Българският филм "Пеещите обувки“ предизвика фурор на кинофеста в Москва

Снимка: Николай Кръстев

Прожекцията на българския филм „Пеещите обувки“ на режисьора Радослав Спасов премина при небивал успех за български филм на известния московски кинофестивал.Традиционно страната ни винаги през последните години се представя с достойни заглавия от кинематографията ни, но „Пеещите обувки“ предизвика много сериозен интерес, което се изрази и по време на трите прожекции с препълнени зали и много очакващи пред тях някои от по-рано влезлите да се откаже и те да заемат мястото му. Зрителите наблюдаваха историята на композитора Едуард Казасян и неговата обичана, но покойна съпруга - известната певица Леа Иванова.

Режисьорът Спасов разказва как след смъртта на Леа Иванова нейният съпруг, получавайки достъп до архивите на бившата Държавна сигурност, разбира, че тя е била агент на службите от онази епоха, въпреки че е била политически затворник след 9 септември. Той се опитва да съпостави документите от бившата ДС със собствените си спомени от събитията в съвместния им живот.

Ние се опираме на живота на Леа, на нейната съдба, но само отделни неща има, то е по мотиви от нейния живот. Затова и нашите герои, екранни, са Лия и Едвард, тоест даваме възможност на тези хора, които си харесват Леа, да видят Леа, а на тези, които имат някакво друго отношение към нея, да гледат нашата героиня, която се казва Лия. Важно е да се знае, че филмът не е биографичен. Ние се опитахме да проследим два човешки живота от началото почти до техния край в рамките на два часа.

Спасов сподели, че за направата на филма го е вдъхновила лична среща с композитора:

Някога го срещнах Еди Казасян. Излизаше от архивите и очите му бяха насълзени! И го питам: "Какво бе Еди, какво има?". Той каза: "Накарали са я да се ожени за мен". Това  ми се видя много страшно – човек, в края на живота си, да разбере, че може би той не се е състоял, че всичко това е било фалшиво.

Младата актриса Рая Пеева разказва за героинята си, която поради желанието й да се занимава с изкуство е била принудена да води „двоен живот“:

Било е страшно. Човек не е можел да бъде себе си и всъщност Леа е успяла да запази детето в нея. Този филм ми даде сила да вярвам и да мечтая повече и да живея сега, в настоящето. Взе ми Леа сега. След премиерата ми взе моята Леа.

Филмът не остави равнодушна московската публика, защото сюжетът разказва за болезнената връзка с миналото, репресивните служби от времето на комунизма и хвърля мост към днешния ден, за да се вгледаме и да си дадем сметка в онова време, което е променило и пречупило много човешки съдби на талантливи хора само за това, че не са били съгласни с налаганите принципи от комунистическата пропаганда и понятия за „хубаво“ и „упадъчно“ изкуство. На присъстващите на московския кинофест направи впечатление как режисьорът е решил да покаже с емблематични песни целия период, в които се развива действието.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05