Mарио Бакалов е старши първи офицер в най-голямата авиокомпания в Европа, инструктор, част от отрядите за бързо реагиране след авиоинциденти и мотивационен лектор. Подкрепя инициативи, които имат за цел популяризирането на авиационните професии. През 2016 година пилотът приземи в София на демонстрационен полет най-големия пътнически самолет в света “Еърбъс A-380” , с което влезе в авиационната история на България.
Разговора води Таня Балабанова
- Сред най-силно засегнатите от COVID – 19 са авиокомпаниите в световен мащаб. Kак се промени ритъмът Ви на живот в дните на пандемия, г-н Бакалов?
- Намирам се вкъщи във Франкфурт. От последния ми полет се завърнах вече преди близо 3 седмици и оттогава ежедневието ми се промени изцяло. От един живот с голяма динамика, различни преживявания и предизвикателства, сред постоянно нови хора, а сега внезапно спиране и продължителен застой у дома. Но и това има своите предимства, имам времето и спокойствието да обърна внимание на моето семейство, и също така на себе си. Пиша домашни със сина ми, чета повече, използвам барбекюто почти всеки ден, спя дълго и спокойно и нямам никакъв джет лег, освен този един час миналата събота при промяната на времето. И още нещо, свалих всички куфари в килера. Отдъхвам си от живота в куфар.
-В какво е най – добър пилотът на земята?
-Някои от качествата, характерни за пилотската професия като например запазване на самообладание, аналитично мислене, вземане на решения в кризисни ситуации или управление на промяна и стрес, се оказват в тази криза от голяма полза. За това може би пилотите по-трудно се поддават на паника или нерационални постъпки и така помагат и на околните. Също така пилотите са свикнали да подхождат структурирано и планувано, това важи и за живота на земята. Като пример мога да дам, че се улавям как в ежедневието използвам ментални чек листи, даже и те да не са ми нужни.
-Как Германия се справя в тази извънредна ситуация? Ефективни ли са мерките, които предприемат властите, за да се ограничи разпространението на вируса?
-Смятам, че Германия се справя сполучливо и умерено в тази тежка ситуация. Разбира се, чак след време ще разберем дали наистина е било така. Приветствам мерките, взети от държавата, защото те са организирани така, че да могат да бъдат реално следвани от населението. Не са крайни, както в други държави, защото се залага на отговорността и дисциплината на хората. Във Франкфурт положението засега е спокойно, но прави впечатление разбира се, че няма хора по улиците и почти всичко е затворено.
-Предлага ли спасителни мерки държавата, за да се гарантират работните места в гражданската авиация и в подкрепа на сектора като цяло?
-Държавата обяви различни мерки в подкрепа на работещите в гражданската авиция, като например съкратено работно време. Също така държавата помага на предприятията с кредити, които целят запазване на ликвидността. Моят работодател въвежда работен режим със съкратено работно време за 31000 души.
-Какви са прогнозите Ви за авиоиндустрията след края на кризата?
-Много е трудно да се каже. Повечето експерти са на мнение, че авиацията като цяло ще се консолидира и обемът й осезаемо ще намалее, защото хората ще имат сериозни икономически и финансови проблеми, и няма да им е до летене. Аз лично съм склонен да вярвам, че по-скоро ще наблюдаваме обратен ефект - след дългата карантина и скучен живот, голяма част от населението ще пожелае разнобразие под формата на пътуване и почивка на екзотично място. Също така да не забравяме, че една от главните цели на авиацията е да свърза държави, народи, хора и култури. Това няма как да не бъде необходимост и след кризата. Смятам, че и бизнес пътуванията ще се възстановят, макар и не така бързо като туристическите пътувания. Така или иначе, обаче, едно е ясно - непроведените пътувания по време на кризата са невъзвръщаемо загубени за индустрията. Това означава огромни загуби, които за някои ще са пагубни.
-Проблемите с модела 737 Макс на компанията „Боинг“ ще променят ли авиацията на глобално ниво?
Не смятам, че в момента някой повече се интересува от 737 Макс и изобщо от самолети. Производителите на самолети ще бъдат за години напред силно ощетени и доминирани от кризата, защото никому няма да са нужни самолети в обозримо време. Междувременно „Боинг“ трябва да анализира изцяло направените грешки, за да има шанс да оцелее и в бъдеще.
-Как софтуерните разработки усъвършенстват кокпита и допринасят за сигурността на полетите през последните години?
Развитието в технологиите е невероятно и подобрява безопасността в стотици пъти. Разбира се, това води и до проблеми, защото пилотите трябва да реагират и да се адаптират на тази нарастваща автоматизация и дигитализация. Но мисля, че тази обширна тематика може да бъде повод за цял друг разговор.
-Колко важна ще бъде авиацията в бъдеще?
-Както споделих по-горе, убеден съм, че авиацията изпълнява важни функции в този глобален свят. Тя свърза хора и култури, унищожава предразсъдъци и така допринася за един по-добър свят. Убеден съм, че желанието на хората да летят и опознават света ще съществува и след тази криза, и силно се надявам скоро да може да полетим отново.
В 01:53ч. на 19.10.25 г. е получено съобщение за пътнотранспортно произшествие в старозагорското село Знаменосец, на ул. "Роза", информират от ОД на МВР - Стара Загора. По първоначална информация е самокатастрофирал лек автомобил "Ауди", управляван от..
Разпределянето на хранителни и хигиенни пакети в Ямболска област протича без проблеми, информират от Българския червен кръст. Над 500 от близо 7200 жители на областта вече са получили пакетите. Пакети през първата седмица от кампанията се раздават в..
Кмет на димитровградското село Черногорово трябва да бъде избран на втори тур на предсрочните частични местни избори днес. До него на 12 октомври достигнаха кандидатите на ГЕРБ Лидия Молева, която събра 193 гласа, и Христина Статева от Движение за..
Валежите ще спират, най-късно в крайните югоизточни райони. Облачността ще се разкъса и днес ще е предимно слънчево. Преди обяд в планинските райони ще е по-често значителна и там все още ще превалява. Вятърът ще се усилва, ще е умерен, в Дунавската..
Взрив на газова бутилка причини пожар в Казанлък. Инцидентът е станал в къща около 18:00 часа на улица "Стара планина". При експлозията и последвалия пожар няма жертви или тежко пострадали хора. На мястото на инцидента са изпратени три противопожарни екипа..
Над 6400 заявления за целева помощ за отопление са подадени в Ямболска област от началото на кампанията до момента. Крайният срок за подаване на документи е до края на този месец. Най- много и през тази година са заявленията за отопление на твърдо..
Възстановено е движението при 29-и км на автомагистрала (АМ) "Тракия", съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). По-рано днес движението на автомагистралата в посока София край Вакарел беше ограничено поради в ерижна катастрофа, която..
Ден на българския производител ще се проведе днес от 11.00 часа в Изложбения център край сливенското село Мечкарево. Събитието се организира от Изпълнителната агенция по селекция и репродукция в животновъдството със съдействието на Министерството на..
В Тополовград отново се провежда ежегодният Фестивал на царския орел, организиран от Българското дружество за защита на птиците и Община Тополовград. Продукти от 60 местни фирми, произведения на творци от региона, фолклорна програма, дегустация на..
Златните спортисти на България Ружди Ружди, Емона Иванова и Станка Златева ще влязат в ролята на вдъхновители на децата и младежите със специални потребности по време на спортния празник с кауза - „Сливен спортува ЗАЕДНО". Фокусът на събитието е..
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net