Заключителният спектакъл на Израелската опера и концерт на Израелската филхармония предшестват подновяването на абонаментите за двете институции, а също подписването на чековете от спонсорите, т.нар. „приятели на Операта или Филхармонията". Затова тези изпълнения са много важни и обикновено блестящи. Случайно или не, и Телавивската опера, която и тази година нямаше изпълнение на Масада, и Израелската филхармония, за чийто главен диригент Зубин Мета започва последният сезон на този пост, преди да се оттегли, бяха избрали да представят творби на Пучини. Операта е гласувала доверие на „Мадам Бътерфлай“, а Филхармонията - на „Турандот“.
В духа на добрите традиции на Операта беше представлението „Мадам Бътерфлай“ под диригентството на Даниел Орен. В зрелищния спектакъл, но в дискретния прочит на японската традиция, за режисурата и сценографията бяха поканени японските творци Шавио Сан и Кита Асари. На певците им се налагаше да стъпват „от камък на камък“ на сцената, която представляваше традиционна източна градина. Е, някои забравяха и минаваха за по-напряко и там, където трябваше да тече вода. От оризова хартия са прозорците на къщите в Япония. По време на цялата музикална интермедия на очакването, тези прозорци бяха сцена на театър на сенките, а след това с по-ярки светлини показаха разочарованието. Връх на спектакъла беше танцът на чадърите и ветрилата. Подобно на кукловоди хористите успяха да направят цяло представление, използвайки само разноцветни чадърчета и изписани ветрила. Съжалявам,че не бях на някой от първите два реда, по време на генералната репетиция, на която присъствах. Оттам се е чувало как пее самият диригент Даниел Орен. Лично мен никой от певците на сцената не ме впечатли особено, а на Сузана Барнакини в ролята на Чо Чо Сан трябва да признаем артистичност. А преди да стане диригент Даниел Орен е бил дете-чудо , невероятен певец. Съжалявам, че не чух операта в негово изпълнение! Според колеги е бил забележителен!
За „Турандот“ в концертното изпълнение на Израелската филхармония трудно може да се каже нещо освен суперлативи. Както казват спонсорите: след такъв празник човек се подписва с удоволствие под каквато искаш сума! Оркестърът беше във върховна форма. Трите хора - на Пражкия симфоничен оркестър, който гостува, големият хор „ Гари Бертини“и детският хор „Анкор“, бяха едно от съвършените действащи лица. Едва стигащия без бастун до диригентския пулт Зубин Мета извърши дори и физически подвиг да стои на крака четири часа, защото беше изпълнена не съкратена, а пълната версия на операта. При това ни за миг не беше скучно и залата изслуша творбата на един дъх! Фаворити бяха руската певица Елена Панкратова в ролята на Турандот, която респектира с мощния си и прекрасно поставен глас, и тримата певци в буфо триото Пинг, Панги Понг: баритона Герман Олвера и тенорите Роберто Говата и Пабло Гарсия Лопес . Макар и облечени в смокинги, те много артистично рисуваха с глас и жестове принцовете, които изобразяваха, като баритонът, в ролята на индийския принц, беше пестелив и характерен. Американският тенор Грегъри Кунде, който се разхождаше из сцената, влачейки пюпитъра с нотите, по които пееше, беше малко еднопластов за тази роля, но публиката дълго и горещо го аплодира. Преди концерта изслушах прочутото концертно изпълнение на някога младия, през 1972 г., Зубин Мета, с Лучано Павароти в ролята на Калаф. При сегашната трактовка на операта акцентът бешевърху мъдростта в живота, приоритетите и цената на достигането им, докато някогашната беше по-скоро за силата на духа и всеобхватността на любовта. А сред рецензиите, които се появиха в израелските медии, най-силно ме впечатли анализа на психотерапевта Омер Шумрони. Според него: Турандот е толкова жестока, защото се счита превъплъщение на прабаба си, изнасилена от чужд принц, а вместо да се мъчи три часа на сцената, Мадам Бътерфлай е можела да се отбие при психолог и по методите на Фройд за пет минути биха й помогнали да преодолее изоставането от неверния любим. Можела е просто да се обърне към прочутата семейна радио-консултация по израелското радио, където веднага биха й изкрещели да зареже Пинкертон, да си вземе детето и да се помири с родителите си!
Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..
Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени. За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..
Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..
Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..
„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..
Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..
Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..