Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

28-годишен мъж е обвиняем за домашно насилие

Мъжът е обвинен в нанасяне на лека телесна повреда на 30-годишна жена, с която съжителствал на съпружески начала, съобщават от Районната прокуратура в Стара Загора. Случаят е от 1-и януари, когато обвиняемият й е причинил болка и страдание в..

публикувано на 03.01.25 в 17:56

Меле в Симеоновград, арестуваха четирима

Полицията арестува 4-ма души след меле, което се разигра днес пред сградата на кметството в Симеоновград. Боят е възникнал между два рода, а началото на скандала между тях е още от 1-ви януари. От полицията лаконично обясниха, че няма пострадали. Униформени..

публикувано на 03.01.25 в 17:23

Ръст на пациентите с ОРЗ и грип след празниците

Личните лекари отчитат увеличение на болните от остри респираторни заболявания и грип след празниците. Най-честите симптоми са: обща отпадналост, болки в гърлото, суха кашлица и много висока температура - до 39-40˚С, съобщи д-р Слави Славов, председател..

публикувано на 03.01.25 в 16:33

Нови девет двойки ще получат средства по инвитро програмата на Община Стара Загора

Девет двойки ще получат финансиране за инвитро процедури по програмата на община Стара Загора по вторият прием на документи за 2024 г., осъществен през декември. Всяка от тях ще получи сумата от 3 хил. лева. Няма условия, свързани с..

публикувано на 03.01.25 в 16:19
Снимката е илюстративна, архив.

Мъж загина при пожар в дома си

Тяло на мъж е открито в изгорялата му къща в късните часове на първи януари, съобщават от пресцентъра на полицията.  Инцидентът е станал в старозагорското село Елхово около 21:45 ч.  След потушаването на пожара, полицаите намират в една от стаите..

публикувано на 03.01.25 в 15:37
снимка:

Зелени Балкани: Случаят от Копривщица не е единствен, но е най-мащабния

Броят на мъртвите птици край Копривщица достигна над 1000 , съобщават от Спасителния център на „Зелени Балкани“.  След повторен обход на местността край града в четвъртък, са открити и още около 30 оцелели планински чинки . В публикация от..

публикувано на 03.01.25 в 14:34

В Константиново искат справедливо наказание за мъжа, прострелял дете на Нова година

Родители и близки на пострадалото на Нова година дете в симеоновградското село Константиново поискаха властите да вземат адекватни мерки срещу мъжа, който го простреля с въздушна пушка. 49-годишния стрелец се е целил в контейнер за смет, но сачмата..

публикувано на 03.01.25 в 14:25

Хлябът поскъпна в Стара Загора

С минимум 30 стотинки е по-висока цената на хляба в търговската мрежа в Стара Загора в първите дни от новата година. Производителите посочват като основна причина връщането на 20-процентната ставка на ДДС-то за хляба и брашното, както и новите цени..

публикувано на 03.01.25 в 14:16

В Хасково събират коледните елхи за местния зоопарк

Коледната елха освен че носи прекрасни празнични емоции, може да бъде и лакомство. В това са убедени всички жители на община Хасково, които за поредна година ще се включат в кампанията „Подари Коледната елха- за някои животни тя е лакомство“. Община..

публикувано на 03.01.25 в 12:16

Богоявленският кръст в Болярово ще бъде хвърлен в река Поповска

Традицията за тържествено отбелязване на Богоявление в Болярово ще бъде спазена и през 2025г., съобщават от общинския пресцентър.   В Болярово ще отбележат Йордановден с литургия, богоявленски водосвет, литийно шествие и ритуално хвърляне на кръста. На 06..

публикувано на 03.01.25 в 11:35