Проф. Дидие Кан: Не е достатъчно да създадеш технологията, трябва и да я комерсиализираш – да я продадеш, представиш пред света, за да направиш от нея пари и богатство
Проф. д.ик.н. Георги Чобанов, Нина Цанева, проф. Дидие Кан и Радостина Ценова в студиото на предаването „Нашият ден“ (отляво надясно).
Снимка: Кирчо Стоичков
Първата българска медия, в която избра да гостува проф. Дидие Кан – управляващ директор на програмата за комерсиализация на иновациите в Тексаския университет в Остин, САЩ – един от водещите университети в света в областта на високите технологии – беше „Нашият ден“ по програма „Христо Ботев“ на БНР. Университетът на проф. Дидие Кан инвестира 600 млн долара годишно за научни изследвания, за същия период в него се създават 75 патента, които генерират 15 млн. долара приходи, а предприемаческите им програми са създали 190 стартъпи. Освен това университетът има уникална програма за обучение по технологична комерсиализация и международно бизнес развитие. „Това, което започва тук, променя света“ – е девизът на Университета в Тексас.
По какъв начин и ние можем да променим нашия свят като комерсиализираме българските иновации и превърнем създадените на тяхна основа технологии в богатство? – това беше въпросът, на който търсехме отговор в „Нашият ден“ заедно с другите двама гости в студиото – проф. Георги Чобанов – директор на Високотехнологичния бизнесцентър на Софийския университет и Радостина Ценова – сътрудник в екипа на съветника по икономика и иновации на президента на Република България. И още – как знанието може да се превърне в пари, как по света се създават предприемачи?
Чухме, че България обръща сериозно внимание на иновациите и Университетът в Тексас ме помоли да дойда тук и да се срещна с хората, които поискаха да приложим в България нашата много успешна програма за технологична комерсиализация на иновации. Разработили сме една много точна методология за оценка на потенциала за комерсиализация на всяка една иновация. Освен това имаме много добра мрежа от контакти с много компании по целия свят, познаваме техните лидери и можем да посредничим при сключването на бизнес сделки с иновации – разказа проф. Дидие Кан. Изключително съм щастлив, че мога да посрещна проф. Дидие Кан в София. Разбрах по Коледа, че той ще дойде в България и това беше най-големият коледен подарък за мен. Очаквам неговото посещение да сложи началото на едно много успешно сътрудничество. Ние имаме изключително добре развити природни науки и техният невероятен потенциал все още не се използва достатъчно, тъй като, както знаем, научният продукт не може да се използва директно в практиката, а трябва първо да се превърне в технологичен продукт. Именно в това отношение партньорството с Университета в Тексас може да бъде изключително полезно. Много хубаво е, че у нас беше построен „София Тех Парк“, тъй като в страната ни досега липсваше целенасоченост в тези усилия. Всичко е въпрос на една по-добра организация, която съм сигурен, че ще осъществи, тъй като вече има много заинтересовани хора, не сме само ние в Софийския университет. Радвам се, че проф. Дидие Кан имаше срещи и в Министерски съвет, и в Президентството. Много е важно да работим всички заедно – държавни институции, университети, частни фирми – за да постигнем успех – беше мнението на проф. Георги Чобанов – директор на Високотехнологичния бизнесцентър на Софийския университет.
Попитахме проф. Дидие Кан кой според него е най-добрият начин да се развива иновативния потенциал на страната ни.
В България има значими иновации и, ако се кооперирате вместо да се конкурирате, вие ще изградите пътя, по който ще ги превърнете в двигател за ръст и развитие. Университетът в Тексас е готов да помогне за това – да намерите начин за подбор и финансиране на иновациите. Виждам голям потенциал в развитието на различни направления – IT индустрията, фармацевтичния сектор, различни технологични направления. Много от тези иновации за съжаление все още остават на национално ниво и още не са достигнали до световния пазар. Това не се случва само в България, преди известно време бях във Франция и там имат същия проблем. Да знаеш как да комерсиализираш технологии на световно ниво – това е областта на експертизата на нашия университет. Изисква се да можеш да идентифицираш голям брой от параметри, които да създават стойност. Ако нашата програма бъде приложена в страната ви в партньорство с големите университети, ние ще можем заедно да подберем точно тези иновации, за които после ще можем да договорим реални бизнес сделки с партньори по целия свят. Лично аз създадох и участвах в такава програма в Южна Корея миналата година и със 7-те стартиращи компании, които подбрахме, успяхме да генерираме приходи за 8 млн. долара за първата година и 302 млн. долара за следващите 5 години.