Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Putan Club с концерт в София навръх 24 май

Авангардното френско-италианско електро/индъстриъл рок дуо ще представи своите нови музикални ритуали в клуб "Паве" под Столична библиотека, партнирайки си с "Аларма Пънк Джаз" и платфрормите Comet City и Stretch

Putan Club (Франсоа Камбюза и Джана Греко)
Снимка: Карло Мацота

Задава се шумна мрачна майска вечер в сърцето на мрака в София. 24 май с наситени китари, дръм машини, бас и бяс. Понякога те се завръщат: след дебюта си на българска земя по Гергьовден 2024 г. независимото (в пълния смисъл на думата) електро-индъстриъл-авнагард-рок дуо Putan Club повтаря Софияна светлата дата 24 май в тъмните подземия на Столична библиотека– символично, нали?

И все пак, кои са Putan Club?

Putan Club не е точно пънк група. Но е всичко: авангард, техно, етно, джаз, метъл, класика и най-вече: експериментална платформа.

Ето какво гласи собственият им манифест: "Подкрепяме идеите за grassroots (самоорганизация на местно ниво), взаимопомощ, солидарност, устойчиво развитие, начин на живот с грижа към животните, антиавторитаризъм, автономия, феминизъм и революция – както и всички други инициативи, които се стремят към по-справедливо и свободно общество. Ако се противопоставяш на всякакви форми на социална дискриминация и идеологии, които създават омраза, разделение или неравенство, ако подкрепяш правото на хората да кажат "не" на расизма, сексизма, хомофобията, ксенофобията, партийния култ, капитализма и организираната религия – тогава е време да се свържем. Ти си на правилното място".

През годините Putan Club (Франсоа Камбюза и Джана Греко) са ядрото и на други възникнали на територията на далечни земи групи като Ifriqiyya Electrique в Тунис и Ndox Electrique в Сенегал – сътрудничества, зародили се като резултат от пътуванията на двамата в Северна и Запдна Африка, Монголия, Сибир, Синдзян в търсене и изследване на корените на ритуала в контекста на различни неевропейски култури и цивилизации. Този опит оказва директно влияние и на самата структура на концертите на Putan Club, в които ритуалът е водещ като принцип и форма, но не някой конкретен ритуал на конкретна далечна цивилизация, а ритуалът като абсолютна стойност. И да, двамата не свирят на сцената, а са в постоянно движение между хората в залата, както се очаква да бъде едно истинско ритуално изживяване.

Ето и какво пишат независимите медии в различни страни за концертите на Putan Club:

"Putan Club не просто се слуша – тази група трябва да се живее всеки ден" – Mondo Sonoro (Испания)

"Жена със змиевидни къдрици раздава мръсен бас с убийствен груув, а китаристът – с бретон а ла Елвис – трепери от очакване преди експлозията. След това... просто избухват. Машината поема ритъма, заразителни рифове се леят с шумова отрова и сурова енергия. Машинното стържене на индъстриъла, визията на постпънка и неумолимата тежест на death-диско, избиващо в първичен фънк. Те са най-добрата група, за която трябваше вече да знам. От днес Putan Club са приоритет за LOUDER THAN WAR. Трябва да ги чуеш. СЕГА" – Джон Роб, фронтен на легендите The Membranes, свирили на "Аларма Пънк Джаз" през 2016г., и създател на един от най-влиятелните сайтове за музикална критика в света Louder Than War (Великобритания)

"Всеки концерт на Putan Club е ритник в лицето на съвременната музика и индустрията. Те са бунтари не защото това е модерно, а защото това е тяхната същност. Несъгласие. Непокорство. Това е PUTAN CLUB" – Music & Riots (Великобритания)

"Еуфорична, метафорична оргия – с кървящи уши и културен шок. И последващо масово стълпотворение към щанда с мърч" – Astral Noize (Великобритания)

"Putan Club съществува, за да пресича граници, да разбива клишета, да раздвижва съвести, да събаря догми, предразсъдъци и стандарти. Всеки техен концерт е манифест на дързост и свободолюбие, в който буквално въвличат публиката в буря, на която е трудно да останеш безразличен. Дуо от Франция и Италия – но в същността си глас на целия свят. От рок до техно, джаз, авангард, пънк, уърлд мюзик – те превръщат всяка своя поява във вирусно, заразително преживяване" – Loud! Magazine (Португалия)

