Премиера на „Дон Карлос” в Телавивската опера

Израелската опера в Тел Авив
Снимка: Росица Кавалджиева

Ходила съм на опера, за да чуя изявени певци, да се насладя на изкуството на голям диригент, но за пръв път обект на любопитството ми е режисьора. Той не е кой да е, а Джанкало дел Монако – Цукерман, син на великия Марио дел Монако и голямата пражка певица Естер Цукерман, чийто гроб е почти до този на Кафка, а роднините й са се преселили в Израел. Джанкало дел Монако – Цукерман е един от най-знаменитите оперни режисьори на нашето време, канен на най-големите сцени по света от Миланската скала през Ковънт Гардън , та до Метрополитън. Той носи с тире имената на двамата си прочути родители не само по време на гастрола в еврейската държава.

Тази постановка на вердиевия „Дон Карлос“ в оригинал е направена за "Ковънт Гардън". Джанкало дел Монако – Цукерман я е адаптирал за доста по-малката и необорудвана с въртяща се сцена Израелска опера. Именно тази липса на възможност да се реди декор за следващото действие, докато се пее дадената картина от спектакъла, водеше до накъсване на действието заради дългите паузи за смяна на декора. Фойерверк от интересни режисьорски хрумвания очароваха зрителите. Например графиня Еболи в неговата постановка е едноока и носи превръзка на окото си. Румънското мецосопрано Джудит Кутас в тази роля изобрази едновременно съвършена красавица - прелъстителка и пират. Във версията на режисьора именно тя застрелва в гръб маркиз Поза в затвора, за да му отмъсти за предателството към Дон Карлос, в когото безнадеждно е влюбена. Всички знаят известната ария с кърпичката от второ действие на операта. Но тук кърпичката е заменена с испански шал, който веднага става част от предлаганите обстоятелства и с него се изобразява ту корида, ту вълни, сред които плава кораб, ту черен воал, така че не е ясно дали е за сватба или за погребение. Акцент в постановката е и сцената на площада, където ясно различими сред осъдените от инквизицията са евреи, отказали да приемат християнството.

За мен аржентинският тенор Густаво Порта в ролята на Дон Карлос имаше прекрасен глас и музикалност, но отказваше да се впише в постановката. Не му отиваше сценичния костюм с бухнали шорти и имах чувството, че това го смущаваше и той предпочиташе да застане анфас, вперил поглед в публиката, която се опитваше да омагьоса с безспорните си певчески качества. Тук искам да кажа, че подобен бе проблемът на повечето мъже на сцената. Единственият, на когото шортичките стояха добре, бе пажът, но се знае, че тази роля се изпълнява от млада жена. Така че художничката по костюмите Хесус Руиз се е съобразила с епохата, но не и с артистите. И на корейския бас Инсунг Сим в ролята на крал Филип II също не му отиваше костюма, но постановчикът му помогна да се чувства уютно на сцената като го скри зад бюро, където кралят подписваше книжа, или ровеше в кутията на жена си докато изпълняваше ариите си, а в сцените на пощада и при финала крал Филип бе облечен в дълга царска дреха и шортите бяха само загатнати. В тази версия операта остава с открит финал за съдбата на Дон Карлос, но виждащите се от фоновия декор пътища са едно от решенията на конфликта крал-престолонаследник.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05