Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Не спират кражбите на пътни знаци по пътищата в Ямболско

Кражбите на пътни знаци по републиканската мрежа в ямболска област не спират през последните години. Не са редки случаите и на умишлено увредени и простреляни табели. Екипи на пътното управление периодично правят обходи, за да констатират къде..

публикувано на 16.02.25 в 12:31

В старозагорското село Петрово избират кмет

Без проблеми и без сигнали за нарушения започна изборния ден в село Петрово. Двама са кандидатите за кмет на днешните извънредни частични избори в старозагорското село. Общо 291 са избирателите, които ще гласуват в една секция с хартиени бюлетини...

публикувано на 16.02.25 в 09:12

15 дни арест за мъж, бил лекар в Димитровград

15 денонощия арест присъди Районен съд Димитровград днес на 24-годишен мъж, който вчера преди обяд нападна и би с метална тръба ветеринарен лекар.  Пострадал е д-р Димо Йотов, който разказа, че с нищо не е провокирал подсъдимият. Инцидентът станал докато..

публикувано на 15.02.25 в 16:56

Голям интерес към първия празник на свинските уши в Стара Загора

В Стара Загора се провежда първият "Празник на старозагорския деликатес - свинските уши". Популярното в региона мезе се смята за едно от кулинарните изкушения, характерни за Старозагорско.    Събитието се организира по инициатива на НЧ "Св. Климент..

публикувано на 15.02.25 в 14:15

Традицията бе спазена и в старозагорското село Елхово навръх Трифон Зарезан

В Елхово бе отбелязан обичаният народен и християнски празник Трифон Зарезан. Сред лозовите масиви, заобградили китното село, символично бяха зарязани лозите, за да бъде годината здрава, добра и плодородна. Организаторите от местната винарскa избa,..

публикувано на 15.02.25 в 11:33

В село Скалица днес е празникът на виното

Традиционният общински Празник на виното ще се проведе днес, 15 февруари, в ямболското село Скалица. Десетки винопроизводители от цялата област ще се съревновават за титлата Цар на виното, местните фермери също ще представят своята продукция. Празникът се..

публикувано на 15.02.25 в 10:54

Сдружение "Дишай, Димитровград": Авария в ТЕЦ-а. Централата: Технологичен процес - изхвърляне на водни пари

От организацията "Дишай, Димитровград" алармираха, че снощи е имало авария в ТЕЦ "Марица 3" Димитровград, часове след като инсталацията беше пусната след ремонт. В Регионалната екоинспекция не са получили информация за проблем в централата. От..

публикувано на 15.02.25 в 10:37

Сливенският владика Арсений благослови лозарите от село Глушник и община Сливен

Сливенският владика Арсений благослови лозарите от село Глушник и община Сливен по случай празника Свети Трифон, след което лично той заряза една от лозите в масива край селото. Владиката заедно със свещеници от епархията отслужиха водосвет за..

публикувано на 14.02.25 в 18:51

До края на годината ще се преодолеят забавянията на експертизите на ТЕЛК комисиите

До края на годината ще се преодолеят забавянията на експертизите на ТЕЛК комисиите в страната. Това заяви министърът на здравеопазването Силви Кирилов по време на днешния парламентарен контрол. Той отговори на въпрос на Елисавета Белобрадова от ПГ на..

публикувано на 14.02.25 в 17:54

В село Оряховица зарязаха лозята и избраха нов Цар Трифон

Един от най-обичаните български празници - Трифон Зарезан, символ на плодородието, на виното и на насладата от живота, отбелязаха подобаващо днес жителите и гостите на старозагорското село Оряховица. „Нека да е берекет, да е препълнена тракийската ни..

публикувано на 14.02.25 в 17:38