Концертът на Putan Club в "Паве" на 24 май се организира от самите тях с помощта на "солунските двама братя на българския ъндърграунд" Иван Хадживеликов (Comet City, Stretch) и Цветан Цветанов ("Аларма Пънк Джаз", БНР) – тандем, на който дължим не един и два ключови за софийската (а понякога и за пловдивската) сцена концерти – тези на The Comet Is Coming, Soccer96, The Brother Moves On, Теон Крос, Valia Calda, Сибусиле Каба... За мощен откриващ сет хедлайнерите избраха пост-сайбър-пънк артиста MEI, впечатлил ги с артистизма и посланията си миналата година и участвал по-рано тази година на два изключителни концерта на "Аларма Пънк Джаз" заедно с японците heavenphetamine по-рано тази година.

Програмата за съботната вечер (24 май) по часове е следната:

20.00ч. – отваряне на вратите

21.15ч. – MEI

22.00ч. – Putan Club

Повече за концерта на Putan Club и за връзката между музиката, ритуала, визуалната антропология и пътешествията можете да научите от самите Франсоа Камбюза и Джана Греко в петък вечерта (23 май, ден преди концерта) от 21.30 до 23.00ч. в предаването "Аларма" по програма "Христо Ботев". В същото предаване е включено и интервю с Макото Кавабата, създателя на японския психеделик-рок колектив Acid Mothers Temple, чието концертно участие на "Аларма Пънк Джаз" пък е в деня след Putan Club – на 25 май, неделя, отново в Клуб "Паве" под Столична библиотека.

Плакат: Comet City

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Майстори", опера от Парашкев Хаджиев

Либрето: Парашкев Хаджиев По драматичната пиеса на: Рачо Стоянов Световна премиера: 9 октомври 1966 г., Софийска опера Действащи лица и изпълнители: • Тихол, майстор резбар (тенор) • Найден, негов син, резбар (бас) • Милкана, жена на Найден (сопран) • Живко, майстор резбар (тенор) • Добри (баритон) • Кольо (тенор) • Генчо..

публикувано на 23.05.25 в 10:05

"Единение" – музикален албум за любовта

"Единение" е авторски албум на Константин Кучев, братя Якъбови и сестри Апостолови, Ян Добрева, Васил Спасов - Sariel Orenda, Петър Йорданов - Бъни, Мартин Саийд Бейран, Силсила Махбуб, Халед Мераджудин, Нона Митева, Александър Лазаров, Мари Андонова, Асен Хайдутов, Анна Каралашева, Ердинч Милев. Авторите на албума споделят: "Музиката като..

публикувано на 22.05.25 в 13:15
Дуо

Дуо "Атмосфери" с два концерта в Бразилия

На 25 и 29 май в град Бразилия, клавирното дуо ще осъществи два от ключовите проекти на състава – продължаващото турне с Клавирния концерт за четири ръце на Йоханес Брамс и аранжимент на Рихард Дюнсер на Клавирен квинтет, оп. 25, както и програма с преобладаващо българско присъствие. Посещението им е резултат на покана от Клаудио Коен, който се..

публикувано на 22.05.25 в 10:04
Мирослав Пашов, Светослав Лобошки, Еделина Кънева и Кръстю Кръстев (от ляво надясно)

Трима театрални директори запяха заедно в "Пеещи артисти"

Еделина Кънева – директор на Музикалния театър “Стефан Македонски”, Кръстю Кръстев – арт директор на Драматичен театър “Николай Масалитинов” - Пловдив, и Мирослав Пашов – директор на Театър “Българска армия”, излизат с обща радио- и видеопремиера на 24 май.  Тримата записаха песен на Светослав Лобошки (музика и аранжимент) по текст на Джина..

публикувано на 22.05.25 в 09:10

Лазар Николов – композиторът извън времето

Тази вечер в Първо студио на БНР можете да чуете един концерт, който е едновременно стойностен, важен и необикновен. Камерни творби от Лазар Николов, като повечето от тях се изпълняват за първи път след премиерното им представяне преди няколко десетилетия, ще прозвучат в изпълнения на трима много различни музиканти, обединени от музиката на големия..

публикувано на 20.05.25 в 12:15