Култура на протеста коментираме в "Terra Култура" заедно с политолога и изследовател Ивайло Динев, който се включва в предаването директно от Берлин.
Съвсем скоро по време на Международната конференция за синдикатите и социалните движения във Флоренция Динев представи сравнителен анализ на протести на работници в Белгия, България, Италия, Гърция и Румъния.
Протестът, като колективно действие, се изразява в разлики между държавите заради дългосрочни културни практики и краткосрочни изменения, обръща внимание изследователят.
За първи път в българска медия Динев представя резултатите от сравнителния анализ на протестните практики основно в пет европейски държави.
Двугодишното изследване е разгледало работническите протести и ролята на синдикатите в широк европейски контекст в периода след пандемията. Когато падат рестрикциите за събиране на тълпи на едно място поради здравен риск, в Европа започва ръст на протестите. Като основни причини за това Динев откроява ориентацията на държавните бюджети, инфлацията и икономическия натиск.
Основната разлика при осъществяването на протести в Източна Европа е липсата на подкрепа за синдикатите от страна на различни граждански организации. За разлика от България и Румъния, в Италия и Гърция има силни социални движения, които подкрепят работническите синдикати по време на стачка и протест, изтъква Динев.
Това, което виждаме в България и в други бивши социалистически държави, се дължи на няколко исторически и културни фактора, обяснява изследователят. След края на 90-те, когато е имало няколко радикални стачки с участието на студенти, на граждански организации, на синдикати, са се появили различни течения. Синдикатите са се насочили към икономическите протести, докато гражданските организации в цяла Източна Европа са припознали борбите, свързани с намаляването на корупцията, силата на закона, демокрацията – две доста различни посоки на колективни действия.
Като пример за организиране на масов протест, който създава почва за промяна, Динев посочва студентското недоволство в Сърбия, обхванало над 200 населени места. Организаторите на протеста заедно с граждански организации са обикаляли из страната, подкрепяли са протести на пенсионери, на индустриални работници, разказва гостът.
Чрез проява на солидарност между различните недоволни групи е възможно един протест да доведе до коренна промяна, по думите на Динев.
Чуйте повече по темата в звуковия файл:
В редакция "Хумор и сатира" от десетилетия събираме добри практики и не губим надежда, че все някога все някоя ще намери почва на родна земя. С малка част от колекцията ни можете да се запознаете в неделя веднага след новините в 18 часа, за когато сме подготвили: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпети..
Историята на Елизабет I, последния монарх от династията на Тюдорите, се смята за добре известна. Тя управлява Англия 45 години и прави забележителни културни, политически и религиозни промени. Това е причината този период да е наричан “Елизабетинска епоха”. Макар кралицата на Англия да е позната и със своя обет за целомъдрие, от който произлиза и..
Борислав Вълов, по-известен с артистичния си псевдоним Ей Бо, е актьор в Шуменския театър и участва в постановки, част от които "Сграбчи лъва", "Криворазбраната цивилизация", "Тримата мускетари" и "Три пълни обиколки около света". Преди три месеца излезе неговата дебютна книга "Защото в твоите очи…", която беше едно от най-търсените заглавия на..
От 3 до 8 септември във Варна се провежда третото издание на Форум "Буна" – най-голямото у нас събитие за съвременно изкуство с международно участие. Мотото на фестивала е: "Защото буните разбиват вълните и променят брега" . На 30 април беше обявена отворена покана за участие в тазгодишното издание на Форум "Буна". Бяха избрани 70..
Той е магистър от Юридическия факултет на СУ и от НАТФИЗ в специалност "Кинорежисура". Спектаклите му са награждавани на международни театрални фестивали във Франция, Белгия, Финландия, Унгария, Полша. Работи в Студия за игрални филми, като е преминал през всички етапи на професионалната практика – от асистент-режисьор до режисьор-постановчик...
Ще се пренесем на улица "Раковски", където вече 60 години най-различната сцена у нас не спира да радва зрителите си. Театър 199 е характерен със своята..
Борислав Вълов, по-известен с артистичния си псевдоним Ей Бо, е актьор в Шуменския театър и участва в постановки, част от които "Сграбчи лъва",..
Театралната “Аполония” започна с романтична драма за двама души, които се срещат отново след години, за да преживеят докрай историята си, останала някога..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg