Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Поставят камера на Подбалканския път при Павел баня

Камера за контрол на скоростта ще бъде поставена на Подбалканския път, на разклона за Павел баня . Това обяви по време на петъчния парламентарен контрол вътрешният министър Даниел Митов в отговор на въпроси на депутатите от „ДПС - Ново начало“ Халил..

публикувано на 13.07.25 в 11:43
Детска градина „Зорница“

Ремонтират детска градина „Зорница“ в Сливенград

Община Свиленград изпълнява проект за основен ремонт и модернизация на детска градина „Зорница“. С приключване на работата общината планира да открие в нея още една нова група. Проектът е на стойност близо 2 млн. лв., осигурени по Националния план..

публикувано на 13.07.25 в 09:54

Слънчево и топло в неделния ден

Днес ще бъде слънчево. След обяд над планинските райони ще има временни увеличения на облачността. Почти тихо. Максималните температури ще бъдат между 32° и 37°, в София - около 32°, сочи прогнозата на Националния институт по метеорология и..

публикувано на 13.07.25 в 09:14

Пуснаха под гаранция обвиняемите за незаконната фабрика за цигари край Момково

Районният съд в Свиленград пусна под гаранция от 6 хил. лв. Димитър и Росица Перчемлиеви, обвиняеми за разкритата преди дни нелегална цигарена фабрика в село Момково. Прокуратурата поиска постоянен арест, а адвокатите – по-леки мерки...

публикувано на 13.07.25 в 09:06

Дете на 3 години е с опасност за живота след катастрофа на АМ "Тракия"

Дете на 3 години е с опасност за живота след катастрофа на автомагистрала "Тракия". Това съобщиха от пресцентъра на Областна дирекция (ОД) на МВР - Стара Загора. МВР представи интерактивна карта, която отчита катастрофите у нас Инцидентът на..

публикувано на 12.07.25 в 16:27

Моторист загина при катастрофа на Подбалканския път край село Осетеново

57- годишен моторист е починал при катастрофа с автомобил край павелбанското село Осетеново. Инцидентът е станал на Подбалканския път след разклона за селото минути след 13ч.. Това съобщиха от пресцентъра на Областна дирекция (ОД) на МВР - Стара..

публикувано на 12.07.25 в 15:11

Дете на 3 години е с опасност за живота след катастрофа на автомагистрала "Тракия"

Дете на 3 години е с опасност за живота след катастрофа на автомагистрала "Тракия". Това съобщиха от пресцентъра на Областна дирекция (ОД) на МВР - Стара Загора. Инцидентът на магистрала "Тракия" е настъпил в 09:20 часа тази сутрин на километър 164 в..

публикувано на 12.07.25 в 14:06

Температурите тръгват нагоре

Днес ще преобладава слънчево време с временни увеличения на облачността, по-значителни над източната половина от страната, а в следобедните часове и над планинските райони в Западна България, но ще е без съществени валежи. Вятърът ще е слаб, предимно от..

публикувано на 12.07.25 в 09:41

Полицията разкри мотивите на убиеца на улична котка в Сливен

Непоносимост към котки и здравословни проблеми свързани с животните са мотивите за жестокото убийство на улична котка в Сливен преди седмица. Това обявиха днес от полицията и коментираха, че действията му са били особено жестоки спрямо беззащитното..

публикувано на 11.07.25 в 16:20

Син уби майка си с нож в Сливен

Син е убил майка си тази сутрин в Сливен, съобщиха от полицията. Престъплението е извършено рано тази сутрин около 6.00 часа в квартирата, където двамата са живеели. Сигналът за убийството е подаден на телефон 112. Жертвата е 68-годишна. Не са..

публикувано на 11.07.25 в 16:15