Автомобилната индустрия във времена на криза е остров на стабилност за българската икономика и работещите в сектора. Това заяви пред Радио Стара Загора/ БНР арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на Автомобилния клъстер и на Българската работодателска асоциация "Иновативни технологии"/БРАИТ/. В началото на пандемията през март и април миналата година компаниите преживяха истински шок и освободиха работна ръка заради очаквания за спад в поръчките. Продажбите на нови коли се сринаха с над 80% през второто тримесечие на 2020 г. в световен мащаб. Последва обаче плавно възстановяване и през септември бяха назначени на работа много повече хора, отколкото бяха освободени по-рано през годината, поясни арх. Станиславов. По думите му много от големите автомобилни компании в България изживяха вероятно най – добрите месеци в своята история. А за това повлия и ефектът nearshoring (б.ред. Nearshoring - връщане на производството в страни, географски по-близо до клиента). Освен това, отложени заради пандемията проекти, вече се рестартират.
„Компоненти и елементи, поръчвани досега в Китай, започнаха да се поръчват на по - близки дестинации, а цената е напълно сравнима с тази в Китай. Нашата индустрия се възползва от тази ситуация“, поясни той.
Големите напразни надежди: Затворена страница ли VW за България
Като пряк участник в разговорите на високо ниво с най – големия работодател в Европа, арх. Любомир Станиславов заяви, че „тези преговори позиционираха страната като добра дестинация за автомобилен бизнес“. Нови инвеститори проявяват интерес към България, а заслуга за това имат преговорите с немския автомобилен гигант. Той припомни, че оригиналният проект на VW включваше изграждане на голям завод на 3 етапа, който да произвежда малки, а на по – късен етап и големи SUV коли. От немска страна обаче последваха алтернативни разговори с Турция с ново задание - за завод, в който да се сглобяват седаните - VW Passat и Skoda Superb.
„Тези автомобили са конвенционални и тяхното време постепенно отминава. Твърде вероятно е след едно или две поколения въобще да нямат наследници, тъй като пазарът постепенно се пренасочва изцяло в посока SUV модели“, каза още изп. директор на Автомобилния клъстер.
Арх. Станиславов е категоричен, че оригиналният конкурс беше спечелен от България, а VW не е затворена страница, като подчерта настъпилите промени в световната икономика и индустрия, засегнали и автомобилната компания.
„VW има да решава други проблеми, а не за още една производствена локация. Въпреки че, ако тогава бяха проявили последователност и бяха взели това решение, вероятно днес щяха да са в по - изгодна ситуация“, заключи по темата изп. директор на Автомобилния клъстер.
Над 67 000 работници и служители са заети в автомобилния сектор у нас, който според прогнозните данни ще надхвърли 6,5 млрд. евро оборот за 2020 година. Фирмите от бранша генерират 12% от БВП на страната.
Каква е визията на бизнес организацията БРАИТ за бъдещето на Старозагорския регион в контекста на амбициозната "Зелена сделка", чуйте от приложения звуков файл:
Под 98лв. е стойността на потребителската кошница тази седмица, почти 100 дни ДКСБТ отчитат стабилност с малки изменения на цените на плодове, зеленчуци и основни хранителни продукти. Сезонният фактор командва в момента пазара и цените са нормални за..
През новия политически сезон ще видим още от същото - опити за радикализиране на политическото говорене, противопоставяне и липса на смислен дебат. Това очакване изрази от ефира на Радио Стара Загора политологът Христо Панчугов . Според него,..
Краят на летния сезон е време за връщане към нормалния ритъм на живот, свързан с работа, грижи и задачи. Преходът от приятните заминания по време на отпуската към обичайния работен режим не е лесен и изисква лек и плавен преход . Това посъветва от..
В чирпанското село Димитриево се намира най-голямата ферма за биволи у нас . Вече 24 години Мария Степанчева, зооинженер и председател на Асоциация на биволовъдите в България , управлява крупното стопанство. Началото е поставено със 150 биволи,..
Земеделските култури са подвластни на природните бедствия. Заради безводието и сушата през 2025 ще има по-ниски добиви на тютюнева суровина от декар от четирите сортови групи, които се отглеждат в България, дребнолистните ориенталски сортови групи..
Нищо по-различно не се задава в новия политически сезон. Всичко това вече сме го гледали в последните години. Така коментира от ефира на Радио Стара Загора началото на политическата есен у нас политологът и основател на социологическа агенция..
Доц. Лазарин Лазаров, възстановен от съда като декан на Ветеринарномедицинския факултет в Тракийски университет, заяви в интервю за Радио Стара Загора, че въпреки трудностите и последиците, не съжалява за решението си да подаде сигнал за плагиатство..
През август цените на храните у нас остават сравнително спокойни, показват данните на Комисията по стоковите борси и тържищата. Сезонните фактори и климатичните условия определят движенията на пазара, като при някои продукти се наблюдава..
Добивите от пчелен мед в страната и региона на Стара Загора тази година са много разнородни. Заради студената пролет реколтата от акациев мед е напълно пропаднала, а заради лятната суша добивът от други видове е силно намален. Това каза за Радио..
Акцията по събаряне на над 100 незаконни постройки в старозагорския квартал „Лозенец“ остави десетки семейства без дом. Макар общината да уверява, че има готовност да настани желаещите в социални и общински жилища, за голяма част от тях това не е..
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net