Mарио Бакалов е старши първи офицер в най-голямата авиокомпания в Европа, инструктор, част от отрядите за бързо реагиране след авиоинциденти и мотивационен лектор. Подкрепя инициативи, които имат за цел популяризирането на авиационните професии. През 2016 година пилотът приземи в София на демонстрационен полет най-големия пътнически самолет в света “Еърбъс A-380” , с което влезе в авиационната история на България.
Разговора води Таня Балабанова
- Сред най-силно засегнатите от COVID – 19 са авиокомпаниите в световен мащаб. Kак се промени ритъмът Ви на живот в дните на пандемия, г-н Бакалов?
- Намирам се вкъщи във Франкфурт. От последния ми полет се завърнах вече преди близо 3 седмици и оттогава ежедневието ми се промени изцяло. От един живот с голяма динамика, различни преживявания и предизвикателства, сред постоянно нови хора, а сега внезапно спиране и продължителен застой у дома. Но и това има своите предимства, имам времето и спокойствието да обърна внимание на моето семейство, и също така на себе си. Пиша домашни със сина ми, чета повече, използвам барбекюто почти всеки ден, спя дълго и спокойно и нямам никакъв джет лег, освен този един час миналата събота при промяната на времето. И още нещо, свалих всички куфари в килера. Отдъхвам си от живота в куфар.
-В какво е най – добър пилотът на земята?
-Някои от качествата, характерни за пилотската професия като например запазване на самообладание, аналитично мислене, вземане на решения в кризисни ситуации или управление на промяна и стрес, се оказват в тази криза от голяма полза. За това може би пилотите по-трудно се поддават на паника или нерационални постъпки и така помагат и на околните. Също така пилотите са свикнали да подхождат структурирано и планувано, това важи и за живота на земята. Като пример мога да дам, че се улавям как в ежедневието използвам ментални чек листи, даже и те да не са ми нужни.
-Как Германия се справя в тази извънредна ситуация? Ефективни ли са мерките, които предприемат властите, за да се ограничи разпространението на вируса?
-Смятам, че Германия се справя сполучливо и умерено в тази тежка ситуация. Разбира се, чак след време ще разберем дали наистина е било така. Приветствам мерките, взети от държавата, защото те са организирани така, че да могат да бъдат реално следвани от населението. Не са крайни, както в други държави, защото се залага на отговорността и дисциплината на хората. Във Франкфурт положението засега е спокойно, но прави впечатление разбира се, че няма хора по улиците и почти всичко е затворено.
-Предлага ли спасителни мерки държавата, за да се гарантират работните места в гражданската авиация и в подкрепа на сектора като цяло?
-Държавата обяви различни мерки в подкрепа на работещите в гражданската авиция, като например съкратено работно време. Също така държавата помага на предприятията с кредити, които целят запазване на ликвидността. Моят работодател въвежда работен режим със съкратено работно време за 31000 души.
-Какви са прогнозите Ви за авиоиндустрията след края на кризата?
-Много е трудно да се каже. Повечето експерти са на мнение, че авиацията като цяло ще се консолидира и обемът й осезаемо ще намалее, защото хората ще имат сериозни икономически и финансови проблеми, и няма да им е до летене. Аз лично съм склонен да вярвам, че по-скоро ще наблюдаваме обратен ефект - след дългата карантина и скучен живот, голяма част от населението ще пожелае разнобразие под формата на пътуване и почивка на екзотично място. Също така да не забравяме, че една от главните цели на авиацията е да свърза държави, народи, хора и култури. Това няма как да не бъде необходимост и след кризата. Смятам, че и бизнес пътуванията ще се възстановят, макар и не така бързо като туристическите пътувания. Така или иначе, обаче, едно е ясно - непроведените пътувания по време на кризата са невъзвръщаемо загубени за индустрията. Това означава огромни загуби, които за някои ще са пагубни.
-Проблемите с модела 737 Макс на компанията „Боинг“ ще променят ли авиацията на глобално ниво?
Не смятам, че в момента някой повече се интересува от 737 Макс и изобщо от самолети. Производителите на самолети ще бъдат за години напред силно ощетени и доминирани от кризата, защото никому няма да са нужни самолети в обозримо време. Междувременно „Боинг“ трябва да анализира изцяло направените грешки, за да има шанс да оцелее и в бъдеще.
-Как софтуерните разработки усъвършенстват кокпита и допринасят за сигурността на полетите през последните години?
Развитието в технологиите е невероятно и подобрява безопасността в стотици пъти. Разбира се, това води и до проблеми, защото пилотите трябва да реагират и да се адаптират на тази нарастваща автоматизация и дигитализация. Но мисля, че тази обширна тематика може да бъде повод за цял друг разговор.
-Колко важна ще бъде авиацията в бъдеще?
-Както споделих по-горе, убеден съм, че авиацията изпълнява важни функции в този глобален свят. Тя свърза хора и култури, унищожава предразсъдъци и така допринася за един по-добър свят. Убеден съм, че желанието на хората да летят и опознават света ще съществува и след тази криза, и силно се надявам скоро да може да полетим отново.
17 екипа на пожарната от няколко области продължават с потушаването на пожара в общините Тополовград и Свиленград, който възникна снощи. Към момента част от пожара е локализиран, съобщи главният секретар на МВР главен комисар Мирослав Рашков...
Информационна среща под надслов „Доброволчески възможности по света и у нас“ ще се проведе тази вечер в Комплекса за социални услуги за деца и семейства в Стара Загора. Това съобщи Ивайло Ябълкаров от Фондация „Мисия Криле“. Целта на срещата е да..
Ситуацията след лумналия пожар , застрашил хора и къщи в с. Козарево вчера, е спокойна към този час. Няма пострадали хора и обитаеми къщи! Огънят, тръгнал вчера от парк „Бакаджика“ бързо се разпространи заради вятъра и застраши..
Пет екипа на пожарната продължават да гасят пожара, който възникна вчера в землището на село Мъдрец. Ситуацията е под контрол, но огънят не е потушен напълно. Това каза в ефира на Радио Стара Загора областният управител на Стара Загора д-р Неделчо..
От 9 до 25 юли в Регионален исторически музей – Стара Загора за шеста поредна година се проведоха „Летни занимания“ за деца. В рамките на три седмици малките участници се запознаха с различни исторически епохи от хилядолетната история на нашия град..
Пожарът в старозагорското село Воденичарово е потушен. След дежурството на огнеборците до 4 ч. сутринта, няма опасност за обитаемите къщи в селото. „Най-важното е, че опазихме селото! Няма пострадали хора и животни! Засегнати са две необитаеми..
Пожарен автомобил блъсна лек автомобил в Хасково на оживено кръстовище днес на обяд. Инцидентът е станал докато огнеборци са отивали на сигнал за пожар. По първоначална информация специализираният автомобил е бил с включени сирени и светлини. Леката..
Традиционният празник „Дон Домат – плодът-зеленчук“ ще забавлява за осма поредна година жителите и гостите на старозагорското село Горно Ботево . Вкусното събитие ще се проведе на 2 август, събота, от 10.30 ч., в парка на селото. Организатори на..
Тази година, в периода 30 - 31 август, в красивия балнеолечебен курорт Старозагорски бани, на 15 километра от Стара Загора, ще се проведе 19-ото издание на Национален тракийски фолклорен събор „Богородична стъпка". Съборът събира на едно място хиляди..
Екипи на пожраната продължават дейностите по овладяване на пожара, пламнал снощи в складова база за вторични суровини в сливенското село Чинтулово. В помещението са се съхранявали голямо количество автомобилни гуми. Към момента в потушаването на..
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net