Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Симфоничният оркестър на БНР подготвя особено колоритна програма за поредния си концерт

| обновено на 19.05.17 в 18:28
Снимка: www.muzikus.bg


За поредния си концерт тази седмица Симфоничният оркестър на БНР подготви особено колоритна програма, която включва сирени от Клод Дебюси, любимите на публиката "Картини от една изложба“ на Мусоргски и една световна премиера, която доведе отново в София младия композитор Виктор Илиев, който живее и работи в Германия. Той ще бъде и диригент на концерта в петък вечер в зала "България". Неговата творба, наречена "Тротоарен вихър“, е посветена на радиооркестъра и вече беше записана студийно.

В интервю за предаването "Хоризонт до обед" Илиев разказа:

Аз бях изключително поласкан, когато БНР като институция и Симфоничният оркестър на БНР ми предложиха аз да напиша произведение специално за оркестъра. Това е първият път, когато българска институция ми поръчва произведение и за мен беше не само приятна изненада, но и голяма чест. Когато си мислех вкъщи, какво произведение да бъде, колко дълго, за какъв оркестър, доста въпроси тръгнаха да изкачат, но един беше, че щом пиша произведение за български оркестър, трябва по някакъв начин да пресъздам музикално българската действителност, каквато аз я виждам в днешно време. Винаги, когато се прибирам от чужбина, две от нещата, които ми правят впечатление, е в какви мащаби се е разраснала поп-фолк културата в България, а второто нещо, което също ми прави впечатление, е много американизираното ежедневие, като започнем от телевизионните програми до ресторантите за бързо хранене, консуматорското мислене на обществото.

Илиев сподели, че обожава да дирижира френска музика, а най-трудно му е да дирижира собствени творби:

Усещането когато човек напише една нова пиеса е, все едно че даваш живот на едно дете и когато това дете вече си е поело по собствения път някак си да го дирижираш не си пасва. Може да бъде неконтролируемо.

Музикантът коментира и разликата в подготовката на "Тротоарен вихър“ за студиен запис и за сцената на зала "България"?

Cлава Богу, сега имаме много повече време за репетиции. Ние записахме това произведение в рамките на два дни, което беше изключителен стрес, защото произведението все пак е доста дълго - 22-минутно и също въобще не е лесно технически. Предвид че беше и нова творба за оркестъра, запасите бяха доста предизвикателни. Сега имаме повече време да работим над него и се надявам да стане дори по-добре от записите.


Композиторът, който в момента има поръчка за опера, сподели, че пише творбите си само на хартия.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна