Животът е незавършена трилогия

На 11 януари, в неделя, си отиде от този свят писателят Красимир Дамянов. Роден е през 1948 г. в София. Издал е „Защо няма Бог“ (1981), „Дяволски нокът“ (1985), „Приказки за злояди деца“ (1989), както сам определя себе си – „писател с чувство за конструкция”. От 1990 г. живее в Испания, в Барселона и е собственик и уредник на Артхостал. 18 години изглеждаше, като че ли е спрял на пише. До 2008 година, когато излезе „Дневникът на една пеперуда“, веднага последва втората й част „Студентът по хармония“ (балада за Виктор Пасков), после „Къщата на обесения“. Сега пишеше нова книга – „Испания“.

СнимкаСрещнах го през 2001 г., на „Сан Стефано”, при телевизията, бяха с Виктор Пасков. И от тогава започна кореспонденцията ни, откъси от това, което пишем. Живееше в Барселона, но душата му беше у дома, няма значение къде живееш, ако пишеш за миналото. А неговите интереси бяха изключително в миналото. Защото го намираше за богато. И без да изпитва онази скръб, която Виктор Пасков в един свой разказ, нарича Хаймве – мъка, болка по вкъщи. Твърдеше, че през всичките тия години в Испания е писал трилогия на илюзиите, първата за илюзиите на любовта, втората за илюзиите на съзряването, третата за илюзиите на свободата.
Очевидно не си гледала копринени буби като пионерче – казваше, когато им бях на гости през миналия април в Барселона, – те развиват топлина и страшно засмърдяват преди да се излюпят пеперудите, самите пашкули са едни клисави, топли, влажни. Някои умират. Така че образно, за мене краят на социализма и нашия живот беше като онова състояние преди излюпването… Ама пък какви чудовища се пръкнахме, а! Дадох си сметка, че моят герой, който беше нещо като мене, човек, съпротивляващ се без да е герой, без да се продава на властниците, без да участва в недостойни дела, който пасивно отстоява някакъв морал, има съвест, но и нищо не правещ, е като онова дърво в стихотворението на Стефан Цанев, когото не обичам, но ми харесва да цитирам по смисъл: Какво значи да си честен, и дървото е честно, не е направило нищо лошо, не е убивало, не лъгало, не е крадяло… В тоя смисъл, и ние бяхме такива честни кютуци...
Последната книга, която пишеше, беше „Испания“. И последните откъси, които ми прати бяха от Испания, които Румен Леонидов публикуваше във „Факел”. Пишеше и умираше в самота, липсваха му приятелите…
... ще говорят като умра, известно време и толкова. За Виктор да говори някой или да го чете, та мен... Лошото че и краката ми внезапно отказаха. От два дена съм инвалид от кръста надолу. В понеделник съм на преглед и ще разбера повече.
Нито (…), нито (…) са ми написали ред. Едва ли не знаят, че от 7 месеца съм болен. Ти и Румен, милите! Ти беше първата читателка на първите глави от трилогията, Тук ти пращам последните, скъпа приятелко. Дано се стабилизирам и страшната участ спре до кръста, та да продължа книгата. Излязох глупак и докато ходех не успях да си набавя дрога, достатъчна доза, с която да отпътувам „отвъд“ болезненото, ако нещата тръгнат един ден натам. Тоест „насам“...


И до последния си миг е диктувал тази книга на дъщеря си, Дима.
Дано да е светъл пътя му в „отвъд” болезненото!




Още от категорията

В търсене на доброто

Три въздействащи фоторазказа за благотворителността и доброволчеството представя столичната галерия „Синтезис“ до 15 декември 2018 г. Изложбата показва фотопроектите на Добрин Кашавелов, Борислав Трошев и Тихомира Методиева, отличени през 2018 г. в конкурса „Благотворителността през обектива“. В поредица от фотоси под названието „Виж това или..

обновено на 23.07.19 в 15:34

Денис Бучел: Фотографията трябва да докосне сърцето на зрителя

Денис Бучел е фоторепортер, социален фотограф и преподавател, чиято нова изложба Mirror се открива днес в галерия „13-то стъпало“ в Бургас. Той е роден в Кишинев, но живее и работи в България, носител е на много награди, между които „Снимка на годината“ и „БГ прес фото“. Денис Бучел казва, че обича хората и е склонен да чака дълго момента, в който те..

обновено на 16.07.19 в 15:11
Жюстин Томс (вляво) и Вася Атанасова

Българската Уикипедия на 15 години

На 6 декември 2003 година у нас се ражда българската Уикипедия - най-голямата онлайн енциклопедия в света. Към днешна дата в нея има близо 250 000 статии, а около 150 активни редактори работят единствено на доброволни начала. В световен план Уикипедия е петият по популярност сайт, който създава съдържание на повече от 300 езици, включително..

обновено на 09.07.19 в 14:45
Доходно здание на Застрахователна компания „Балкан“, днес Младежки театър. Архитекти: Станчо Белковски и Иван Данчов,
1940 г.

Архитектурният модернизъм

Ако се разходите из София или някой от по-големите градове в страната с Васил Макаринов и Теодор Караколев сигурно ще останете изненадани от сградите, които ще ви покажат и покрай които навярно сте минавали стотици пъти, но не сте им обръщали внимание. Надали сте се вглеждали в извитите витрини на постройка в посока НДК в София или в скритата..

обновено на 03.07.19 в 14:35

Тренировка по импровизация

Вторият международен фестивал на импровизационния театър вече приключва, но това не пречи на неговите организатори и създатели от трупа „ШиЗи Про“ да импровизират на живо в студиото на „Време и половина“. Със Златин Цветков, Милко Йовчев и Яна Огнянова говорим за това как се тренира импровизация, каква свобода дава тя, до какви истини достига и дори..

обновено на 02.07.19 в 14:41
Любо Киров и Таня Димова в студиото на програма „Христо Ботев“

За музиката „Както преди“ с Любо Киров

Младежки ентусиазъм и желание да споделиш частица от себе си с онези, които мислят, чувстват и избират като теб. Между четири стени заедно с тези истински и неподправени компоненти се случва музиката в новия албум на Любо Киров „Както преди“. Именно за изборите, които правим, и за начините, по които стигаме до истината, си говорихме с Любо в нашето „Време..

обновено на 01.07.19 в 14:39

Невъзможен дебют

Идваха отдалеч, чертаейки посока в своята „ЧЕРНОВА“, от различни точки на страната. София, Шумен, Пловдив, Търново…, до Хасково. Градът – „ТРАНЗИТ“, но не към някаква „КРАЙПЪТНА ОБИТЕЛ“, а към онзи център, заради когото бяха преодолели всеки „ЗАВОЙ“ на мислите си - от заглавието до финала, защото бяха увлечени в следването на думите, които сънуваха...

обновено на 14.01.19 в 12:29