Изложбата "Подривна игра“ в галерия "Структура“ показва творбите на 7 международни артисти

Художници срещу механизмите за социален контрол

Снимка: Мария Василева

„Подривна игра“ е темата на изложбата в галерия „Структура“, в която са изложени творби на австрийска двойка художници, художничка от Истанбул, която живее във Виена, на американски художник и на българката Даниела Костова, която от много години живее в Ню Йорк.

Кураторката Изабел Галиера събира 7 международни артисти за визуален коментар върху подривния потенциал на играта.

„Изложбата, на пръв поглед може да изглежда малко детска, защото се занимава с детските площадки, но всъщност това е една метафора на ограниченията, които обществото ни поставя - на начина, по който ние да се държим, по който да се движим, по който да се отнасяме един към друг, така че всъщност е сериозно изследване“, казва Мария Василева - създателка на галерия „Структура“

Даниела Костова, която е направила опасна игрална площадка в дома си в САЩ, каза:

„За мен най-важното в проекта бе да се фокусирам в абсурда на американската ситуация, в който вкъщи се разрешава да правиш каквото си искаш, а навън е забранено да правиш почти всичко. Това според мен позволява до голяма степен нещата да излязат извън пропорция“.

За Даниела Костова всичко започва от снимките в американското списание Атлантик на приключенски парк в Уелс, който й напомня за опасните игри от източно-европейското ни детство – в дворове с опасно стърчаща арматура, гуми, ръждясали пирони, недогледани пространства, с неподстригани треви, и онази степен на разруха, която усещаме като родна, когато се върнем от по-подредения свят.

Обяснението за Щатите е ясно – инцидент на детска площадка струва скъпо за общината и корпорациите и затова всичко се обезапасява. Резерватите за риск и опасна игра се оказват популярни в развити страни като Германия, Англия...и парадоксално, колкото по-опасни, толкова по-скъпи са те.

Разбираме от Даниела, че по време на този своеобразен арт пърформанс с опасна игра в дома й, следи от който виждаме в изложбата, няма пострадали деца, и я питам как и кого провокира с темата за игра отвъд контрола ? Отговорът й ни отвежда към особеностите на американската политика днес, употребата на оръжие за защита на собствеността, и правата само на територията на собствеността.

За Рейчър Пичей и Пол Мосиг глобалният интерес към приключението детска площадка дава визуална форма на риска. Освен собствени арт-творби те са автори на книги с визуално антропологически изследвания върху "Правилата на играта". В подготовката на изложбата в галерията виждам и синовете им Саша, на 11 и Джак на 6 години. Питам Рейчъл Пичей дали с Пол влагат политическо послание във факта, че работят с децата си, и дали като са под 16 това не е забранена експлоатация.

Зависи дали броите изкуството, като труд /смях/, а и плюс това не е насила... а това е начин за общуване, валиден колкото всички останали в семейството.Винаги има преговори относно егото на един или друг, кой е по-важен и чия идея е по-добра. В тази конкретна работа те са далеч по-опитни от нас, защото ние отдавна не сме си играли, защото за възрастни играта на детски площадки не е приемлива форма на поведение. Възрастните можем да играем само по правилата на някой... спорт. Докато при децата на детските площадки има място и за изобретяване, на място се създават правилата.

Рейчъл Пичей и Пол Мосиг. Това / онова, 2016, фотография, 60 х 85 см. Снимката е предоставена от авторите на Галерия Структура

На една от стените в галерията ще видим най-популярните фрази за забрана на опасна игра, но и фотографията на Рейчъл и Пол със Саша и Джак където те си играят просто с неравна греда. Гредата разполовява пространството в сложен баланс от телата на майката и двете деца като универсална метафора на майчинството.

„По-добре счупена кост отколкото пречупен дух“ е цитат от лейди Маржори Алън -английска архитектка и детски адвокат от 50-те години на миналия век, който виждаме в книгата на Рейчъл и Пол.

Тревогата и рискът са важни за всички представени автори, но според изкуствоведката Мария Василева най-опасната и рискована творба тук е тази серия от фотографии на Сюнгюл Бойраз, която показва децата бежанци от Сирия, които си играят в разрушенията, без кукли и играчки от безопасна пластмаса в импровизирани детски площадки. Сюнгюл споделя:

Майка ми живее на съседния ъгъл в този квартал на Истанбул, който се разраства бързо, защото ЕС плаща на Турия за бежанците от Сирия. Те играят така... сред праха и боклуците. Опасното обаче е, че отношенията между турците и сирийците се влошават. Турците си мислят, че за сирийците отиват повече пари и че имат повече права. И от определена гледна точка е така – има надписи на арабски, но не и на кюрдски например. Тоест сирийците имат повече права в Турция от турските кюрди. А не можем да ги наричаме бежанци защото те вече живеят в Турция, не в бежански лагери по границите, а навсякъде. А и те се оправят по-добре с биг бос като Ердоган. Той иска жените да са забрадени, а повечето от сирийците са си вярващи в исляма. А за такива като мен – алевити, или пък арменци, или пък кюрдите... за тях всичко е забранено.

Опасната игра излиза от детските площадки запечатани във фотоглафиите на Сонгюл, за да стъпи в игралното поле на политиката.

В това има и заряд на провокация...правителството създава условия за провокация и противопоставяне на хората едни срещу други. Турските граждани се оплакват,че сирийците получават всичко, което поискат от Ердоган и това е един вид... опасна игра? Да, мисля че е е опасна игра.

В един момент играта ще свърши, допълва Сонгюл и тогава ще се окаже, че остава само опасността. Освен ако не преобърнем перспективата и не видим, как играят сирийските и турските и кюрдските деца например... като създават своята площадка за игра заедно...от нищото!

Целият репортаж на Ирина Недева можете да чуете в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05