Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

С проверка-заря в Чирпан започна честването на Съединието

С тържествена проверка- заря тази вечер в Чирпан започва честването на 140 години от Съединението на Княжество България с Източна Румелия и празника на града. Гост на честването е президентът Румен Радев, който прие Почетния строй на Националната..

публикувано на 05.09.25 в 20:40

Ямбол отбелязва Съединението с молебен и шествие

С тържествена церемония и благодарствен молебен  в Ямбол ще отбележат 140 години от Съединението на Княжество България и Източна Румелия. В ритуала ще вземат участие представителни военни части от Ямболския гарнизон. Празникът на Съединението ще започне..

публикувано на 05.09.25 в 18:55

Започна вторият ден на фестивала за електронна музика Z-TRONIC в Стара Загора

Z-TRONIC – новото електронно движение, родено в сърцето на Стара Загора, очаква почитателите си и тази вечер. Програмата започна в 16.00 ч. с изявите на Ivo D и  DJ Smooke  и продължава до 23.00 ч. с  METROPOLIS  и DJ STEVEN & JASSEN PETROV...

публикувано на 05.09.25 в 16:40

10 пъти по-нисък е мигрантският поток на българо-турската граница

Мигрантският натиск на българо-турската граница в момента е десет пъти по-нисък в сравнение със същия период на миналата година, като за последното денонощие опитите за нелегално влизане в страната са били 39.  Това заяви директорът на ГД "Гранична..

публикувано на 05.09.25 в 15:49

Напусна ни изтъкнат професор от Земеделския институт в Стара Загора

От Земеделския институт в Стара Загора съобщават с дълбоко прискърбие, че на 04 септември 2025 г. е починал техният приятел и колега проф. дн Живко Кръстанов. Проф. Живко Кръстанов работи за развитието и издигане нивото на научно-изследователската..

публикувано на 05.09.25 в 15:29

Нападнаха с брадва трудови инспектори в Димитровград

„Заставам зад всеки свой служител, който съвестно си върши работата и няма да позволя нападения над работещите в системата на Министерството на труда и социалната политика да остават безнаказани“. Това заяви в своя позиция министърът на труда и..

публикувано на 05.09.25 в 15:27

Съдът в Хасково остави в ареста задържан за трафик на 200 кг марихуана сърбин

Съдът в Хасково остави в ареста 55-годишния сръбски гражданин, арестуван с рекордно количество марихуана на граничен пункт „Капитан Андреево“. В камиона му бяха открити  близо 200 кг наркотици на стойност близо 3 млн. лв. Дежурният съдия Милена..

публикувано на 05.09.25 в 15:08

Заловиха бракониер в село Скобелево

На 4 септември 2025 г. при съвместна акция на служители от Национален парк „Централен Балкан“ и Държавно ловно стопанство „Мазалат“ беше задържано лице с огнестрелно оръжие марка Bergara калибър 308 WIN, снабдено с оптически прицел и супресор. При..

публикувано на 05.09.25 в 14:59

Започна ремонтът на сградата на Община Ямбол

Започна ремонтът на сградата на Община Ямбол по процедура „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на публичен сграден фонд за административно обслужване, култура и спорт“ от Националния план за възстановяване и устойчивост, с финансовата подкрепа..

публикувано на 05.09.25 в 14:09

Откриха нова сензорна линия на границата с Турция край село Крайново

Министър-председателят Росен Желязков откри нова сензорна линия на държавната граница с Република Турция в района на боляровското село Крайново, изградена по проекта „Разширяване обхвата на интегрирана система за наблюдение по българо-турската..

публикувано на 05.09.25 в 12:34