В столичната галерия „Лоранъ” до 18 май може да се види представителна изложба на художника Иван Тричков (1892-1959). През ранния XX век той е популярен в България, без да бъде сред особено нашумелите имена. По-късно е забравен и донякъде изпаднал в немилост. Неговата годишнина (125 години от рождението му) беше през 2017. Но изложбата е сега, защото е било трудно да се съберат негови творби – разпръснати на много места, често без достатъчна преценка за стойността им.
Иван Тричков е известен предимно като пейзажист. Включително неговите съвременници го наричат „Майсторът на планинския пейзаж” – отбелязва изкуствоведът Марияна Аврамова. – Това отчетливо може да се види в изложбата. В нея има изгледи от Рила, Пирин, Стара планина, поречието на река Марица. И точно заради това наименованието на изложбата е „Красивата природа на България.
Житейската съдба на художника не е от най-леките, разказва още Марияна Аврамова. Иван Тричков е роден във Враца. Учи в Художествената академия. Поради социални и житейски причини прекъсва следването си. Участва в Балканската и Първата световна война и след това пак не успява да завърши Академията. По-нататък има един доста дълъг период от живота му, в който преживява като чиновник – работи в различни държавни институции, включително като чертожник. Преподава в училище и минават дълги години, докато излезе на свободна практика и започне да се издържа единствено от изкуството си. В края на 30-те години на XXвек вече е популярен, творбите му се търсят. Сред публиката му има и хора от елитни среди – включително от царския дворец, посланици, писатели. Бил е изключително продуктивен художник, има данни за 22 негови изложби.
След промените в България през 1944-46 (началото на завоя към социализъм от съветски тип) съдбата на художника отново прави рязък завой. Той не е някакъв изявен противник на новата система и нейния „социалистически реализъм”, но не се адаптира достатъчно към нея. Започват да го приемат полярно– казва Марияна Аврамова.
Едни го харесват, други не. Казват, че изкуството му не е възпитателно. Във всяка една критика най-вероятно има причина и това е, че той е бил близък с Двореца. Естествено, до този момент конкретни архивни документи, за това нещо няма. Той изпада в немилост. Но, в сравнение със съдбата на други художници, не влиза в затвора, не е репресиран. Просто интересът към него спада. И той е принуден съботно-неделно да чука на вратите на свои приятели и познати, за да предлага работите си на безценица.
До края на живота си Иван Тричков продължава да рисува. Обикаля из България, пресъздава това, което на него му харесва. И е сред художниците, които неотстъпно следват своя усет да пресътворяват природата. Той е жанрово единен, почти няма други произведения, освен пейзажи. Успява донякъде да раздвижи пейзажа, да включи в него и други фигури, някакъв вид човешко присъствие, защото е бил критикуван затова, че в работите му няма движение. Тричков не прави компромис със себе си като творец. Най-късните му творби имат същото, дори по-богато, поетично излъчване. Последната му изложба е само година преди да почине.
Настоящата експозиция в София е съпътствана от каталог, който всъщност е първото издание изобщо за Иван Тричков. До този момент няма други издания, които да са посветени изцяло на живота и на творчеството му. Затова сме удовлетворени от тази комбинация на изложба с каталог, защото можем да дадем малко повече информация за автора – казва Марияна Аврамова.
„Тричков притежава точно възприятие и естествен, вроден усет за природен мотив. Произведенията му внушават чувство за безбрежна реалност” – пише изкуствоведката в тази първа малка книга, посветена на художника.
Снимки: Венета Павлова
Ако се вгледаме в картините на Валери Ценов, ще открием една имагинерна вселена, изпъстрена със символиката на мистични образи. Чрез “Тайните градини” той ни въвежда в сакралното пространство на собствената си душа, която бленува за един по-възвишен свят. В “Античните морета” ни разказва приказки от древността, а с женските си образи –..
Преди десетина години Искрица Огнянова отива в Ню Йорк, за да учи в Musical and Dramatic Academy (AMDA). Води я голямата ѝ любов към мюзикъла и мечтата да усвои тайните на това изкуство от най-добрите. След двегодишна специализация в AMDA завършва още една магистратура в Columbia University, Ivy League в специалността финансиране на проекти в..
Написан на архаичен, образен и пиперлив език, “Северозападен романь” не просто пресъздава действителността в най-западналия български край – с мъртвите села, в които изтлява животът на шепа старци, и с все по-призрачните градове заради липсата на препитание, но всъщност рисува мащабната картина на съвременна България, извън няколкото..
В най-скоро време зрителите ще могат да видят документалния филм „Родопски отражения“, който ще ни поведе на едно вълнуващо пътешествие из загадките и неопитомената красота на Източните Родопи, сред останки от древни цивилизации. Ще ни срещне и с наши съвременници, чиито съдби са здраво преплетени с тази на планината. С великолепните пейзажи,..
За Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“ 2018 година премина под знака на различни мероприятия по случай 140 години от своето основаване. Кулминацията на празника е днес, а през изминалата седмица две събития привлякоха вниманието на обществеността. На 5 декември беше валидирана пощенската марка „140 години Национална библиотека..
През 60-те години на миналия век утвърдени личности в изобразителното изкуство пристигат в старопрестолната ни столица, за да се посветят на обучението на първия випуск студенти по артистични специалности в педагогическия институт в града. През 1963 г. на историческия хълм “Света гора”, където в един от тамошните манастири патриарх Евтимий..
Хлябът е изключително важен елемент от българската традиционна култура и всеки един от предметите, който по някакъв начин е свързан с направата на хляб и неговото оформление, за да може той да придобие статут на празничен, обреден хляб, също се радва на голяма почит. Един от тези предмети е просфорният печат, който освещава хляба и му дава..