Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Тази вечер ще представят възстановка на Калояновската гробница в историческия музей в Сливен

В регионалния исторически музей в Сливен ще бъде показана за първи път възстановка на Калояновската  гробница от IV в. пр. Хр. на тракийски аристократ. Погребалното съоръжение, открито и проучено през 1963 г. от археоложката  Мария Чичикова, е..

публикувано на 19.11.25 в 08:45

С дарителска кампания ще закупят нова линейка за община Павел баня

Възможността за закупуване на нова линейка  за нуждите на Центъра за спешна помощ в Павел баня бе обсъдена на работна среща в общинската администрация в курортната община. На срещата са присъствали директорът на Областния център по спешна помощ в..

публикувано на 19.11.25 в 08:40

Остава облачно и дъждовно в сряда

Днес времето в страната ще се задържи облачно с валежи от дъжд, значителни по количество на места в Югозападна, Централна Северна и Североизточна България, както и в южните райони на Източните Родопи.  На по-малко места и по-малко по количество ще са..

публикувано на 19.11.25 в 05:02

Сливенският окръжен съд постанови условна присъда за умишлено прегазване на човек

Шофьорът, който в средата на август блъсна и прегази с микробус свой съсед в сливенския квартал  „Даме Груев", а след това избяга от местопрестъплението, се е признал за виновен и е сключил споразумение с прокуратурата. Това съобщиха от Окръжния съд..

публикувано на 18.11.25 в 18:28

В Ямбол завърши ремонтът на градския стадион

Приключи ремонтът на  градския стадион  в Ямбол, като по - голямата част от средствата са осигурени по Плана за възстановяване и устойчивост, предстои ремонт и на козирката на сградата и трибуните.     Обновяването на спортния комплекс започна през..

публикувано на 18.11.25 в 18:19

Нова инициатива на ММЦ ще учи младежи на предприемачество

Стара Загора става домакин на новата образователна инициатива „Младежко предприемачество в действие“, насочена към активни млади хора, които желаят да развият предприемаческо мислене, да се срещнат с реалната бизнес среда и да придобият практически..

публикувано на 18.11.25 в 18:10

Апелативният съд потвърди мерките на задържаните за източване гориво от тръбопровод на "Лукойл"

Пловдивският апелативен съд потвърди взетата от Окръжен съд – Стара Загора мярка за неотклонение задържане под стража спрямо четиримата мъже, обвинени в кражба на дизелово гориво, съобщиха от пресцентъра на съда. Срещу мъжете са повдигнати по две..

публикувано на 18.11.25 в 17:17
Община Болярово

Община Болярово пита жителите си за Бюджет 2026

Община Болярово официално откри процедурата по разработване и съставяне на проектобюджета за 2026 г. Това става ясно от издадена заповед на кмета Христо Христов, в съответствие с изискванията на Закона за публичните финанси и Закона за местното..

публикувано на 18.11.25 в 16:05

Гимназията по строителство и архитектура празнува 82 години от създаването си

С тържествено изнасяне на знамето и награждаване на изявени ученици, възпитаниците и учителите на Професионалната гимназия по  строителство, архитектура и геодезия „Любор Байер“ в Стара Загора отбелязаха 82 години от създаването си. „Първият звънец..

публикувано на 18.11.25 в 15:53

Информационна кампания и безплатни изследвания в Стара Загора по повод Международния ден без тютюнопушене

Международният ден без тютюнопушене по традиция се отбелязва всеки трети четвъртък на месец ноември. По този повод на 20 ноември 2025 г. (четвъртък) в Стара Загора от 10:00 до 15:00 часа в HOLIDAY PARK Стара Загора (бул. „Никола Петков“ № 52) ще се..

публикувано на 18.11.25 в 15:39