнение на "Кармен". Действието също протича в испаноговоряща държава, а Перикола би могла да бъде сестра на Кармен, тя също е от ниските социални кръгове и е решителна, свободолюбива, темпераментна.
Лоран Пейи актуализира творбата като пренася интригата от Перу през XVIII век в края на миналия XX век в неопределена държава от Латинска Америка. Стори ми се, че режисьорският език на Пейи в "Перикола" е малко по-сериозен в сравнение с други негови постановки на Офенбах. Самият режисьор споделя: "В творбата намирам елементи, които са актуални. Наред с бликащия хумор, пародията, помитащите финали на всяко действие, в "Перикола" откривам и меланхолия, има тъмна страна на историята. Все пак става дума за двама музиканти, които поради липса на пари не могат дори да сключат брак. Перикола е принудена да проституира с вицекраля. Благодарение на своята интелигентност, хитрост и арогантност, тя успява да измъкне себе си и любимия си от немотията".
Продукцията бе играна вече в Théâtre des Champs-Élysées преди две години. Сцената на уличния площад с бара на трите братовчедки е пълна с цветове, движение, веселие и безгрижност.Елегантният салон на вицекраля е интересна смесица от големи огледала, дивани и светлини. Естествените движения на тълпата от първо действие са заменени от скованите, помпозни жестове на придворните. Гротескният балет на дамите подчертава социалната критика. Сценичната картина в трето действие, в затвора за недисциплинирани съпрузи, е доминирана от голяма килия с железни решетки. И хуморът, и сатирата, и сериозната страна в творбата са много точно балансирани в продукцията на Пейи. За отбелязване е, че за разлика от други свои постановки, в "Перикола" Лоран Пейи не използва допълнителни статисти и танцьори. Изненадващо, оркестровите интерлюдии между картините не бяха режисирани, а просто изсвирени при спусната завеса. Изпълнителският екип в представлението на 28 декември бе много хомогенен. Освен с вокалните си постижения, певците впечатлиха и с чудесна френска дикция и сценичен талант.
В Лиеж Перикола бе интерпретирана от родената в Страсбург Антоанет Денефелд. В нейното изграждане на образа субретният елемент остана на по-заден план, като доминираха хладнокръвната, пресметлива хитрост на героинята, решена на всяка цена да се измъкне от мизерията. Френската певица притежава интересен, тъмно оцветен мецосопран. Завладяваща бе песента на пийналата Перикола от първо действие. Този номер е използван често от прочути певици за бис в рециталите им. Пикило, създаден от тенора Пиер Дерхе, бе симпатичен, естествен, открит и най-вече лудо влюбен в Перикола. Талантливият белгиец демонстрира голям вокален устрем.
Друг бележит белгийски певец - баритонът Лионел Лот, изгради релефно ролята на самозабравилия се владетел Дон Андрес - отявлен женкар, странстващ инкогнито по улиците на Лима в търсене на нова любовна авантюра. В края на творбата монархът все пак признава, че с материалното си богатство той не може да постигне лично щастие. Безгрижни, весели и гласовити бяха трите братовчедки Жули Мосе (Гуадалена), Мари Калинин (Бергинела) и Алиенор Фейкс (Мастрийа). В оркестровата партитура на "Перикола" осезателно се чувства испанският колорит с включването на ритми като болеро, сегидиля, фанданго.
Младата, талантлива Клелия Кафиеро дирижира оркестъра в Лиеж с точни, стегнати темпа, с хубаво чувство към динамичните контрасти. Оркестърът звуча свежо, леко. Италианката не позволи нито за момент баланса с хора и солистите да бъде нарушен. През 2023 г. Кафиеро ръководи с успех "Кармен" на Бизе на красивата открита сцена в Оранж.
Plovdiv Jazz Fest подготвя своето 11- о издание, което ще се състои от 7 до 9 ноември в Пловдив. За поредна година един от най-значимите джаз фестивали в страната дава възможност на българската публика да се срещне с някои от големите имена в света на джаза днес. Всяка фестивална вечер от 7 до 9 ноември в Дом на културата "Борис Христов" в..
16 октомври Концерт на Андре Шуен (баритон) и Даниела Хайде (пиано). 3.00 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Четири сериозни песни (Vier ernste Gesänge), оп. 121: "И човек е подобен" (Denn es gehet dem Menschen); 2. "Обърнах се и погледнах" (Ich wandte mich und sahe an alle); 3. "О, смърт, как си горчива" (O Tod, wie bitter bist du); 4. "Ако говорех с..
Българската арфистка, пианистка и композитор Росица Милевска се завръща в София със специален концерт, в който ще представи своя нов проект Double Vision. На сцената с нея ще застане френският барабанист Седрик Льо Дон – музикален партньор, с когото се изявяват заедно на престижни фестивали и клубове по целия свят. Албумът Double Vision предстои да..
След успеха на авторския спектакъл "Моят глас" легендата на българската джаз и поп сцена Камелия Тодорова се завръща пред публиката в “Топлоцентрала” с нов музикален проект – "Моите песни“. Ако "Моят глас" e личен разказ, в който музиката се преплита със слово, то в "Моите песни" разказът е само музика в нова мултимедийна среда – жива, искрена и..
Има фестивали и фестивали. Има обичайно хубави и интересни, а има и такива, в рамките на които има много търсене, много намиране, много премиери, специално написано творби и оригинални концепции. "Дните на виолата" са от точно този тип фестивали. Започнали през 2015 по идея на проф. д-р Владислав Андонов (преподавател по виола, разбира се) от..
На днешния Петковден своя патронен празник празнува Академичен хор "Света Параскева" към Националната художествена академия в София...
Нобеловият комитет обяви носителите на Нобелова награда за физиология или медицина за 2024 година. Престижното отличие бе присъдено на трима..
Фестивалът на съвременната българска керамика се наложи през последните години като най-голямото и обединяващо събитие, което мотивира художниците..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg