Вярваше в това знаменитият тенор до края на дните си. А също, че задачата на изпълнителя е да напипа нюансите в авторовия текст, които правят ролята само негова. Тамино от "Вълшебната флейта" бе една от тези роли. Казват, че има нещо ангелско в гласа на Петер Шрайер: затрогваща лирика, топлина, съвършен кристален оттенък… Какво да говорим за фантастично изпипаната фраза, динамически нюанси – прословутите рр на Шрайер, дикция като по учебник, които то превръщат в ненадминат тълкувател на Моцартовите шедьоври. Тамино може да се каже е негов боен кон, запазена марка. С този съвършено моделиран образ Петер Шрайер проправя своя пътека на най-престижните световни сцени през 60-те години: Виенската Щаатсопер, МЕТ и феноменалния пробив на фестивала в Залцбург - 1966, белязан за жалост от трагичен инцидент. Налага се в последния момент да замести своя приятел, любимецът на публиката Фриц Вундерлих, който загива съвсем млад в разцвета на удивителната си кариера. Той покровителства Петер, нарича го свой наследник в Моцартовия репертоар и го препоръчал на ръководството на Залцбургския фестивал.
В следващите 25 години Шрайер ще жъне феноменални успехи там не само в шедьоврите на Моцарт. Помнят неговия Логе в "Рейнско злато" на Вагнер. Караян го кани за суперпродукция през 1974. Работят заедно с маестрото и върху впечатляваща филмова продукция, появила се през 1981 година Петер Шрайер е роден на 29.07.1935 г. в Майсен, където баща му е кантор и органист. "Той предопредели бъдещето ми на музикант!", категоричен е Петер, за когото от 10-годишна възраст Дрезденският Кройцхор се превръща във втори дом. Учи сетне пеене и дирижиране в Лайпциг и Дрезден.
В тамошния оперен театър публиката бурно го аплодира като Белмонте в "Отвличане от сарая" през 1962. Година по-късно вече е солист в Берлинската Щаатсопер и пътят към големите сцени е открит. Питат Петер Шрайер за тайната на изкуството – "Тя е в неповторимата индивидуалност на тези, които го интерпретират. Залагам много на онова напрежение на духа и тялото, което се пренася и върху слушателя. Имам основата, която ми гарантира широк диапазон на изразните възможности в рамките на творческите предпочитания: Бах, Хендел, Шуберт, Моцарт…"
В съботната вечер (23 август от 20 часа) ви предлагаме цялостен запис на Cosi fan tutte ("Така правят всички жени") от Моцарт. Причината е съвършено понятна: с шедьоврите на гениалния майстор Петер Шрайер изправя на крака публиката в най-реномираните световни театри, както разбира се и на фестивали с дълголетна история, като Глайндборн и Залцбург.
"В оперната ми кариера Моцарт винаги е бил най-важната част – сърцевината!", уточнява знаменитият немски тенор. "Всичко трябва да е изпипано до възможния максимум. Моцарт – това е музиката в съвършения ѝ вид! В дълголетната си кариера най-много съм пял тъкмо в творби на Моцарт. Повече от 25 години – само в Залцбург…"
Поглеждаме към безценните архиви на фестивала, изданието от 1974 и култовата постановка на Cosi fan tutte маестро Карл Бьом ръководи фамозния спектакъл с участието на великолепни солисти: Петер Шрайер е Ферандо, Гундула Яновиц – Фиордилиджи, а Бригите Фасбендер- Дорабела. Херман Прай се преобразява като Гулиелмо. Роландо Пенерай вае със замах образа на Дон Алфонсо, Рери Грист пък е Деспина. С участието на хора на Виенската Щаатсопер и Виенската филхармония.
"Една уста, едно банджо, един стол, двама души" – така започва описанието на примитивното рокендрол/индъстриъл фолк/musique brute дуо Cantenac Dagar от Тулуза, Франция, създадено през 2013г. от Стефан Бараскюд (банджо) и Емрик Ено (бийтбокс, вокали, касетки, хармоника, чанове и звънци). Но това е само скромното и минималистично въведение,..
Цигуларят Иван Пенчев и арфистката Деница Димитрова имат необикновено предложение за красива софийска вечер с музика, която несъмнено ще бъде подарък за меломаните. Ще слушаме дует от изключителни инструменти за България – една от най-забележителните италиански цигулки на 20 век и великолепната концертна арфа "Lyon & Healy" Style 30. В..
"Опет" — опет, ако използвам българското диалектно наречие за "пак, още веднъж". Къде е тЕкла вОда, опЕт ке тЕчит! , както възкликва класикът Иван Вазов. Където е текъл прогрокът, ще тече още веднъж – този път в столичната Asics Arena на 10 октомври. Спектакълът на знаменитата банда в България е част от световното ѝ турне в подкрепа на..
На 5 октомври 2025, 17.00 часа на сцената на Музикален театър балет "Арабеск" ни кани на първото си представление за новия сезон "BarrocoLife – Съвършеното несъвършенство". В програмата на вечерта са включени две едноактни миниатюри, в които хореографите са използвали музика на известни барокови композитори. Анна Донева работи по "Четирите..
Съботната оперна вечер (4 октомври от 20 часа) по програма "Христо Ботев" е посветена на 200-годишнината от рождението на "краля на валса" Йохан Щраус-син. Неговата жизнерадостна, вдъхновяваща музика ни съпровожда традиционно в началото на всяка нова година. Творбите му са еднакво популярни сред различните социални прослойки на неговото съвремие...
Интердисциплинарният фестивал "Театър на чудесата" се завръща с интригуващи научно-театрални постановки, представяния, дискусии и участници от повече от 15..
"Една уста, едно банджо, един стол, двама души" – така започва описанието на примитивното рокендрол/индъстриъл фолк/musique brute дуо Cantenac Dagar..
Крикор Асланян вече е гостувал в "Покана за пътуване", но когато се чухме по Месинджър от Монреал, където той живее от години и започна да споделя спомени..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg