„Орфей в Ада” – класика и модерност на сцената на Музикалния театър

| обновено на 04.11.17 в 22:08


Националният музикален театър „Стефан Македонски“ представи първата си премиера за новия, юбилеен сезон, в който честваме 100 г. от създаването на българския професионален оперетен театър. Неслучайно е избрано заглавието „Орфей в Ада“ от Жак Офенбах! През сезон 2017/2018 г. се навършват 160 г. от създаването на този първи шедьовър на оперетното изкуство.

У нас „Орфей в Ада“ е поставяна два пъти в Музикалния театър – през 50-те и в края на 70-те години. Може би си спомняте втората постановка с големите оперетни звезди Лиляна Кошлукова, Лиляна Кисьова, Видин Даскалов и Тодор Пинтев! В новия, трети прочит на младия режисьор Явор Радованов Евридика е скучаеща домакиня с амбиции в сферата на изкуството, а Орфей – нереализиран самодеен музикант. И въпреки че това звучи плашещо модерно, всъщност гледахме приятен спектакъл, съчетание на класически традиции и съвременни изразни средства като 3D мапинга, за първи път използван в Музикалния театър. Първо действие на Олимп беше решено в класически вариант на костюмите, а във второ действие подземното царство на бог Хадес, Адът беше нощен бар с бляскави минижупи. Оригиналната музика на Офенбах се съчетаваше с авторското либрето на Васил Станилов –  пародия на мита за музиканта и неговата любима, в която присъстваха делегирани бюджети и раздуване на щатните бройки. И тъкмо тук може да се развива още, и още, за да се стигне до това, което е създал Офенбах преди 160 г. – ярка пародия на съвременната действителност на основата на древногръцката митология. Със съседа ми в залата – изкуствоведа Петър Пламенов, се наслаждавахме и на остроумните музикални пародии в партитурата.

Наистина е прекрасно, че Музикалният театър отново включва „Орфей в Ада” в своя репертоар! Това е една от най-бляскавите и остроумни оперети. Радвам се, че по някакъв начин постановъчният екип е успял да създаде един съвременен език, да се откаже от свойствения консерватизъм и в този аспект режисурата на Явор Радованов е доста сполучлива, сценографията на Ася Стоименова е много приятна с ЗD мапинга на Полина Герасимова, каза Петър Пламенов.

Чуйте в звуковия файл неговите впечатления от премиерния спектакъл.

Следващите спектакли на „Орфей в Ада” ще бъдат на 8-и и 30-и ноември от 19 ч.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05