Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Община Хасково

Община Хасково отпуска помощ за 46 семейства с новородено или осиновено дете

Еднократна финансова помощ в размер на една минимална работна заплата ще получат общо 46 семейства в община Хасково, които имат новородено или осиновено дете. Това стана ясно от последното заседание на комисията, назначена от кмета на общината..

публикувано на 22.10.25 в 10:03

Автомобилни пилоти се снимаха за благотворителен календар на Animal Hope Bulgaria – Казанлък

Автомобилни пилоти и спасени животни са герои в благотворителен календар на Animal Hope Bulgaria – Казанлък .  Той е традиционна инициатива на организацията и има за цел да подпомогне нуждите на фондацията, както и за приюта за животни инвалиди...

публикувано на 22.10.25 в 09:45

Информационна среща за еврото в Нова Загора и Чирпан

Информационна среща във връзка с въвеждането на еврото ще се проведе в Нова Загора. Тя е част от националната разяснителна кампания.  Срещата е от 11 часа в залата на общинския съвет .  В рамките на информационната кампания експерти от Комисията за..

публикувано на 22.10.25 в 09:16

Ремонт на общински път се превръща в кошмар за шофьори и жители на околни села

Продължаващият вече няколко месеца ремонт на общинския път от Стара Загора през с. Калояновец до с. Воденичарово създава редица неудобства на шофьорите и предизвиква недоволството на жителите от близките села.  Изминаването на 6-километровата отсечка е..

публикувано на 22.10.25 в 09:15

Свикват среща с директорите на училища в Старозагорско заради случаите на агресия

Началникът на Регионалното управление на образованието в Стара Загора Милена Йолдова, ще проведе среща с директорите на училища в областта, за да бъдат набелязани превантивни мерки за повишаване на безопасността и предотвратяване на агресия в..

публикувано на 22.10.25 в 09:08
Община Сливен

Неучебен петък за учениците в Сливен

24 октомври ще бъде неучебен за учениците от община Сливен по повод празника на града - Димитровден.  Неучебният ден е обявен със заповед на кмета на общината Стефан Радев.  Заповедта се отнася за учениците от всички училища на територията на..

публикувано на 22.10.25 в 08:34

Очаква ни слънчево време, с температури до 21°

Днес ще преобладава слънчево време с временни увеличения на облачността, по-значителни над южните и планинските райони, където главно през втората половина на деня на отделни места ще превали дъжд. Вятърът ще е слаб, в източните части от страната и умерен..

публикувано на 22.10.25 в 05:28

Почина старозагорският хирург д-р Руси Русев

Напусна ни  старозагорският лекар д-р Руси Русев, известен хирург и дългогодишен управител на първата частна болница „Ритъм“ в Стара Загора. „Д-р Русев беше лекар по призвание - отдаден на професията, на пациентите и на човешкото достойнство. За мнозина..

публикувано на 21.10.25 в 17:02

Д-р Божидар Василев от Стара Загора спечели национално отличие „Лекар на годината“ 2025

Младият лекар от отделението по „Акушерство и гинекология“ на Университетска болница „Тракия“ д-р Божидар Василев беше отличен с награда „Лекар на годината“ в категория „Ти си нашето бъдеще“ на Българския лекарски съюз. Отличието беше връчено на д-р..

публикувано на 21.10.25 в 16:48

Откриха обновената сграда на СУ „Д-р Петър Берон“ в Болярово

С тържествена церемония днес официално бе открита основно ремонтираната сграда на Средно училище „Д-р Петър Берон“ в град Болярово. Обновяването е част от проект, финансиран по Националния план за възстановяване и устойчивост, с обща стойност от 2,5..

публикувано на 21.10.25 в 16:43