Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Ростислав Рашев: Без подкрепа от държавата сектор пчеларство е обречен

Проблемите в сектор пчеларство продължават да не са решени и е все по-трудно оцеляването на стопанствата . Това заяви в ефира на Радио Стара Загора Ростислав Рашев, председател на пчеларско дружество „Липа“. Той изтъкна повишената социална тежест..

публикувано на 23.04.24 в 16:53

Нов образователен проект учи деца как да реагират при симптоми на инсулт

Нов образователен проект, който ще обхване 3000 деца на възраст от 6 до 10 години, стартира в Община Стара Загора. Здравното обучение на тема: "Симптоми на инсулта и каква е правилната реакция при толкова стресиращо събитие", което се провежда днес в..

публикувано на 23.04.24 в 16:53

Не се очаква промяна в цената на яйцата за празниците

Българското промишлено птицевъдство е пред криза. Около 40% от кокошките носачки у нас са засегнати от птичи грип. Заболяването се регистрира и при стопанства за отглеждане на бройлери, което не се беше случвало от години, алармира Даниел Божанков,..

публикувано на 23.04.24 в 16:23

Лекоатлети от СКЛА „Берое" се включиха в Маратона на четенето с тематична книга

По повод 23 април - Световен ден на книгата и авторското право Емилия Драгиева заместник-председател на СКЛА „Берое" и Габриела Петкова помощник-треньор бяха на гости на ДГ№10 „Светлина". Те се включиха в Маратона на четенето, организиран от библиотека..

публикувано на 23.04.24 в 14:29
Хасково

Президентът насрочи изборите в Хасково за 23 юни

Президентът насрочи със свой указ изборите за общински съветници в Хасково. Вотът ще бъде на 23 юни.  Изборите от миналата есен бяха касирани от съда. В петък в Хасково ще заседава Общинският съвет от предишния мандат 2019-2023 година.

публикувано на 23.04.24 в 14:25

Обвиниха Динко Вълев за участие в организирана престъпна група

Ямболската окръжна прокуратура повдигна обвинение срещу Динко Вълев, известен като Ловецът на бежанци и още двама мъже от за участие в организирана престъпна група. В момента Вълев е в бургаска болница и се очаква неговото изписване, за да бъде..

публикувано на 23.04.24 в 14:11

Обновяват водопроводната мрежа на град Шипка с проект за 2.6 милиона лева

2 милиона и 600 хиляди лева е стойността на проекта за реконструкция и поетапна подмяна на водопроводната мрежа в град  Шипка, съобщи кметът Василка Панайотова. Основната част от средствата са по програма от Предприятието за управление на околната среда,..

публикувано на 23.04.24 в 12:56

Проверка в РУ-Казанлък заради скочилия от сградата мъж

Със заповед на директора на ОДМВР-Стара Загора ст. комисар Красимир Христов е започнала проверка за изясняване на факти и обстоятелства във връзка с инцидент в РУ-Казанлък. Припомянме, че вчера мъж скочи от втория етаж на сградата на Районното управление..

публикувано на 23.04.24 в 12:41
Станимир Георгиев, председател на сдружение

Инсталация, а не затвяране искат енергетиците от ТЕЦ "Марица Изток 2"

Енергетици и миньори от ТЕЦ "Марица Изток 2" внесоха в Народното събрание декларация с настояване за изграждане на инсталация за улавяне на въглеродния диоксид. Предложението е възможност да се спре затварянето на енергомощностите и поставянето в..

публикувано на 23.04.24 в 12:23

Стара Загора може да е част от проектите за обновяване на Украйна

Надявам се Стара Загора да прояви интерес към участие в големия украинско-български бизнес форум, който се провежда на 25 април в София едновременно присъствено и онлайн . Поканата отправи в Община Стара Загора заместник-посланикът на Украйна у нас Анна..

публикувано на 23.04.24 в 12:04