"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро.
В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки.
"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата.
В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.
У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:
"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме".
По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".
Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000.
Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене.
Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си.
Община Сливен няма да продава земя в т.нар. Язъ тепе, което се намира в района парк „Юнак" и е в близост до военна болница. Това обяви председателят на Общинския съвет Димитър Митев по повод информация в социалните мрежи за предстоящо решение на..
Старозагорският зоопарк съчетава съвкупността от любов към животните и природата с различни по вид занимания под формата на игра или приключение, състезания, както и презентации по различни теми, които са съществено важни за обитателите в..
Бюджета на община Сливен за тази година ще бъде 223 милиона лева и предстои да бъде гласуван на сесия на Общинския съвет този четвъртък. Веселина Куртева, председател на Постоянната комисия по финанси определи бюджета като „балансиран и реалистичен," и..
Кметът на Община Хасково Станислав Дечев и началникът на РУО на МОН Силвия Касабова откриха официално „Панорама на професиите“. Форумът се организира от РУО на МОН Хасково и е възможност за всички професионални гимназии да представят умения,..
23 акта за установяване на административно нарушение са издадени от проверяващите екипи на Звено „Инспекторат“ и група „Общинска полиция“ за нарушения по наредби на Община Стара Загора. Санкциите са наложени за периода от 28 април до 11 май,..
Районен съд – Чирпан е наложил на 57-годишен мъж наказание от 1 година и 4 месеца лишаване от свобода условно и глоба от 1400 лв. за убийството на куче. Изтърпяване на наказанието лишаване от свобода е отложено за 3 години. Мъжът е признал..
Димитровград пребори три областни града в България – Хасково, Шумен и Враца по събиране на отпадъци, които са предадени за рециклираране. Така днес Димитровград беше определен за шампион на тема екология. Само един клас от димитровградското училище..
Електронната система за прием на ученици в първи клас на територията на община Стара Загора ще бъде отворена за подаване на заявления утре, 14 май, точно в 12ч.. 1327 са децата, които се обучават в подготвителна група. Общият им брой по..
Общият брой на всички жп произшествия от януари до април тази година спрямо предходните шест месеца е намалял с почти 40% - от 129 на 74 случая. Това съобщи министърът на транспорта Гроздан Караджов на брифинг във ведомството. Той допълни, че..
„Задължението за приемане на еврото от България е абсолютно“. Този коментар по темата с присъединяването към еврозоната на българската страна направи в ефира на Радио Стара Загора експерта в областта на европейското право доц.д-р Станислав Костов. Той..
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net