В продължение на година Пловдив ще отгръща страниците на летописна книга, побрала историята му от древността до днес. И макар корените му да отвеждат осем хилядолетия назад, градът ще разказва за отминали събития, овековечени традиции и предаващ се чрез поколенията дух с поглед, отправен в бъдещето.
“Пловдив – европейска столица на културата 2019” ще бъде открита официално на 12 януари с грандиозния спектакъл “Ние сме всички цветове” под откритото небе на града. Над 1500 участници от България и чужбина ще се качат на сцената, пресъздавайки цветна метафора на всички основни теми от програмата с изразните средства на музиката, танца и светлината.
Сцената ще обхваща булевард “Цар Борис III Обединител“ от Античния театър до някогашния хотел “Тримонциум”, а двайсет и пет метрова кула с видимост 360 градуса ще излъчва програмата заедно с кадри от града. Гигантското съоръжение ще бъде свързано с два подиума, дълги по 125 метра, които да побират огромната маса зрители – очаква се публиката да достигне 60 хиляди души. Организаторите засега отказват да разкрият имената на звездите, благодарение на които ще бъде отправено основното послание #заедно#together към Европа и света. Но отсега е ясно, че на финала дронове ще нарисуват красиви картини върху нощното небе, от което ще се посипят фойерверки и ще осветят пътя на новата културна столица на Стария континент.
Пловдивчани се качваме на сцената на откриващото ни събитие с идеята да заявим кои сме всъщност – казва Гина Кафеджиян, мениджър проекти и събития към фондация „Пловдив 2019“. – И отваряйки вратите, приковаваме вниманието с множество събития – фестивалите “Опера оупън”, “Пловдив джаз фест”, “Хилс ъф рок” и “Пълдин етно”, Седмицата за съвременно изкуство, първият у нас парад с гигантски кукли и костюми, изработени от жителите и гостите на града. Имаме също така поглед към японската култура и към проекта “Кино Пловдив” на седем филмови режисьори. “Брекзит блус” пък маркира ключови взаимоотношения в Европа и обръща внимание на това, че ако има неизбежност в политическите посоки, тя не се отнася до културното взаимодействие – затова и изкуството е безкомпромисният начин да бъдем заедно. Не случайно мотото ни Together прозира от всичките 500 събития. Други акценти в програмата ни се отнасят до премиерата на пловдивския театър, която ще представи обединение на няколко града с антични театри, както и до две знакови изложби – едната посветена на 30- годишнината от падането на Берлинската стена, а другата на историята на тютюна, защото Пловдив става богат административен център и благодарение на тютюневата индустрия.
Кварталите, разкриващи етническата и културната ценност на града, също попадат във фокуса на европейската културна столица – ромският “Столипиново”, артистичният “Капана”, историческият “Тютюнев град”.Ще има ли обаче ракурс и към опазването на това богатство, за да не се повтарят пагубни за архитектурното богатство събития като изпепеляването на тютюневите складове?
Във всяко отношение – отговаря Гина Кафеджиян, добавяйки че Пловдив не прикрива раните си. – Ние бихме искали да излекуваме това, което зависи от нас, и да решим проблемите със средствата на културата и на изкуството. Например само след броени дни в Тютюневия град заедно с Матера, другата европейска столица на културата, ще проведем фестивала за градски игри (16-18. 11) – това е необичаен, но успешен метод за преосмисляне на позабравени градски пространства като района на бившите тютюневи складове и фабрики.
Проектът “Европейска столица на културата” цели да въвлече жителите на града в създаването на събитията и от публика да ги превърне в участници. Затова и съвсем на място звучат думите на Гина Кафеджиян, че през идната година всеки пловдивчанин може да се почувства като звезда.
Снимки: plovdiv2019.eu
Ако се вгледаме в картините на Валери Ценов, ще открием една имагинерна вселена, изпъстрена със символиката на мистични образи. Чрез “Тайните градини” той ни въвежда в сакралното пространство на собствената си душа, която бленува за един по-възвишен свят. В “Античните морета” ни разказва приказки от древността, а с женските си образи –..
Преди десетина години Искрица Огнянова отива в Ню Йорк, за да учи в Musical and Dramatic Academy (AMDA). Води я голямата ѝ любов към мюзикъла и мечтата да усвои тайните на това изкуство от най-добрите. След двегодишна специализация в AMDA завършва още една магистратура в Columbia University, Ivy League в специалността финансиране на проекти в..
Написан на архаичен, образен и пиперлив език, “Северозападен романь” не просто пресъздава действителността в най-западналия български край – с мъртвите села, в които изтлява животът на шепа старци, и с все по-призрачните градове заради липсата на препитание, но всъщност рисува мащабната картина на съвременна България, извън няколкото..
В най-скоро време зрителите ще могат да видят документалния филм „Родопски отражения“, който ще ни поведе на едно вълнуващо пътешествие из загадките и неопитомената красота на Източните Родопи, сред останки от древни цивилизации. Ще ни срещне и с наши съвременници, чиито съдби са здраво преплетени с тази на планината. С великолепните пейзажи,..
За Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“ 2018 година премина под знака на различни мероприятия по случай 140 години от своето основаване. Кулминацията на празника е днес, а през изминалата седмица две събития привлякоха вниманието на обществеността. На 5 декември беше валидирана пощенската марка „140 години Национална библиотека..
През 60-те години на миналия век утвърдени личности в изобразителното изкуство пристигат в старопрестолната ни столица, за да се посветят на обучението на първия випуск студенти по артистични специалности в педагогическия институт в града. През 1963 г. на историческия хълм “Света гора”, където в един от тамошните манастири патриарх Евтимий..
Хлябът е изключително важен елемент от българската традиционна култура и всеки един от предметите, който по някакъв начин е свързан с направата на хляб и неговото оформление, за да може той да придобие статут на празничен, обреден хляб, също се радва на голяма почит. Един от тези предмети е просфорният печат, който освещава хляба и му дава..