Неговата любов към небето, летенето и майсторенето на самолетни модели започва от ученическите години. Първоначално искал да се запише в курсове за корабомоделизъм, дори отишъл да попита. Но му казали, че е още малък и когато порасне, може да опита.
"В училище дойдоха хора от Пионерския дом, където се водеха курсовете. Те предложиха да посещаваме авиомоделизъм. Никой не постави условието първо да пораснем, пък след това. И се записах. Оказа се попадение - нито един от тези, които посещавахме курсовете днес не е гладен или беден", разказва Румен.
С авиомоделизма са свързани и най-сладките му спомени от дете - като например това, че с акордеон на гърба върти педалите на велосипеда не към уроци по инструмента, а към Пионерския дом в Стара Загора, където се учат как да правят самолетни модели.
"Разбира се, че нашите узнаха - тръгвам да се прибирам - колелото го няма, а те минали оттам, видели го и взели. Идвам си у дома, разплакан, а велосипедът - там. И татко ме пита - ти къде ходиш", спомня си с усмивка авиомоделистът.
Родителите не се разсърдили на момчето, а той пък от своя страна усвоил и акордеона до съвършенство. Ала сърцето го теглело към самолетите...
Първият модел на самолет, който направил бил още по време на курсовете като ученик - така наречената "чучулига", която се управлявала с дълъг канап и летяла, както сам Румен казва, колкото Господ позволи. А докато следял полета на самолетчето, Румен не видял канавката и паднал в нея. Счупил ключица, но и това не го отказало - възстановил се, записал да учи за техник на самолет в училището в Долна Митрополия.
А след това - и курсове за бордови техник на хеликоптер...
Дали съжалява, че не е станал пилот – "да", казва Румен, но допълва, че е постигнал на 90 процента целта си – летял е и на самолети, и на хеликоптери. А в аероклубовете дори е пилотирал сам. Сега отново пилотира, но от земята – управлява моделите, които той изработва. А те вече не са като в детството му, а умалени копия на безмоторни самолети за висш пилотаж.
"За да направиш модел на самолет са нужни години", разказва авиомоделистът. И обяснява: прецизността и точността на всеки детайл, всяка частичка, са от значение. С части се снабдява от сайтове и специализирани магазини. В последно време много помагат китайците – обикновено "скелетът" е вече готов, остава да се сглоби, всичко пристига в пакети с инструкции.
"Но на мен инструкции не ми трябват, защото в повечето случаи има какво да се пипне по конструкцията", казва Румен.
Авиомоделите, изработени от него са с двутактов двигател. Летят с най-обикновен бензин. Вдигат се на височина от 200-250 метра. Могат да достигнат и много повече, но не бива – защото и за авиомоделиста е важно броят на излитанията да е равен на броя на кацанията. А за да е сигурно че ще стане така, е важно през цялото време, докато самолетът е в небето, управляващият да има пряк визуален контакт с него. Изгуби ли го, може да се стигне до катастрофа.
Общо 6 са самолетните модели, които притежава Румен Тончев. Признава, че през годините са му предлагали добри пари, за да продаде някои от тях. Не го е направил и едва ли ще го стори. Защото това е хоби, страст, удоволствие, обяснява Румен Тончев. И допълва, че онова, което му тежи, е че днес няма интерес у младите към авиомоделирането.
За Румен Тончев и неговата любов към самолетите, летенето и небето разказва репортажът в звуковия файл.
Ако търсите добрият пример, разходете се из улиците на България. Най – вероятно е да ги срещнете в морската ни столица, ще ги разпознаете по китарата в ръка. Филип Донков, който е само на 14 и приятеля му Васил Желев се срещат случайно, а любовта..
Ученическо състезание, игри и забавления „Като рицарите“ организират Клуб „Изследовател – роден за приключения“ в неделя на 15 септември от 11ч. в парк „Артилерийски“ в Стара Загора. Събитието е стартово за началото на учебната година, поясни за Радио..
Един от легендарните български войводи, закрилник и на поробеното българско население е Стоян - Индже войвода. Той живял през 18-ти и двадесетте години на 19-ти век и за родното му място спорят няколко селища, сред които са селата около Бакаджика –..
Петък 13-и от векове е смятан за лош ден . На тази дата много хора отказват да пътуват, да правят големи покупки или да подписват договори, факт е, че суеверията около числото 13-и измъчват човечеството от векове. Според изследователите съществуват..
В навечерието на празника на с. Белица в община Любимец, кметът на селото Дияна Кушелиева, заедно със самодейци от читалището и местни ентусиасти възродиха музейната етнографска сбирка след многогодишно прекъсване. Експозицията от автентични предмети..
Той е Илко. Не пожела да каже второто си име. Много трудно разказа за своята доброволна и полезна дейност, сякаш нищо важно не прави. Но във времената на нескрито и настървено противопоставяне между хората това, което той прави е пример и..
Малка Верея е китно селце, сгушено в полите на Сърнена Средна гора и отстоящо на 9 километра от Стара Загора. Близостта му с големия град определя и нарастващия интерес на все повече млади семейства към това населено място. Към момента по постоянен..
Понякога диалогът с децата се оказва трудна задача за родителите, особено ако темите за обсъждане са тежки, неподходящи за възрастта, лековати, или пък табу. В подобни ситуации големите се опитват да намерят правилен подход, за да обсъдят важни въпроси..
Днес Гурково за 35-и път е домакин на единственото по рода си в България Биорали с магарешки каручки. Началото на забавната надпревара е в 10 часа, с магарешки химн. Президентът на уникалното състезание се очаква да пристигне с церемониален файтон,..
На 31 август (събота) от 19:30 часа ще бъде поставено началото на тазгодишните Празници в долината на тракийските царе. Откриването ще се състои в парк "Тюлбе" , край Казанлъшката тракийска гробница. Откриването ще започне с връчването от кмета..
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net