Заснетата в черно-бяло драма е завладяваща любовна история, сплела фатално съдбите на двама души с различни житейски биографии и темпераменти на фона на разгарящата се Студена война между Източна и Западна Европа през 50-те години на миналия век. Двамата са фатално неподходящи един за друг, но връзката им е предопределена от съдбата, а филмът разказва за една невъзможна любовна история във времена, абсолютно непознати на днешните поколения…
Павел Павликовски черпи вдъхновение за творбата си от съдбата на своите родители, като дори кръщава героите си на тях.
„Тази трагична история на двойка, чиято любов се оказва невъзможна по политически причини, отлежава доста отдавна в съзнанието ми - казва режисьорът. - Подобна е историята и на моите родители. Въпреки че те се разделяха, ожениха се за други хора, разведоха се, пак се събраха, отново се разделиха, в крайна сметка бяха най-прекрасната и обичащата се двойка, която можете да си представите. Родителите ми ме научиха, че една история не може да бъде съдена само по своя край.
На база личния ми опит аз също мога да усетя трудностите в любовта. А историята, която разказвам в "Студена война" е наистина универсална. Това, което зададе рамката беше контекстът на фолклорния ансамбъл. Знаете, че такива имаме в Полша, както предполагам и в България.
По отношение на прецизността ми в работата мога да кажа, че според мен 12 часа си е нормален снимачен ден и в това няма нищо странно. Може би особеното по време на снимачния процес беше, че правихме понякога по 45 дубъла. Това беше рекордът. Случваше се и нещата да се получат от третия път. За мен е важно да снимам една сцена от един единствен ъгъл така, че след това да няма много монтаж. Целта е постигане на единство между сценографията, играта на актьорите и движението на камерата, което да изгради една неповторима магия. Опитвам се нещата да изглеждат автентично, непосредствено и естествено. Затова и понякога това изисква много дубли и много работа, което пък често изненадва актьорите и екипа, работещи с мен.
Смятам, че всяко изкуство е въпрос на връзка между хаос и ред и всеки творец има свой подход за постигане на правилното съотношение. Опитвам се във филмите ми да има едновременно, от една страна цялост и подреденост, и от друга - спонтанност и непосредственост. Това само по себе си е противоречие, но това е моят подход.
По отношение на работата с актьорите мисля, че всеки от тях работи най-добре в различно състояние. Затова с някои предпочитам да работя, когато са свежи, а други ми харесват повече, когато са изморени и тялото взема връх над ума.“
Павел Павликовски разказа, че е напуснал Полша без тогава дори да си дава сметка за това.
„Мислех, че отивам на екскурзия в Лондон, но стана така, че майка ми се омъжи за британец и животът ми продължи по различен начин. В първата част от живота си човек търси нови неща, търси вълнения, докато в последната третина - по-скоро търси някакво място и общност, към които да принадлежи. Завърнах се в Полша преди 7 години. Дойде от само себе си. В днешния динамичен свят всичко е много крехко и променливо. Тази необходимост от принадлежност обяснява до голяма степен и промените в политическия живот, които наблюдаваме.
Що се отнася до филма - действието там се развива по времето при Сталин. Двамата главни герои го приемат по различен начин. За единия - Виктор животът в Полша е невъзможен - той се задушава там. Затова пък Зула се чувства добре в страната. Попадането ѝ във фолклорния ансамбъл е най-хубавото нещо, което може да ѝ се случи. Пред нея въпросът за свободата не стои и по-скоро се чуди какво ще прави на Запад. Хората са различни. Зависи какъв човек си, от какъв произход си, каква ти е историята и за каква политическа партия гласуваш.“
Започва цялостен ремонт и подмяна на системата за алейно осветление на парка "Заимов". Общата стойност на инвестицията в новата осветителна система на парка е 893 937 лв. с ДДС. Едно от най-значимите подобрения е вкопаването на близо 4 км захранващи кабели под земята, което ще ограничи риска от аварии и инциденти при лошо време и ще подобри..
На 13 март, в Зала 1 на НДК, ще бъде официалното откриване на 29-ото издание на Международния филмов фестивал "София Филм Фест" , който ще продължи до 31 март. Основният фокус на фестивала тази година е върху българското кино, с рекорден брой премиерни продукции във всички жанрове. 29-ото издание на “София филм фест“ ще открие най-новия..
Обучителен стрес тест за реакция при настъпила извънредна ситуация ще се проведе утре, 11 март, на територията на Сфийския зоопарк. Симулацията е част от процедурите за получаване на постоянно пълноправно членство на столичната Зоологическа градина в една от най-престижните международни организации – „Европейска асоциация на зоопарковете и..
През март Националният археологически музей представя MiMU- дигитална образователна игра за пробуждане на интереса към културни обекти със забавни посещения на българските музеи и галерии . Весела Герчева от екипа, създал играта, обясни, че провокацията за нея идва от две места – първото е свързано децата и тяхното любопитство , което..
Книжното предизвикателство #ВДЪХНОВИТЕЛКИ се завърна с второ издание. В основата на предизвикателството са историите, свързани с живота и делата на едни от най-бележитите български поетеси, актриси и жени учени. Инициативата продължава до 31 март като последователите на два букстаграм профила – the_bilingual_reader и _the.bookie.monster, имат..
Хора с трайни увреждания и в неравностойно положение ще могат да използват безвъзмездно търговски обекти-павилиони, предоставени от Столичната община, както вече съобщи Радио София в края на миналата седмица. Инициативата е на основание чл. 17 от Наредба за пазарите на територията на Столичната община за хора с трайни увреждания или..
Във връзка с подмяна на спирателни кранове по ул. "Тодор Каблешков“ в ж.к. "Красно село“, на 10 март 2025 г. се налага спиране на водоподаването от 10.00 до 18.00 часа на клиентите на "Софийска вода“ в района на: - ул. "Тодор Каблешков“ от бул. "Братя Бъкстон“ до ул. "Ген. Стефан Тошев“ - бл. 208 - висока зона При..