„Голият клоун“ гостува в Телавивската опера

Всяка година на сцената на Телавивската опера има гостуване от Будапеща. Обикновено това са прочутите унгарски оперети. Затова заглавието „Голият клоун“ на трупата „Recirquel“  предизвика любопитството на израелската публика. Но се оказа, че това не е оперета, а странен спектакъл: нещо като балет, нещо като акробатика, нещо като драма в стилистиката на Фелини, изобщо като нищо на света.

Не се подвеждайте от заглавието. Клоунът, а по-точно клоунесата Бриджит Егиедне прави стриптийз на сцената. Тя разголва душата си. Това е една тъжна клоунеса. Тя е въплъщение на малкия човек, когото всеки може безнаказано да нарани и срита. Сигурно затова толкова се радва на мига, когато получава за малко диригентска палка и може тя да ръководи другите. Между впрочем музиката на спектакъла е компилация от произведения на автори от 19/20-ти век, но има и съвсем оригинални творби. Изпълнява ги на запис Будапещенската филхармония.

Интересна е историята на трупата. Създадена е преди 5 години. Нейният директор - хореографът и бивш национален състезател по акробатика Бенес Ваги, мечтаел да  стане певец. Постъпва в школата на Пол Маккартни в Ливърпул. Там освен с музика , много сериозно се занимавали с класически и модерен балет. Когато се завърнал в Унгария, той събрал трупа от балетни артисти и спортисти. Много сериозно проучил и традициите на унгарския цирк. Много от номерата започват като танц на сцената. След това танцьорите „политат“ и играят върху изпънато въже или на две спуснати от тавана на сцената ленти, върху пилон или трапец. Освен това никой не е казал, че може да се танцува само на пода. Може да се танцува красиво върху големи топки или на батут. Артистите сякаш доказват ,че са неподвластни на земното притегляне. И че техниката на изпълнение и чувството, както и философското послание на спектакъла, вървят ръка за ръка.

Клоунесата Бриджит Егиедне само външно много прилича на героите на Фелини. Тя е много интересна унгарска актриса, която неведнъж е печелила награди за ролите си и в драматичния, и в музикалния театър, а и в киното. Песента, която изпълнява в този спектакъл, бързо стана хит в Унгария, разказа специално за Българското национално радио продуцентът на спектакъла Илан Натан Карми.

Отдавна вече няма чисти жанрове и този унгарски спектакъл го доказва. Класическа е драмата на преследвания от директора на театъра актьор - в случая клоунесата Бриджит Егиед, с цялата безпътица на човека, който знае, че това е неговото призвание, независимо дали получава признание или не. Този път драмата е пресъздадена със средствата на танца и акробатиката, на музиката и на актьорските монолози, които оголват душата на героинята. Всъщност разказът за тъжния палячо не е нов. Интересното бе, че не по-зле от останалите и танцуваше, и жонглираше, и ходеше по въже. И всичко това не под шапитото на някой цирк (трупата никога не играе в цирка), а в най-престижния оперен театър на Израел. И спектакълът си беше на мястото в неговия репертоар за тази година.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05