Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Приеха държавният план-прием в училищата в област Стара Загора

Комисията по заетостта към Областния съвет за развитие на област Стара Загора прие държавният план-прием в училищата. На срещата, ръководена от заместник областния управител Левент Палов беше уточнен приемът в професионалните и профилирани..

публикувано на 06.02.25 в 18:24

Кметовете на кметства настояват за повече самостоятелност и собствени бюджети

Законодателни промени, които да осигурят повече самостоятелност и собствени бюджети за малките населени места. За това настояха от Националното сдружение на кметовете на кметства в България на годишното си отчетно събрание, което организацията..

публикувано на 06.02.25 в 17:31

Около 68 хиляди лева са събрани до момента от благотворителни инициативи за лечението на 45-годишния Десислав Тодоров от Стара Загора

Две събития с днешна дата ще има в Стара Загора, в подкрепа на 45-годишния Десислав Тодоров от Стара Загора. Мъжът се бори с тежко коварно заболяване, а необходимата сума за лечение е непосилна за семейството му. Първото събитие е спортен полуден,..

публикувано на 06.02.25 в 17:17
Снимка: Фондация „Асоциация Анимус“

10 души са потърсили помощ от началото на годината в кризисния център в Ямбол за жертви на домашно насилие

От началото на годината 10 души са потърсили помощ в кризисния център в Ямбол за жертви на трафик, домашно насилие, психически или физически тормоз и други форми на експлоатация.  Центърът е с капацитет 12 места, а настанените в него могат да..

публикувано на 06.02.25 в 16:43

Проверяват за нарушители на АМ "Тракия" край Сливен

Специализирана полицейска акция се провежда по автомагистрала "Тракия" в Сливенския участък от няколко дни. Наблюдава се за движение в аварийната лента, спиране и престой, както и за движение в насрещното платно. Проверява се техническата изправност..

публикувано на 06.02.25 в 16:40

Младите омбудсмани на Стара Загора организират дискусия за младежи за употребата на упойващи вещества

Дискусионно студио с младите хора на Стара Загора на тема за и против употребата на упойващи и наркотични вещества сред подрастващите, организират младите омбудсмани на Стара Загора.  Инициативата е насочена към гражданското съзнание и самоконтрола..

публикувано на 06.02.25 в 16:37

В Стара Загора иззеха товарен автомобил изхвърлял боклуци на незаконно сметище

Товарен автомобил е иззет от собственика, заради използването му за незаконно изхвърляне на отпадъци на нерегламентирано място в Стара Загора. За това информира секретарят на община Стара Загора Николай Диков в профила си във Фейсбук. Той уточнява, че..

публикувано на 06.02.25 в 16:21

Анализ на първите стъпки на кабинета "Желязков" и президента на САЩ Доналд Тръмп

С анализ на българската политическа действителност и на първите стъпки на новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп премина предаването "60 минути повече политика" в ефира на Радио Стара Загора на днешния 6 февруари .  В първата част водещите на..

публикувано на 06.02.25 в 15:58

Стотици безработни се включиха в трудовите борси в Ямбол

Над 170 безработни се включиха в организираните от Агенцията по заетостта трудови борси в Ямбол. В момента в региона се отчита най- високата за сезона безработица. Стълпотворение от безработни очакваха представителите на 16- те работодателски..

публикувано на 06.02.25 в 15:35

Развитие чрез игра: Ямбол с първа психомоторна стая за деца

В детска ясла „Щурче“ в Ямбол беше открита първата в града стая за психомоторно развитие на деца. Новото пространство е оборудвано със специализирани, меки и цветни модули, които подпомагат двигателното развитие, координацията и баланса на най-малките...

публикувано на 06.02.25 в 15:03