Климатичните промени и замърсяването с пластмаса са сред най-сериозните предизвикателства на нашето съвремие. Всяка година по света се използват над 1 трилион найлонови торбички, чието средно време на употреба е едва 20 минути. Именно в търсене на решение на този проблем възниква идеята за goodbag – умна, многократна пазарска чанта, която превръща устойчивото поведение в нещо забавно, лесно и възнаграждаващо.
goodbag позволява на потребителите да проследяват в реално време своето положително въздействие върху околната среда. В логото на всяка чанта е вграден NFC чип, който се активира при сканиране в магазин или при покупка на устойчиви продукти. Така клиентите събират точки, наречени Seeds ("семенца"), които имат парична стойност и могат да бъдат дарени за различни екологични каузи – засаждане на дървета, почистване на плажове или събиране на пластмаса от океаните.
Към goodbag се присъединява и goodcup – умна чаша за многократна употреба, която замества еднократните чаши за кафе. Както и при чантата, и тук всеки повторен избор носи семенца, които могат да бъдат използвани за подкрепа на устойчиви проекти по целия свят.
В рамките на рубриката "Говорят зелените новатори на България" Тодор Лазов – български предприемач и съосновател на goodbag – споделя как лични преживявания и страст към технологиите го вдъхновяват да създаде иновативно решение с глобален ефект. Още от училище, когато засажда първото си дърво с еко клуб, той осъзнава значението на малките действия. Години по-късно, с техническо образование от Виена и силен интерес към поведенческата психология, той започва да търси начини да мотивира хората да направят нещо добро за планетата в своето ежедневие.
Идеята се оформя след проста анкета, в която участниците споделят какви устойчиви действия са извършили през деня – най-често срещаният отговор е използването на собствена чанта за пазаруване. Това води до създаването на goodbag – иновация, която обединява потребители, магазини и организации по цял свят в борбата за по-чиста и устойчива планета.
Слушайте!